شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وحید مظلومین ملقب به “سلطان سکه”اعدام شد!

وحید مظلومین ملقب به “سلطان سکه”اعدام شد!

 در پی تایید حکم در دیوان عالی کشور وحید مظلومین معروف به «سلطان سکه» و محمداسماعیل قاسمی بامداد چهارشنبه، ۲۳ آبان، در تهران اعدام شدند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که دادسرای عمومی و انقلاب تهران می‌گوید وحید مظلومین ملقب به سلطان سکه به همراه همدستش محمد اسماعیل قاسمی، سحرگاه چهارشنبه 14 نوامبر، اعدام شدند.

دبی-العربیه.نت فارسی  / غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی ایران، از تایید حکم اعدام وحید مظلومین  و محمد اسماعیل قاسمی در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

محاکمه وحید مظلومین  و محمد اسماعیل قاسمی به همراه 13 تن دیگر به اتهام «افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی» و «ایجاد شبکه‌های تجارت غیر قانونی ارز و سکه طلا» از 8 سپتامبر آغاز شده بود.

نماینده دادستان وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی را متهم کرد که با سوءاستفاده از بحران ارزی در ایران، به واسطه «دراختیار داشتن منابع اطلاعاتی از مراجع تصمیم‌ساز»، «با روش‌های مکارانه، قیمت ارز و سکه را به صورت عمده بالا و پایین کرده» و به این ترتیب در نظام اقتصادی ایران اخلال ایجاد کرده‌اند.

نماینده دادستان گفت گردش مالی وحید مظلومین و شرکایش به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است.

«افساد فی الارض» از سنگین ترین اتهامات براساس قوانین جزایی ایران است و مجازات آن اعدام است.

در ماه‌های گذشته و در پی نابسامان شده اوضاع اقتصادی ایران، علی خامنه‌ای رهبر این کشور با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه ایران برای تشکیل دادگاه ویژه‌ای با حضور سه قاضی دادگاه انقلاب برای رسیدگی به پرونده «مفسدان اقتصادی» موافقت کرد.

بر اساس این دستور، آرای صادره از این دادگاه به‌جز اعدام، «قطعی و لازم‌ الاجرا» است.

23 اکتبر گذشته غلامحسین احسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که در دادگاه‌های «ویژه مبارزه با فساد اقتصادی» سه نفر به «عنوان مفسد فی‌الارض» به اعدام و 32 نفر به زندان تا 20 سال و پایین‌تر محکوم شده‌اند.

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای «وحید مظلومین، محمداسماعیل قاسمی و باقری درمنی»، سه محکوم به اعدام، پرونده‌های اخیر اقتصادی هستند.

در ماه‌های اخیر علاوه بر بحران اقتصادی و معیشتی در ایران، قیمت ارز و سکه بهار آزادی با نوسانات شدید مواجه شد تا جایی که قیمت هر دلار هم اکنون به نزدیک 15 هزار تومان رسیده است.

خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در ماه مه گذشته، این وضعیت را تشدید کرد. از روز دوشنبه 5 نوامبر، آمریکا با اجرای بسته دوم تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، تمام تحریم‌های تعلیق شده برپایه توافق هسته‌ای (برجام) را از سر گرفت.