جیمز جفری فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور سوریه چهارشنبه 14 نوامبر با بیان این‌که واشینگتن  خواهان خروج نیروهای نظامی ایرانی از سوریه است، تاکید کرد که خروج نیروهای نظامی ایرانی از این کشور، تنها راه صلح دائم در سوریه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها این سخنان جفری در کنفرانسی خبری در مقر وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شد که در آن از سیاست‌های واشینگتن در سوریه سخن گفت.

در این کنفرانس خبری، جفری، ادامه حضور نیروهای نظامی ایرانی در سوریه را، تهدیدی برای متحدان آمریکا در منطقه دانست.

او تاکید کرد: «خروج نیروهای ایرانی از سوریه، تنها راه تحقق صلح دائم در این کشور است که باید فورا پس از پایان جنگ صورت گیرد».

او، تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه ایران را عاملی دانست که تهران را به کاهش حضور خود در سوریه ترغیب خواهد کرد.

از سوی دیگر، جفری گفت که ایالات متحده معتقد است در مرحله آینده، سوریه شاهد شکست داعش، فعال سازی روند سیاسی و پایان جنگ داخلی خواهد بود.

او ادامه داد که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوارد است جنگ علیه گروه داعش در آخرین مواضعش در شمال شرق سوریه، طی چند ماه آینده پایان یابد.

او افزود که نیروهای آمریکایی برای تضمین «شکست دائم» داعش و عدم بازیابی توانش، پس از پیروزی نیروهای ائتلاف بر این گروه، در سوریه باقی خواهند ماند.

جفری گفت: «شکست دائم تنها از میان بردن آخرین واحدهای نظامی سنتی داعش نیست که مناطقی را تحت تصرف خود دارند، بلکه تضمین عدم ظهور دوباره این گروه از راه هسته‌های خفته یا یک گروه شورشی است».

او در این باره توضیح داد که عملیات زمینی نهایی که نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک با کمک ارتش آمریکا در حال پیشرد آن هستند، در امتداد رود فرات در جریان است. او افزود: «نبرد ادامه دارد و امیدواریم ظرف چند ماه آینده به پایان برسید. این آخرین منطقه‌ای خواهد بود که داعش آن را تحت تصرف دارد».

از سوی دیگر جفری ابراز امیدواری کرد تا پیش از پایان سال جاری میلادی، کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه که رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و روسیه در نشست‌شان در استانبول در ماه اکنبر به آن دست یافتند، تشکیل شود.

او تشکیل کمیته‌ای زیر نظر سازمان ملل متحد به منظور آغاز تدوین قانون اساسی جدید سوریه را «نقطه عطفی» برای پیش‌برد روند سیاسی توصیف کرد. او افزود که ایالات متحده، روسیه را مسئول آن می‌داند تا از نفوذ خود به منظور نشاندن متحدش بشار اسد پای میز مذاکره، استفاده کند.

او تاکید کرد: «تکرار می‌کنم، هدف ما که آن را روسیه، فرانسه، آلمان و ترکیه در نشست‌شان در استانبول در 27 اکتبر تایید کردند، تشکیل کمیته‌ای برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه تا پیش از پایان سال جاری است».

فرستاده ایالات متحده گفت: «روسیه مسئول تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تا پایان سال جاری است». او ادامه داد: «امیدواریم مسکو نقش خود را به منظور تاثیر بر نظام سوریه برای پایبندی به آغاز روند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد، ایفا کند».