جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چرا عملیات علیه داعش در غرب استان دمشق به بن بست رسیده است؟

چرا عملیات علیه داعش در غرب استان دمشق به بن بست رسیده است؟

نیروهای زمینی ارتش سوریه برای نبرد با تروریست های داعش در منطقه ناهموار « تلول الصفا» باید از بلندی ها و ارتفاعات مختلفی عبور کنند و همین مسئله خستگی بیش از اندازه نیروها را به دنبال دارد.

تلول الصفا (2).jpg

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش و دفاع مردمی سوریه از تابستان امسال عملیات گسترده و وسیعی را با پشتیبانی جنگنده های روسی و سوری در شمال شرق استان سویداء و غرب استان دمشق علیه هسته های خاموش گروه تروریستی داعش آغاز کردند.

نیروهای سوری در گام نخست عملیات موفق شدند مناطق آلوده را در شمال شرق استان سویداء از وجود عناصر مخفی گروه تروریستی داعش پاکسازی کنند اما درگیری ها در غرب استان دمشق همچنان ادامه دارد.

هموار بودن مناطق درگیری در شمال شرق استان سویداء نقش ویژه و تاثیرگذاری را در پیشروی نیروهای سوری ایفا کرد و همین مسئله سب شد تا صدها کیلومتر مربع از مناطق اشغالی در کمترین زمان ممکن بازپس گرفته شود.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، مساحت تحت اشغال تروریست های داعش در غرب استان دمشق به حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع کاهش یافته اما درگیری ها در یک ماه گذشته در این محور قفل شده و نیروهای ارتش سوریه پیشروی و پیروزی چشمگیری را به دست نیاورده اند.

اگر چه تروریست های داعش در منطقه «تلول الصفا» در غرب استان دمشق در محاصره نیروهای سوری هستند اما این موضوع باعث نشده که آنان در این محور تسلیم شوند و همچنان مقاومت می کنند.

به گفته منابع میدانی، ناهمواری منطقه تلول الصفا و به کارگیری تاکتیک های نظامی که با بافت این منطقه تناسب ندارد باعث شده پیشروی ها به کندی صورت گیرد و به نظر می رسد راهبرد عملیاتی در غرب استان دمشق باید تغییر کند.

به گزارش مشرق، تلول الصفا یک منطقه کوهستانی ناهموار دایره ای شکل به شمار می آید و وجود ارتفاعات متعدد، بلندی ها، غارها، تونل ها و… باعث شده تروریست ها در این محور قدرت مانور بالایی داشته باشند.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: نیروهای زمینی ارتش سوریه برای نبرد با تروریست های داعش در منطقه ناهموار «تلول الصفا» باید از بلندی ها و ارتفاعات مختلفی عبور کنند و همین مسئله خستگی بیش از اندازه نیروها را به دنبال دارد.
این منبع میدانی افزود: نیروهای زمینی ارتش سوریه همزمان با گذشتن از مناطق صعب العبور باید حواس خود را شش دانگ جمع کنند در کمین تروریست هایی که در غارها و تونل ها پنهان شده اند گرفتار نشوند و این موضوع تمرکز آنان را به هم می ریزد.
وی با بیان این که گروهی دیگر از تک تیراندازهای داعش بر منطقه مسلط هستند، گفت: نیروهای سوری باید به گونه ای هم رفتار کنند که توسط تک تیراندازها شکار نشوند و این مسئله هم نبردها را بسیار سخت کرده و در کاهش سرعت پیشروی ها نقش اساسی دارد.
این منبع میدانی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهبرد نظامی در منطقه تلول الصفا برای افزایش سرعت پیشروی ها چیست، گفت: در گام نخست بهترین راهکار برای خارج شدن از وضعیت فعلی استفاده از یگان های پهپادی است.

وی تصریح کرد: پهپادها می توانند تحرکات و مواضع تروریست های داعش را در منطقه ناهموار تلول الصفا در غرب استان دمشق رصد و شناسایی کنند و اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار یگان های موشکی، توپخانه ای و بالگردها قرار دهند.

این منبع میدانی با توضیح این که نمی توان به صورت کور و غیر دقیق علیه تروریست های داعش در منطقه ناهموار حملات توپخانه ای و موشکی انجام داد، افزود: با عملیات های هدفمند توپخانه ای و موشکی فشار بر تروریست ها چند برابرمی شود و راه برای پیشروی نیروهای زمنیی باز می شود که با کمترین تلفات و خسارت به عملیات ادامه دهند.

