جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

مخالفت صد روزنامه نگار مصری با سفر محمد بن سلمان به مصر، نامه دولت سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت درباره حمله شیمیایی به حلب، واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی در مورد اسرائیل و کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی نتانیاهو برای سفر گسترده به کشورهای عربی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت، به زودی به کشورهای عربی دیگری سفر خواهد کرد.

«بنیامین نتانیاهو» در نشست خبری با رئیس جمهور چاد که به سرزمین های اشغالی سفر کرده است، اعلام نمود، به زودی به کشورهای عربی دیگری سفر خواهد کرد و برای رسیدن به قلب آفریقا نیز برنامه ریزی می کند.

گفتنی است، دفتر نخست وزیری اسرائیل روز جمعه اعلام کرد، «بنیامین نتانیاهو» به زودی عازم بحرین می شود.

در همین رابطه، چند روز قبل اعلام شده بود، تماس‌ها و گفت وگوهایی به منظور فراهم کردن مقدمات سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به یک کشور عربی دیگر که روابط دیپلماتیک هم با این رژیم ندارد، انجام شده است

اعلام آمادگی نتانیاهو برای سفر گسترده به کشورهای عربی/ نامه دولت سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت درباره حمله شیمیایی به حلب/ واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی در مورد اسرائیل/مخالفت 100 روزنامه نگار مصری با سفر محمد بن سلمان به مصر

بر اساس این گزارش، منبع مذکور اشاره کرد، «مئیر بن شاباک» رئیس شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی، اکنون مخفیانه به این کشور سفر کرده تا مقدمات سفر نتانیاهو را فراهم کند. البته فعلا از این کشور نامی برده نشده است.

مخالفت صد روزنامه نگار مصری با سفر محمد بن سلمان به مصر

بیش از صد روزنامه نگار مصری با امضای طوماری، مخالفت خود را با دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از کشورشان اعلام کردند.

روزنامه نگاران امضا کننده این طومار اعلام کردند به دلایل انسانی، حرفه ای، سندیکایی و ملی، مخالف دیدار بن سلمان از قاهره هستند.

این روزنامه نگاران افزودند، نظام حاکم بر عربستان برای ارزش های انسانی و از جمله حق زندگی برای شهروندان عربستانی و مصری اهمیتی قائل نیست و به آن بی توجه است.

این روزنامه نگاران مصری در ادامه تأکید کردند، قانون بر عربستان حاکم نیست، این کشور دستگاه قضایی مستقل و مورد اعتمادی که بتواند عدالت را اجرا کند، ندارد و نظام حاکم برآن پشت نقاب اسلام و دین پنهان می شود و حقوق و آزادی ها را نقض می کند و دین را دستمایه ای برای سیاست های ضد حقوق بشری خود قرار می دهد و با حمایت نظام های مستبد و فاسد تشویق به نقض حقوق اولیه انسان ها می کند.

اعلام آمادگی نتانیاهو برای سفر گسترده به کشورهای عربی/ نامه دولت سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت درباره حمله شیمیایی به حلب/ واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی در مورد اسرائیل/مخالفت 100 روزنامه نگار مصری با سفر محمد بن سلمان به مصر

روزنامه نگاران مصری امضا کننده این طومار، یکی دیگر از دلایل مخالفتشان با دیدار بن سلمان از قاهره را قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول دانستند و تأکید کردند، این جنایتی آشکار و تمام عیار بود که نظام حاکم بر عربستان مرتکب آن شد.

رسانه های عربی اعلام کرده اند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چهارچوب سفر منطقه ای به چند کشور عربی از امارات، بحرین، مصر، تونس، الجزایر و موریتانی دیدار می کند.

نامه دولت سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت درباره حمله شیمیایی به حلب

وزارت خارجه سوریه در پی حمله شیمیایی گروه‌های تروریستی به محله‌های مسکونی شهر حلب، نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت و مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارسال کرد.

در این نامه‌ها آمده است، این اقدام تروریستی نتیجه اقدام برخی کشورها در تسهیل ارسال مواد شیمیایی برای گروه‌های تروریستی بوده تا آن را علیه ملت سوریه به کار گیرند و دولت سوریه را از طریق نمایش‌هایی که قبلا در اتاق‌های سیاه سازمان اطلاعات برخی کشورهای حامی تروریسم تهیه شده، متهم کنند.

وزارت خارجه سوریه آورده است، دولت سوریه از شورای امنیت می‌خواهد فورا و به شدت این جنایات تروریستی را محکوم کند و به مسئولیت خود در حفظ امنیت و صلح بین المللی از طریق اتخاذ اقدامات بازدارنده و فوری و مجازاتی علیه کشورها و سازمان‌های حامی تروریسم عمل کند.

سانا گزارش داد، گروه‌های تروریستی شب گذشته با گلوله‌های حاوی گازهای سمی به محله‌های مسکونی حلب حمله کردند که آمار مصدومان به 107 تن افزایش یافته است.

واکنش نتانیاهو به سخنان روحانی در مورد اسرائیل

پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در کنفرانس وحدت اسلامی تهران رژیم صهیونیستی را یک غده سرطانی خواند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از جامعه جهانی خواست ایران را تحریم کنند.

روحانی دیروز گفت: یکی از آثار شوم پس از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی [اسرائیل] در این منطقه بود.

روحانی تصریح کرد: اگر آمریکا و برخی کشورهای منطقه درست می‌گویند و اعتماد ندارند، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت اسرائیل لازم می‌دانیم. صهیونیست و قدرت ظالمانه آنها در منطقه هرکاری کنند، آزادند. چون قبل از تشکیل کشورها مجعول اسرائیل حق وتو را برای خود قرار دادند.

وی اظهار داشت: اول آمریکا و انگلیس در سازمان ملل برای خود حق وتو درست کردند و سپس رژیم جعلی اسرائیل را بوجود آوردند. هر دوی آنها جزو آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم بود.

نتانیاهو شنبه شب در واکنش به سخنرانی روحانی مدعی شد: اتهام‌زنی روحانی که خواستار نابودی اسرائیل شده بار دیگر ثابت کرد، چرا همه کشورهای جهان باید به تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی که علیه آنهاست، بپیوندند.

کمک‌های تسلیحاتی جدید آمریکا به «نیروهای دموکراتیک سوریه»

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد، آمریکا با ادعای مقابله با داعش به تسلیح کُردهای سوری در شرق سوریه ادامه می‌دهد.

یک سخنگوی ارشد کردهای سوریه به بخش ترکیه‌ای زبان خبرگزاری اسپوتینک گفت، واشنگتن برای مقابله با تروریست‌های داعش در شهرک‌های «هجین» و «باغوز» در استان دیروالزور سوریه، آنها را به انواع تسلیحات مجهز کرده است.

این سخنگوی نیروهای کرد به شرط عدم افشای نام گفت: «ما 300 کامیون آمریکایی حاوی تیربار، موشک، گلوله توپ و خودروهای زره‌پوش دریافت کرده‌ایم. این تسلیحات در انبار پایگاه‌های آمریکایی دپو شده و در صورت لزوم در نواحی مختلف توزیع خواهد شد.»

او اضافه کرد: این محموله تسلیحاتی شبانه و در پایگاه‌های مخفی تحویل آنها شده است تا توجه رسانه‌ها و ترکیه را جلب نکند.

گروه «یگان های مدافع خلق» کُرد، هسته اصلی نیروهای دمکراتیک است و ترکیه عناصر مدافع خلق را شاخه سوری گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند و بارها تهدید کرده که تداوم حضور این نظامیان در سوریه خط قرمز آنکاراست.