شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی

بسته ویژه خبری-تحلیلی

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور /

*** 

یک فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد:

«روحانی» در پشت پرده گرانی دلار

«علی صوفی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است:

«دولت و سایر قوا باید در این شرایط استثنایی بیش از همیشه پناه مردم باشند. دولت غفلت‌های زیادی بویژه در رابطه با گرانی ارز داشته است که به نظر می‌رسد امری خود خواسته بوده است. دولت در موضوع ارز هم کوتاهی کرده و عملکرد درستی در مقابل آن فشار اقتصادی بر مردم نداشت.»[1]

*پیرو این خبر صوفی از خودخواسته بودن گرانی ارز، بایستی این تحلیل عمده کارشناسان اقتصادی را هم شنید که معتقدند دولت آقای روحانی در بحث گرانی دلار، سود سرشاری کسب کرده و حتی برخی بانک‌های مشکل‌دار نیز توانستند پس از گرانی دلار، مسئله ذخایر و دیون خود را مرتفع کنند.

البته تاکنون خبر وثیقی در این رابطه منتشر نشده و دولت هم موضعی در این باره نداشته است.

اما به هر حال نمی‌توان این نکته را از نظر دور داشت که بازار خبرهای محفلی و درگوشی درباره نقش دولت در گرانی دلار و یا سکون خودخواسته دولت در مقابل افزایش قیمت دلار، بسیار داغ است…

***

مطهری: اگر عربستان با ما بود آمریکا نمی‌توانست اینطور تحقیرمان کند!

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان به تازگی طی اظهاراتی در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفته است:

ما نیازمند وحدت با کشورهای اسلامی هستیم و باید روابطمان را با کشورهای مسلمان اصلاح کنیم. چرا که می‌بینیم چقدر کشورهای دیگر از دشمنی ما به عربستان استفاده می‌کنند. تا جایی که وقتی کشورهای عربی از ترس ما به دام اسرائیل افتادند ما نباید می‌گذاشتیم روابط ما با کشورهای عربی به اینجا می‌رسید.

به گزارش ایسنا، او می‌افزاید:

«از پنج، شش سال گذشته باید تلاش می‌کردیم وضعیت به اینجا نرسد. الان کار سخت شده است. اگر عربستان و کشورهای اسلامی با ما بودند، مگر آمریکا می‌توانست ما را اینطور تحقیر کند؟!»

مطهری تصریح می‌کند: ما باید روی گسترش اسلام کار کنیم و اینقدر شیعه و سنی نکنیم که به اختلافات دامن زده شود و دیگران هم از آن استفاده کنند. در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید راه‌های عملی به این منظور نشان داده شوند.[2]

*جالب است که روشنفکران و اندیشمندان سایر کشورهای مسلمان و حتی نظریه‌پردازان عربی نیز نظری بر خلاف نظر آقای مطهری دارند و معتقدند که ایران اسلامی نه تنها تحقیر نشده بلکه به عنوان یک ابرقدرت مشغول تحقیر آمریکا و به شکست کشاندن تمام پروژه‌های کاخ سفید در منطقه است.

از طرفی مشخص نیست که مطهری از کدام تحقیر صحبت می‌کند در حالیکه تحریم‌های آمریکا هرگز نتوانسته ایران اسلامی را به شکست یا تسلیم بکشاند، آمریکا در تمام جنگ‌های مستقیم و نیابتی خود با ایران شکست مفتضحانه خورده است، آمریکا در عرصه انرژی جهانی در مقابل سیادت ایران کرنش کرده است و فی‌الجمله اینکه در طول 40 سال گذشته، هیچ هدف کلانی برای آمریکا در قبال ایران محقق نشده و جملگی به شکست انجامیده‌اند.

آقای مطهری باید بداند کسی که تحقیر شده آمریکاست که در صحرای طبس اسیر شن‌ها شد، لانه جاسوسی‌اش تسخیر شد، هرگز نتوانست دست به عمل نظامی علیه ایران اسلامی بزند، در مبارزه با روند رو به رشد محور مقاومت در منطقه غرب آسیا شکست خورد و قس علی هذا.

غیر از این واضحات ولی باید دانست که کار دشمن، دشمنی است و این مسئله هیچ جای تعجبی ندارد در مقابل اما تعجب و تحقیر آنجاست که افرادی در داخل کشور با ساز دشمن همنوایی می‌کنند و رفتاری به خرج می‌دهند که موجب وهن نظام و تحقیر مردم می‌شود.

ما به آقای مطهری یادآوری می‌کنیم گفته‌های غلطی مثل «تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج کرده است»، «در شرایط ته درّه قرار داریم»، «آب خوردن مردم مشکل دارد»، «مردم ایران گرسنه‌اند» و غیره که تماما توسط نزدیکان سیاسی این روزهای ایشان بیان و موجب تحقیر شدند.

ما همچنین به آقای مطهری یادآوری می‌کنیم که تحقیر هنگامی رخ داد که ایشان رزمایش موشکی نهادهای دفاعی کشورمان را «کم‌عقلی» خطاب کردند…[3]

در بحث عربستان نیز مشخص نیست چه گزاره‌ای وجود دارد که آقای مطهری نمی‌داند…؟!

