پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

موافقت مشروط انصارالله یمن با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده، آماده شدن پیش نویس قانون ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان در سنای آمریکا، برگزاری سومین سمینار همکاری هسته‌ای ایران و اروپا، رایزنى ظریف و اشرف غنی در ژنو و گفت وگوی ایران و صلیب سرخ درباره تحریم‌های دارویی آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعزام دو لشکر آموزش دیده توسط ایران به مرزهای اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ شبکه آی 24 در گزارشی ادعا کرد، دو لشکر از سربازان سوریه که توسط ایران آموزش دیده اند، به مناطق مرزی سوریه اعزام شده اند.

طبق ادعای این رسانه صهیونیست، هر یک از این لشکرها شامل ده هزار سرباز است که یکی از آن ها به مرز مشترک با کشور عراق اعزام و دیگری نیز اکنون در مرز مشترک سوریه و سرزمین های اشغالی مستقر شده است.

این گزارش می افزاید، یکی از دلایل اصلی تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای حفظ دولت و مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام با وجود مخالفت های شدید داخلی، همین اقدام ارتش سوریه بوده است.

موافقت مشروط انصارالله یمن با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده

شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: یکی از رهبران حوثی‌ها (جنبش انصارالله) از موافقت این جنبش با نظارت سازمان ملل متحد بر بندر الحدیده خبر داد؛ البته به شرط اینکه درآمد‌های بندر الحدیده به بانک مرکزی مستقر در صنعا منتقل شود.

این در حالی ست که خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا و برادر کوچک محمد بن سلمان در توئیتی متذکرشد، “موافقت انصارالله یمن برای گفت‌گوها در خصوص واگذار کردن مدیریت بندر الحدیده به سازمان ملل پس از پیشروی نظامی ائتلاف سعودی صورت گرفته است!فشار پی در پی نظامی به شبه نظامیان حوثی، بهترین راه برای کشاندن آن‌ها به سمت راه‌حل سیاسی و صلح در یمن است”.

آماده شدن پیش نویس قانون ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان در سنای آمریکا

«مارتین ایندیک»، نایب رئیس مؤسسه بروکینگر و از دیپلمات های کهنه کار آمریکایی با انتشار پیامی در توئیتر ضمن اعلام این خبر نوشت: فقط این را بخوانید «مسئولیت عربستان سعودی و قانون ۲۰۱۸ یمن»، پیش نویسی که از سوی سناتورها منندز، رید، گراهام و کالینز آماده شده و اگر تصویب شود، فروش هرگونه تسلیحات به عربستان سعودی متوقف می شود. رئیس جمهور ترامپ تنها در صورتی می تواند به تعلیق صادرات تسلیحات به عربستان پایان دهد که عربستان به جنگ یمن پایان دهد.

در همین رابطه روز گذشته سناتورهای آمریکایی از ادامه حمایت های ترامپ از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به دلیل جنگ یمن و نقش او در قتل جمال خاشقجی انتقاد کرده بودند.

اعزام دو لشکر آموزش دیده توسط ایران به مرزهای اسرائیل/ موافقت مشروط انصارالله یمن با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده/ آماده شدن پیش نویس قانون ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان در سنای آمریکا/گفتگوی ایران و صلیب سرخ درباره تحریم‌های دارویی آمریکا

در همین رابطه، سناتور «لیندسی گراهام» و سناتور «سوزان کالینز» ـ که هر دو از چهره های جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا هستند ـ بار دیگر بر لزوم انجام اقدامی سخت علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی تأکید کردند.

این دو سناتور با اشاره به اینکه سازمان سیا صراحتا محمد بن سلمان را عامل قتل خبرنگار منتقد عربستانی نامیده، خواستار آن شده اند که کنگره آمریکا، اقدامی سخت علیه وی انجام دهد.

سناتور کالینز در این رابطه می گوید: این اشتباهی بسیار بزرگ برای رئیس جمهوری است که یافته های سازمان سیا درباره قتل خاشقجی را نادیده می گیرد.

در همین رابطه گراهام نیز در مصاحبه ای ضمن مخرب خواندن سیاست های ولیعهد عربستان سعودی گفت که در صورت وجود مدارک کافی در رابطه با دست داشتن او در قتل «جمال خاشقچی»، برای تحریم او تلاش می‌کند.

برگزاری سومین سمینار همکاری هسته‌ای ایران و اروپا

سومین سمینار عالی رتبه همکاری های هسته ای صلح آمیز میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با تمرکز بر دستاوردها و چشم اندازها طی روزهای دوشنبه و سه شنبه در بروکسل برگزار شد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است، این سمینار دو روزه، در ادامه دو نشست قبلی برگزار شد که به گفت وگوهای پربار سطح بالا برای بررسی چگونگی پیشبرد همکاری های هسته ای میان دو طرف مطابق با پیوست سه برجام اختصاص داشت. پیوست سه برجام تأثیر بسزایی در اجرای موفقیت آمیز کل توافق هسته ای دارد.

این سمینار توسط «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افتتاح شد که در جلسه آغازین آن، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نیز حضور داشتند.

اعزام دو لشکر آموزش دیده توسط ایران به مرزهای اسرائیل/ موافقت مشروط انصارالله یمن با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده/ آماده شدن پیش نویس قانون ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان در سنای آمریکا/گفتگوی ایران و صلیب سرخ درباره تحریم‌های دارویی آمریکا

در این سمینار، آقای کانیته، با تأکید بر پایبندی اتحادیه اروپا به اجرای کامل و مؤثر برجام در تمامی جنبه های آن، به اجرای کامل برجام توسط ایران ـ که در سیزده گزارش متوالی به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است ـ اشاره کرد.

طرفین همچنین با بررسی زمینه های مختلف همکاری های هسته ای صلح آمیز میان ایران و اتحادیه اروپا، بر سر فعالیت های مشترک در آینده در موضوعات گوناگونی از قبیل مسائل مربوط به ایمنی هسته ای و محافظت از تشعشعات به توافق رسیدند.

رایزنى ظریف و اشرف غنی در ژنو

ظریف که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در ژنو است، عصر سه شنبه با اشرف غنی دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و روند صلح در افغانستان گفت وگو کرد.

اعزام دو لشکر آموزش دیده توسط ایران به مرزهای اسرائیل/ موافقت مشروط انصارالله یمن با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده/ آماده شدن پیش نویس قانون ممنوعیت ارسال سلاح به عربستان در سنای آمریکا/گفتگوی ایران و صلیب سرخ درباره تحریم‌های دارویی آمریکا

آخرین تحولات افغانستان و برنامه های دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح، مسائل روابط دوجانبه از جمله روند پیشرفت کار کمیته های فنی مشترک دو کشور، مسائل مربوط به مدیریت آب، و همکاری های امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی، از جمله موضوعات رایزنی های وزیر خارجه کشورمان با رئیس جمهور افغانستان بود.

گفت وگوی ایران و صلیب سرخ درباره تحریم‌های دارویی آمریکا

ظریف که برای شرکت در کنفرانس افغانستان در ژنو حضور دارد، عصر سه شنبه با پیتر ماورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در مقر این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار همچنین درباره همکاری های دوجانبه درباره مسائل یمن، سوریه و افغانستان رایزنی و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه کشورمان، دوباره بر آمادگی ایران برای همکاری در مسائل بشردوستانه و انسانی در این حوزه ها تأکید کرد. طرفین نیز در مورد تحریم های یکجانبه دارویی و غذایی آمریکا و ضرورت فعال شدن نهادهای بین المللی در این خصوص گفت وگو کردند.