عکس از روزنامه روسی پراودا

براساس آنچه موسسه دفاع از دموکراسی‌ها و مرکز علوم و امنیت بین‌المللی گزارش کردند این داده‌های جدید نشان می‌دهد که ایران در سال 2003 می‌رفت که مقدار زیادی اسلحه هسته‌ای و زیرساخت‌های پیچیده لازم برای تولید این نوع اسلحه را بسازد.

این گزارش همچنین بر درستی منتقدان رفتار دولت اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ایران صحه می‌گذارد. دولت اوباما بارها کوشید از اهمیت و خطر برنامه تسلیحاتی ایران بکاهد.

براساس این گزارش ایران کماکان بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای ساخت بمب اتمی را در اختیار دارد و می‌تواند به شکل پنهانی تسلیحات اتمی بسازد و توافق هسته‌ای را نقض کند. این گزارش نشان می‌دهد که ایران می‌خواسته 5 کلاهک هسته‌ای بسازد که وزن هر کدام از آنها 10 تن بوده و حمل آن توسط موشک‌های بالستیک ممکن بود.

مرکز علوم و امنیت بین‌المللی که به رصد فعالیت‌های هسته‌ای در جهان می‌پردازد گزارش کرد که ایران میلیون‌ها دلار صرف خرید مواد هسته‌ای لازم برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای کرد. اورانیوم که ماده اصلی ساخت بمب هسته‌ای است، از جمله این مواد بود. علاوه بر این، ایران بارها اقدام به مطالعات امکان‌سنجی و دیگر مطالعات علمی درباره برنامه هسته‌ای خود کرد.

دلایل ارائه شده در این گزارش نشان می‌دهد که «ایران آماده می‌شد تا در صورت نیاز، آزمایش زیرزمینی انجام دهد… و هدف نهایی ایران داشتن بمب اتمی قابل آزمایش و قابل اجرا بود… و ایران پیشرفت زیادی در مسیر محقق شدن این هدف داشت. این پیشرفت بسیار بیشتر از آن بود که تا پیش از به سرقت رفتن و فاش شدن اسناد هسته‌ای ایران گمان می‌رفت.»

مخالفان توافق هسته‌ای با ایران در درون کنگره آمریکا درباره این داده‌های جدید می‌گویند که این گزارش درستی هشدارهایی را که بسیاری درباره این موضوع که دولت اوباما از اهمیت برنامه هسته‌ای ایران می‌کاهد تا به توافق هسته‌ای با این کشور برسد، داده بودند، نشان می‌دهد. یک سناتور سرشناس و جمهوری‌خواه آمریکایی در این باره گفت که «جمهوری‌خواهان دیر زمانیست که فهمیدند دولت اوباما به کشور دروغ گفت تا با ایران به توافق برسد.»

سخنانی که جدیدا در مراکز تصمیم‌سازی در آمریکا مطرح می‌شود، تاکید دارد که باید تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران وضع کرد. برخی از اعضای کنگره آمریکا از دولت ترامپ خواسته‌اند به از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد و ضمن منع کامل صادرات نفت ایران، دسترسی این کشور به بازارهای مالی را نیز ناممکن کند.

یک عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت:«گزارش نشان می‌دهد آنها درباره فعالیت‌های ایران در زمینه تسلیحات اتمی دروغ گفتند… می‌شود تصور کرد که جمهوری‌خواهان کنگره به دولت ترامپ فشار بیاروند تا بیشترین حد ممکن از فشار را علیه ایران اعمال کند. آنها کماکان این کار را می‌کنند.»

در گزارش دو موسسه دفاع از دموکراسی‌ها و مرکز علوم و امنیت بین‌المللی آمده که حالا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌های زیادی در اختیار دارد و انتظار می‌رود بر اساس آنها عمل کند؛ موضوعی که هنوز پس از 6 ماه مطالعه داده‌های جدید مشاهده نشده است.»

این داده‌ها نشان می‌دهد هنوز زیرساخت‌های ایران سالم هستند و این موضوع نگرانی‌ها درباره آنچه ایران از بازرسان آژانس اتمی پنهان می‌کند را بیشتر کرده است و به ویژه آنکه ایران اجازه بازرسی مراکز نظامی را نمی‌دهد مگر آنکه از پیش درخواست ارائه شده باشد و ورود بازرسان به بسیاری از مراکز نظامی مورد اختلاف را نیز منع می‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: «ادامه وجود انبارهای هسته‌ای ایران، فعالیت برنامه هسته‌ای این کشور را تقویت می‌کند و شاید فعالیت‌هایی وجود داشته باشند که تا به امروز ادامه دارند.»