جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » ناهنجاری‌های مغناطیسی و گرانشی به صورت روند شمالی -جنوبی در پیرامون قله دماوند و جابجایی زیرزمینی گدازه های ماگمایی منجر به فعالیت آتشفشانی دماوند در عمقی بین سه تا هفت هزارمتری زیر قله کوه باشد

ناهنجاری‌های مغناطیسی و گرانشی به صورت روند شمالی -جنوبی در پیرامون قله دماوند و جابجایی زیرزمینی گدازه های ماگمایی منجر به فعالیت آتشفشانی دماوند در عمقی بین سه تا هفت هزارمتری زیر قله کوه باشد

محققان  “موسسه و رصدخانه علوم زمین استراسبورگ فرانسه به سرپرستی “ژاک هیندرر” فرانسوی که در حال بررسی فعالیت‌های آتشفشانی قله دماوند هستنداحتمال میدهند که سیل ناگهانی و بدون مقدمه شهریورماه در روستای “گزنک” در دامنه دماوند مربوط به «فعالیتهای زیرزمینی  آتشفشان دماوند» باشد!

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله  به خبرگزاری ایسنا گفت محققان در حال بررسی علت سیلاب شهریور ماه روستای گزنگ در دامنه دماوند هستند. زیرا در هفته اول شهریور بدون آنکه بارشی صورت گرفته باشد سیلی مهیب از دامنه البرز به پایین جاری شد. در آن هنگام شماری از کارشناسان گرمای هوا و آب شدن ناگهانی برف‌های دماوند را علت این سیل عنوان کردند.

به گزارش رادیوفردا به نقل از ایسنا اکنون مهدی زارع می‌گوید: «فرضیه دیگری که اکنون مشغول بررسی آن هستیم، گرم‌تر شدن سطح زمین (در ناحیه قرارگیری یخچال‌ها) به دلیل جابه‌جا شدن مواد مذاب در اتاقک ماگمایی و احتمالا در راستای شکستگی‌هایی است که با روش‌های ژئوفیزیکی پی‌جویی شده‌اند.»

به گفته مهدی زارع ‌هم‌اکنون پژوهش‌هایی با همراهی  و با هدایت و همکاری مشترک او و ژک هیندرر در حال اجرا است و نتایج اولیه این تحقیقات نشان می‌دهد که ناهنجاری‌های مغناطیسی و گرانشی به صورت روند شمالی -جنوبی در پیرامون قله در ژرفای ٣ تا ٧ کیلومتری وجود دارد.»