خطرناک‌تر بودن سعودی نسبت به آمریکا، دشمنی بهانه‌جویانه سعودی‌ها علیه ایران اسلامی، قطع یک‌طرفه روابط از جانب دربار سعودی، اتحاد خودخواسته آل سعود با آمریکا و اسرائیل و شارژ و تسلیح ده‌ها گروهک تروریسی علیه جمهوری اسلامی ایران، کشتار زائران منا و بیت‌الله الحرام و غیره چیزهایی نیست که مطهری نداند و امروز در نبود سعودی‌ها ناله و فغان سر دهد.

***

گِرای ظریف برای تحریم شدن بیشتر ایران

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در یک مصاحبه ویدئویی که خبرگزاری خبرآنلاین آنرا منتشر کرد، اظهاراتی را درباره وجود پولشویی‌های گسترده در ایران، نقش برخی نهادها در این پولشویی‌ها و تقلای همین نهادها برای فضاسازی علیه وزارت خارجه مطرح کرده است.

متن این قسمت از صحبت‌های ظریف را در ادامه می‌خوانید:

«پشت برخی از این فضاسازی‌ها نگرانی هم منافع اقتصادی هست. پولشویی یک واقعیت در ایران است و از آن خیلی‌ها منفعت می‌برند.

نمی خواهم این پولشویی را نسبت بدهم به هیچ کجا. ولی آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد یا 100ها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی بکنند.

وزارت خارجه‌ای که مجموع بودجه‌اش هزار و 100 میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که ارتباط دارند به برخی ارگان‌های قدرتمند کشور.

ما که نمی‌توانیم با این فضاسازی مقابله کنیم. یک فضاهایی درست کردند کسانی که در یک قلم معامله‌شان ممکن است 30 هزار میلیارد منافع جابه‌جا بشود.

من نمی‌خواهم دستگاهی را متهم بکنم ولی افرادی پشت القای این تصورات هستند.[4]

*اظهارات ظریف در حالی بیان شده‌اند که فضای عمومی کشور و فضای بین‌المللی حول ایران، حساسیت ویژه‌ای نسبت به لوایح تحمیلی اروپا و آمریکا در بحث پولشویی دارد.

لوایحی که با اما و اگرهای مختلفی در داخل ایران مواجه شده‌اند و صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت عدم تصویب کامل تمام این لوایح، فشار تحریم‌ها بر ایران بیشتر می‌شود.

اکنون اما سؤال اینجاست که محمدجواد ظریف بعنوان وزیر امور خارجه دولت، آیا از این حساسیت‌ها بیخبر بوده که به ناگاه در یک مصاحبه تصویری و بدون هیچ سند و مدرکی از وجود هزاران میلیارد پولشویی در ایران حرف می‌زند؟!

آقای ظریف آیا می‌داند که پولشویی یعنی سرمایه‌گذاری پول‌های کثیف بدست آمده از قاچاق مواد مخدر، آدم کشی و انواع کارهای غیر قانونی در فرایندهای قانونی؟

و اگر می‌داند چرا برخی نهادهای کلان کشور را متهم به این کار کرده است؟

از این 2 سؤال مهم که بگذریم، یک نکته و یک این‌همانی جالب در اظهارات ظریف با سبک و سیاق همیشگی دولت رئیس‌جمهور روحانی به چشم می‌خورد.

این حرف‌های ظریف یا به عبارت دقیق‌تر این پاس گل آقای وزیر خارجه، نوستالژی تلخ صحبت‌های روحانی است در گرماگرم اصرار دولت به مذاکره با غرب در سال 92 و صدای «خزانه خالیست»… (قابل تأمل آنکه این جمله بعدها از سوی محمدباقر نوبخت، گرا دادن به دشمن عنوان شد)

و آن نکته پیش‌گفته این است که حلقه اصلی اعتدال و اصلاحات چرا درست در هنگامیکه یک حساسیت خاص در کشور وجود دارد، یک پاس گل بموقع می‌دهد و از قضا این پاس گل‌ها منجر به آسیب به منافع کشور و یا تحریم‌های بیشتر می‌شود؟! این رخداد، اتفاقی است یا عمدی؟

در اشاره به اظهارات ظریف پیرامون بودجه وزارت خارجه، فضاسازی و برخی نهادها! لازم به ذکر است که مشرق چندی قبل گزارشی را با عنوان “خروجی «نجومی بگیران» وزارت خارجه چیست؟/ چرا «ارز چمدانی» باید خرج انفعال دستگاه دیپلماسی شود؟” منتشر کرد.

گزارشی که به نظر می‌رسد اشاره تلویحی ظریف به همان بوده است…

گزارشی که البته گویا دستاویز یک انتقام‌گیری هم قرار گرفته و به بهانه آن علیه برخی نهادهای کشور تهمت عجیب پولشویی و انتقادات تند بی‌مبنا مطرح شده است!

لازم به توضیح است که اگرچه ظریف اسم این «برخی نهادها» را نبرده و اصرار دارد که نمی‌خواهد دستگاهی را متهم کند اما برداشت واضحی که از صحبت‌های او صورت می‌گیرد و تأکیدات مداوم او درباره «برخی نهادها» نشان می‌دهد که انگشت اشاره ظریف به سمت «سپاه پاسداران» است.

پیش از این، رئیس‌جمهور روحانی هم کنایه‌های متعددی را خطاب به سپاه پاسداران مطرح کرده بود که ماجرای «دولت با تفنگ» یکی از آنهاست.

***

1_ https://www.isna.ir/news/97082109909/

2_ https://www.isna.ir/news/97082110260/

3_ mshrgh.ir/678446

4_https://www.khabaronline.ir/news/824160