شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تخریب تأسیسات انتقال آب و درگیری مأموران با کشاورزان اصفهانی

تخریب تأسیسات انتقال آب و درگیری مأموران با کشاورزان اصفهانی

بخشی از تاسیسات خط انتقال آب از شرق اصفهان به یزد، روز یکشنبه ۴ آذر، برای «بیست و چهارمین بار» از اسفند سال ۹۶ تاکنون، تخریب شد.

IMG_1012

در همین حال فیلم‌هایی از حمله ماموران امنیتی به کشاورزان معترضی که این خط انتقال آب را تخریب کرده‌اند، منتشر شده است.

IMG_9821

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا کربلایی اکرمی، مدیر روابط عمومی شرکت آب یزد، روز یک‌شنبه خبر داد که براثر تخریب سه حوضچه انتقال آب در منطقه «قارنه» در شرق اصفهان انتقال آب به یزد قطع شده است.

وی اضافه کرد: «پس از ایجاد امنیت در منطقه می‌توان نسبت به بررسی فنی و تعمیر خط تخریبی اظهار نظر و اقدام کرد».

آقای کربلایی توضیح بیشتری درباره «ایجاد امنیت» در منطقه نداده است. سخنان او می تواند به معنای ادامه اعتراض‌ها در کنار این خط لوله آب باشد.

در همین حال در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی از درگیری نیروهای امنیتی با کشاورزان معترض اصفهانی منتشر شده است.

براساس این فیلم‌ها تعدادی از این کشاورزان با تجمع در کنار خط انتقال آب به یزد با لودر آن را تخریب می‌کنند.

براساس گزارش‌ها این کشاورزان اعلام کرده بودند که اگر مقامات به خواسته‌هایشان ظرف مدت ۴۸ ساعت پاسخ ندهند، خط انتقال آب به یزد را تخریب خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جمعه هفته گذشته نیز تاسیسات خط انتقال آب از اصفهان به یزد توسط برخی از افراد تخریب و پس از تعمیر تاسیسات، انتقال آب از روز شنبه بار دیگر آغاز شده بود.

در سال‌های اخیر کشاورزان شرق اصفهانی بارها به انتقال آب به یزد اعتراض و خط انتقال آب را تخریب کرده‌اند.

مناطق شرق اصفهان از جمله مناطق زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارند که اغلب به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را به شدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.

مقامات دولت وعده داده‌اند که با بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ مشکل این کشاورزان حل شود.

در مقابل هزاران تن از مردم شهرهای استان چهار محال و بختیاری بارها در اعتراض به طرح‌های انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان تجمع کرده‌اند.

دیگر طرح‌های انتقال آب بین شهرها و استان‌های مختلف ایران از جمله پروژه‌های انتقال آب از خوزستان نیز اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

در همین حال عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، پیش از این گفته بود که در پنج ماه نخست امسال «دست‌کم ۲۰ اعتراض و درگیری مرتبط با مسئله آب» ‌در ایران وجود داشته است.

در این مدت تجمع‌های اعتراضی در مورد طرح های انتقال آب و کم‌آبی در یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد، برازجان در استان بوشهر و کازرون در استان فارس و برگزار شدند.

وزیر کشور ایران همچنین گفته که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره»‌ ایران «ازهمه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود».

پیشتر گری لوئیس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، به رویترز گفته بود که کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.

در این ارتباط برخی از تحلیل‌گران از عبارت «جنگ آب» برای توصیف مناقشه‌های احتمالی آینده بر سر آب در ایران یا بین کشورها استفاده می‌کنند.

علاوه بر خشکسالی، آن چه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.