پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

 

هشدار آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی درخصوص مبادله با ایران، روایت هولناک دادستانی عربستان از قتل و تکه تکه شدن جمال خاشقجی، تحریم 17 فرد سعودی از سوی خزانه داری آمریکا و گمانه زنی هایی از احتمال تحویل فتح الله گولن به اردوغان از سوی آمریکا از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عصبانیت عربستان از اعطای معافیتهای تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، منابع خبری گفته‌اند سعودی ها از اقدام دولت رئیس‌جمهور آمریکا در اعطای معافیت‌های تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران ناخرسند هستند.

به نوشته رویترز، وقتی دونالد ترامپ تابستان سال جاری از عربستان سعودی خواست بعد از احیای تحریم‌های نفتی علیه ایران میزان تولید نفت خود را افزایش دهند، ریاض بلافاصله با این درخواست موافقت کرد.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند دولت ترامپ پیش از آنکه نسبت به عقب‌نشینی از موضع خود برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر و صدور معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفت ایران تصمیم گیری کند، عربستان را از این اقدام مطلع نکرده است.

طبق این گزارش، سعودی ها از این اقدام دولت آمریکا که می‌تواند باعث افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی شود عصبانی هستند و طرح کاهش روزانه ۱.۴ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت کشورهای اوپک و غیراوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها را بررسی می کنند.

روایت و اعتراف هولناک دادستانی عربستان از تکه تکه شدن جسد خاشقجی/عصبانیت عربستان از اعطای معافیتهای تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران/هشدار آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی درخصوص مبادله با ایران/تحریم 17 فرد سعودی از سوی خزانه داری آمریکا

یک مقام آگاه از سیاست‌های عربستان سعودی در زمینه انرژی گفت: سعودی‌ها از ترامپ خیلی عصبانی هستند. آنها دیگر به او اعتماد ندارند و به شدت درباره کاهش تولید فکر می‌کنند. اصلاً هیچ اطلاعی از معافیت‌ها نداشتند.

یک منبع آمریکایی هم گفت: سعودی‌ها در هر صورت از صدور معافیت‌ها، چه آنها را مطلع می‌کردیم و چه مطلع نمی‌کردیم، عصبانی می‌شدند.

هشدار آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی درخصوص مبادله با ایران

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی در خصوص هر گونه مبادله با ایران هشدار داد.

وی افزود: بانک ‌ها و شرکت‌ های اروپایی در جریان این موضوع هستند که آمریکا تحریم‌ ها علیه ایران را قاطعانه اجرا خواهیم کرد.

هوک در اظهارات خود به خبر روز گذشته خبرگزاری رویترز درباره مشکلات پیش روی اتحادیه اروپا در راه‌ اندازی کانالی ویژه برای تسهیل مبادلات مالی با ایران اشاره کرد.

روایت و اعتراف هولناک دادستانی عربستان از تکه تکه شدن جسد خاشقجی/عصبانیت عربستان از اعطای معافیتهای تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران/هشدار آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی درخصوص مبادله با ایران/تحریم 17 فرد سعودی از سوی خزانه داری آمریکا

رویترز چهارشنبه ادعا کرد که طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران که برخلاف تحریم ‌های آمریکا انجام می‌شود، با توجه به اینکه هیچ کشور اتحادیه اروپا  میزبانی اجرای این طرح را به دلیل ترس از اقدام‌های تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تقریبا ناکام مانده است. ادعایی که از سوی منابع آگاه تکذیب شد.

روایت هولناک دادستانی عربستان از قتل و تکه تکه شدن جمال خاشقجی

دادستان‌کل سعودی اعتراف کرده است که خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از کشته شدن در کنسولگری این رژیم در استانبول مثله شد.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که حکومت سعودی انجام داده، پنج متهم، خاشقجی را کشته و جسدش را مثله کرده‌اند، ‌نکته قابل توجه این است که این تحقیقات از سوی طرفی انجام شده که مقاماتش در صدور فرمان قتل و انجام این جنایت مشارکت داشته‌اند و به همین سبب این تحقیقات نمی‌تواند شفاف و بی‌طرفانه و عادلانه باشد.

بر اساس گزارش شبکه العربیه، سخنگوی دادستانی سعودی امروز نتایج تحقیقات خود درباره کشته شدن جمال خاشقجی را اعلام کرد و گفت تیم سعودی که به استانبول اعزام شد، برای متقاعد کردن خاشقجی به‌منظور بازگشت به عربستان تلاش می‌کرد، اما فرمانده این تیم دستور قتل خاشقجی را صادر کرد و جسدش مثله مثله و تحویل یک شهروند ترکیه‌ای که با تیم همکاری می‌کرد، شد.

این سخنگو در کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد دادستانی سعودی به 11 فرد از بازداشت‌شدگان در عربستان در ارتباط با این پرونده اتهاماتی را وارد کرد و خواستار اعدام پنج نفر از آنها شده است.

