جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » آمریکا یک بار دیگر با جدا کردن حساب مردم صلح جوی ایران از فرقه تمامیت خواه حاکم بر کشور، سخنان حسن روحانی درباره نابودی اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

آمریکا یک بار دیگر با جدا کردن حساب مردم صلح جوی ایران از فرقه تمامیت خواه حاکم بر کشور، سخنان حسن روحانی درباره نابودی اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره «نابودی اسرائیل»، ضمن انتقاد از مقام‌های رژیم ایران، گفت مردم ایران مخالف حکومت شان هستند.

مایک پمپئو دوشنبه شب در بیانیه‌ای که وزارت خارجه منتشر کرد، نوشت: «روحانی رئیس جمهوری ایران بار دیگر خواستار نابودی اسرائیل شده است. او از اسرائیل به عنوان غده سرطانی و رژیم جعلی یاد کرد. چنین اظهاراتی شعله های تنش را در منطقه تشدید می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «روحانی در یک کنفرانس بین المللی در مورد وحدت اسلامی، مسلمانان را در سراسر جهان نیز تشویق کرد تا علیه ایالات متحده، متحد شوند. این یک گام خطرناک و غیر مسئولانه است که انزوای ایران را عمیق تر می کند.»

آقای پمپئو در پایان گفت: «وقتی رژیم ایران مکرر خواستار مرگ میلیون‌ها نفر از جمله مسلمانان می‌شود، هیچ دوستی نخواهد داشت. مردم ایران بهتر می دانند و با دولت شان که آنها را در این ۳۹ سال به جهان بد معرفی کرده‌، موافق نیستند. مردم مدت زیادی است که از این حکومت مستبد رنج می برند.

این اظهارات آقای پمپئو همزمان با دور جدید اعتراضات در خوزستان است که مردم معترض شعار دادند «اهواز شده فلسطین، مردم چرا نشستین».

حسن روحانی روز شنبه در مراسم کنفرانس وحدت اسلامی در تهران بار دیگر اسرائیل را «غده سرطانی» نامید و گفت: «چطور یک رژیم جعلی به نام اسرائیل در منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره شدند و سالیان دراز مورد قتل و غارت صهیونیست‌ها در منطقه قرار گرفتند؟ مشکل کجاست؟»

این اظهارات او با واکنش رهبران اسرائیل و برخی رهبران کشورهای غربی مواجه شد. نخست وزیر اسرائیل در واکنش، از جامعه بین المللی خواست ایران را در معرض تحریم‌های بیشتری قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو گفت «اسرائیل خوب می‌داند چگونه از خود در برابر رژیم آدمکش ایران دفاع کند. فراخوان روحانی برای نابودی اسرائیل باردیگر به کشورهای جهان نشان داد که باید رژیمی را که تهدید جهانیان است، در معرض تحریم‌های بیشتری قرار دهند.»

ایالات متحده می گوید توافق هسته ای نتوانسته مانع فعالیت های بی ثبات ساز ایران در خاورمیانه شود.

پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حدود شش ماه پیش با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، دستور داد تحریم‌های هسته‌ای طی دو دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگردد.

کاخ سفید روز جمعه ۱۲ آبان بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه این سخت‌ترین تحریم‌هایی است که علیه رژیم ایران اعمال شده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با رژیم ایران را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از رژیم ایران یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار نظام حاکم بر ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.