به گزارش مشرق، تاکنون ۵۴۸ تن از عناصر تروریستی داعش در جریان درگیری ها در منطقه تلول الصفا کشته و زخمی شده اند اما براساس اطلاعات به دست آمده ۳ هزار و ۵۰۰ تن از آنان در این منطقه همچنان حضور دارند.

به گفته منابع میدانی، تروریست های محاصره شده داعش در منطقه تلول الصفا درصدد هستند خود را به منطقه التنف در جنوب استان حمص برسانند تا از حمایت نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف برخوردار شوند و تجدید قوا کنند.
گزارش های میدانی نشان می دهد، شماری از عناصر تروریستی داعش موفق شده اند از محاصره نیروهای سوری در منطقه تلول الصفا خارج شوند و خود را به منطقه التنف برسانند اما تعداد دیگر ناکام ماندند اما همچنان اکثریت آنان در منطقه تلول الصفا حضور دارند.
تروریست

به گزارش مشرق، تازه ترین خبرها از تحولات میدانی مناطق اشغالی شمال سوریه حاکیست، اختلاف، درگیری و موج ترور میان گروه های تروریستی در حومه شمالی استان حلب به شدت افزایش یافته است.

براساس اطلاعات به دست آمده، گروهی ناشناس از عناصر تروریستی توانستند مسیر عبور شمار دیگری از کاروان نظامی تروریست ها را در جاده منطقه «جارز» در نزدیکی شهر «مارع» در شمالی ترین بخش استان حلب به تله های انفجاری آلوده کنند.

به گفته منابع میدانی، زمانی که خودروهای نظامی حامل عناصر تروریستی از این مسیر آلوده عبور کردند در اثر برخورد با تله های انفجاری به شدت آسیب دیدند و خسارت های سنگینی به آنان وارد آمد.

شماری از عناصر تروریستی در جریان این کمین کشته و زخمی شدند؛ «احمد حافظ» یکی از فرماندهان ارشد میدانی گروه های تروریستی در مجلس نظامی شهر مارع در این حمله به شدت زخمی شد.

به گزارش مشرق، خودروی «حمود ابوالکال» از فرماندهان ارشد میدانی گروه تروریستی «جبهه الشامیه» در مسیر ارتباطی «مارع – کلجبرین» در کمین تله های انفجاری گرفتار شد و وی به شدت زخمی شد.

از حومه جنوبی استان ادلب خبر می رسد، عناصر گروهک تروریستی تازه تاسیس «سرایا ردع البغاه» در یک عملیات دقیق توانستند یکی از فرماندهان اشد گروه تروریستی هیات تحریرالشام مقلب به «ابو الفضل» را در نزدیکی شهر «تلمنس» از پای درآورند.

خبرها از جنوب غرب استان ادلب حاکیست، «ابو عبدالله المهاجر» از فرماندهان ارشد گروه تروریستی هیات تحریر الشام در یک عملیات غافلگیرانه توسط افراد ناشناس در حومه شمالی شهر «جسر الشغور» به هلاکت رسید.

آخرین تحولات میدانی شمال استان حماه 

از شمال استان حماه خبر می رسد، شماری از عناصر تروریستی حزب الترکستانی، حملات گسترده ای را علیه ایستگاه های دفاعی نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی شهرک «المصاصنه» انجام دادند.

نیروهای سوری مستقر در منطقه که در حالت آماده باش قرار داشتند به سرعت تحرکات تروریست ها را در این محور رصد کردند و پس از درگیری های سنگینی که یک ساعت به طول انجامید موفق شدند حملات را به طور کامل دفع کنند.

به گزارش مشرق، حدود ۲۵ تن از عناصر تروریستی در جریان این درگیری ها کشته و زخمی شدند؛ سایر عناصر تروریستی پس از متحمل شدن خسارت های سنگین از این منطقه متواری شدند و عقب نشینی کردند.

به گفته منابع میدانی، پس از دفع حملات تروریست ها در حومه شهرک «المصاصنه»، یگان توپخانه به هدف قرار دادن مواضع گروه های تروریستی در مناطق اشغالی شمال استان حماه ادامه داد و ضربات سنگینی به آنان وارد آورد.

براساس اطلاعات به دست آمده، در ماه های گذشته، صدها تن از عناصر تروریستی حزب الترکستانی پس از آموزش های کامل در خاک ترکیه وارد مناطق اشغالی شمال سوریه  (استان ادلب و شمال استان حماه) شدند و از مردم عادی هم به عنوان سپر دفاعی استفاده می کنند