روایت و اعتراف هولناک دادستانی عربستان از تکه تکه شدن جسد خاشقجی/عصبانیت عربستان از اعطای معافیتهای تحریمی به ۸ مشتری نفت ایران/هشدار آمریکا به بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی درخصوص مبادله با ایران/تحریم 17 فرد سعودی از سوی خزانه داری آمریکا

این سخنگو افزود تحقیقات سعودی به این نتیجه رسیده است که معاون رئیس سازمان اطلاعات سعودی (این سخنگو به نام این مقام اشاره نکرده است) دستور تشکیل تیمی را برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان چه با رضایت و چه به‌زور صادر کرده بود.

سخنگوی دادستانی سعودی گفت شیوه ارتکاب جنایت، درگیری و زدوخورد، دست و پا را بستن و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر به وی است که منجر به مرگ خاشقجی شد، آمر قتل خاشقجی رهبر تیم مذاکره‌کننده بود.

این سخنگو افزود تیم سعودی پس از قتل خاشقجی، وی را مثله کرد و آنگاه آن را از ساختمان کنسولگری در استانبول که جنایت در آن رخ داد، خارج کرد و به یک فرد محلی به‌عنوان همکار آنها تحویل داد.

این سخنگو آورده است یکی از اعضای تیم سعودی، دوربین‌های کنترل ساختمان کنسولگری را از کار انداخته بود.

تحریم 17 فرد سعودی از سوی خزانه داری آمریکا

خزانه داری آمریکا ۱۷ فرد سعودی که تعدادی از آنها از افراد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است، تحریم کرد.

استیو منوچین وزیر خرانه داری آمریکا گفت که این افراد که تحت تحریم ما قرار می گیرند در قتل فجیع جمال خاشقجی دست داشتند.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا از عربستان خواست، تدابیری اتخاذ مناسب برای توقف هدف قرار دادن مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران اتخاذ کند.

سعود القحطانی مشاور دربار سعودی و «محمد العتیبی» سرکنسول سعودی در استانبول جزو کسانی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته ‌اند.

اسامی نفرات تحریم ‌شده به ترتیب زیر است:
1- منصور عثمان اباحسین
2- نائف حسن العریفی
3- فهد شبیب البلوی
4- مشعل سعد البوستانی
5- ثائر غالب الحربی
6- عبد العزیز محمد الحساوی
7- مصطفی محمد المدنی
8- بدر لافی العتیبی
9- خالد العتیبی
10- محمد العتیبی
11- سیف سعد القحطانی
12- سعود القحطانی
13- ترکی مسرف الشهری
14- ولید عبدالله الشهری
15- محمد سعد الزهرانی
16- ماهر عبدالعزیر مطرب
17- صالح محمد الدبیخی

گمانه زنی هایی از احتمال تحویل فتح الله گولن به اردوغان از سوی آمریکا

دولت دونالد ترامپ از چند سازمان دولتی این کشور خواسته است تا ابزارهای قانونی استردادفتح‌الله گولن، واعظ منتقد رجب طیب اردوغان را به ترکیه فراهم کنند.

پایگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد دولت ترامپ به منظور ترغیب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به کاهش فشارها علیه حکومت عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، به برخی از نهادهای این کشور دستور داده است راه‌های قانونی اخراج فتح‌الله گولن و تحویل او به ترکیه را بررسی کنند.

فتح‌الله گولن، واعظ منتقد اردوغان است که هم‌اکنون در آمریکا اقامت دارد. دولت ترکیه او را طراح اصلی کودتای نافرجام 2016 در این کشور می‌داند و بارها خواستار استرداد آن به آنکارا شده اما واشنگتن تاکنون این درخواست دولت اردوغان را رد کرده است.

به گفته این منابع آگاه مقامات کاخ سفید اخیراً از اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌ای)، وزارت دادگستری و وزارت امنیت داخلی خواسته‌اند تا راه‌های قانونی را جستجو کنند که بتوان از طریق آنها فتح‌الله گولن را به آنکارا تحویل داد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از اف‌‎بی‌آی و وزارت دادگستری خواسته است تا درخواستهای ترکیه برای استرداد فتح‌الله را بررسی کنند و همچنین وزارت امنیت داخلی نیز اطلاعاتی درباره وضعیت اقامت وی در آمریکا را ارائه دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به «ان‌بی‌سی» گفته است مقامات سازمانهای مذکور نخست این درخواست کاخ سفید را نادیده گرفتند اما هنگامی که دریافتند که این درخواست جدی است بسیار خشمگین شدند.

هیچ کدام از وزارت‌خانه‌های مذکور درباره این درخواست کاخ سفید اظهار نظر نکردند اما یک مقام دولت ترکیه در گفتگو با «ان‌بی‌سی» مدعی شد دولت ترکیه موضوع استرداد فتح‌الله گولن را به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی، مرتبط نمی‌داند.