جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » بسیاری از آیین‌های عزاداری از زمان صفویان پایه گذاری شده است /

بسیاری از آیین‌های عزاداری از زمان صفویان پایه گذاری شده است /

برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و مراسم عزاداری آن ها، با حضور صدرا حافظ (پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب) و فاطمه آزادی نژاد (کارشناس و پژوهشگر الهیات و معارف اسلامی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت

به گزارش ادیان نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و مراسم عزاداری آن ها، با حضور صدرا حافظ (پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب) و فاطمه آزادی نژاد (کارشناس و پژوهشگر الهیات و معارف اسلامی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه صدرا حافظ با اشاره به این که اربعینیات یکی از مستحسنات صوفیه است، گفت: عبادت اربعین در سیر و سلوک عرفانی حکایتی است از مراقبت چهل روزه تا از این طریق باطن سالک آمادگی کافی برای دریافت حکمت و علوم الهی را داشته باشد.

وی با اشاره به این که همه مستحسنات موجود در صوفیه طریقیت دارند، اظهار داشت: تمامی مستحسنات صوفیه طریقی هستند جهت وصول برای یک مطلوب که آن مطلوب ما در عرفان تقرب به حضرت حق است.

این پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به این که هدف با وسیله ای که در مسیر مطلوبیت است باید همخوانی داشته باشد، عنوان کرد: ناهمخوانی هدف و وسیله در مسیر تقرب به حضرت حق می تواند فضای نقدها و اتهامات را فراهم کند.

وی با اشاره به سخنان پیامبر اسلام(ص)، اظهار داشت: پیام اسلام (ص)می فرمایند بنده خدا اگر چهل شب از هوای نفس مراقب کرده و نفس را تحت اختیار خودش قرار دهد چشمه های حکمت از قلب و زبان و عقلش جاری خواهد شد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو فاطمه آزادی نژاد با اشاره به این که اولین عزاداری در ایران توسط آل بویه برگزار شده است، گفت: بعد از سقوط حکومت آل بویه عزاداری های مختلف به خانه های کشیده شده و جنبه های شخصی پیدا کرده است.

وی با بیان این که صفویان صوفی بوده اند، عنوان کرد: در زمان صفویان عزاداری به صورت رسمی و عمومی برگزار می شد.

این پژوهشگر الهیات و معارف اسلامی با اشاره به این که در زمان صفویان حکومت سردمدار عزاداری ها بوده است، اظهار داشت: بسیاری از آیین های عزاداری در ایران از زمان صفویان پایه گذاری شده اند.

وی افزود: بسیاری از شواهد عزاداری های امروزی مانند سنج و علم و غیره از زمان صفویان وارد آیین های عزاداری ها شده اند. 
انتهای پیام/ف