سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » نتایج انتخابات میاندوره‌ای: اکثریت دموکراتها در مجلس نمایندگان؛ سنا در دست جمهوریخواهان ماند

نتایج انتخابات میاندوره‌ای: اکثریت دموکراتها در مجلس نمایندگان؛ سنا در دست جمهوریخواهان ماند

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، برای انتخاب کلیه اعضای مجلس نمایندگان و حدود یک سوم اعضای سنا، روز سه‌شنبه برگزار شد و بر اساس آخرین نتایج اعلام شده، حزب دموکرات موفق شد با کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان اکثریت را در این نهاد قانونگذاری به دست بگیرد و سنای آمریکا همچنان در دست جمهوریخواهان باقی ماند.

مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ عضو دارد که تا پیش از انتخابات امروز، جمهوریخواهان با ۲۳۵ کرسی، اکثریت را در دست خود داشتند. هر حزب برای کنترل مجلس باید حداقل ۲۱۸ کرسی داشته باشد، و دموکرات‌ها باید برای اکثریت شدن باید دست کم ۲۳ کرسی جمهوریخواهان را می‌گرفتند. رسانه های آمریکایی می گویند دموکرات ها اکثریت در مجلس نمایندگان را از آن خود کردند.

ساعتی بعد از اعلام نتایج اولیه پرزیدنت ترامپ در تماس به نانسی پلوسی از رهبران دموکرات ها به او تبریک گفت. او خواستار همکاری دو حزبی برای حل مشکلات در آمریکا شد.

رئیس جمهوری آمریکا در توئیت هایی به جمهوریخواهان موفق در انتخابات نیز تبریک گفت.

حفظ سنا در دست جمهوریخواهان

در انتخابات سه شنبه، نامزدهای هر دو حزب عمده سیاسی آمریکا همچنین برای کسب ۳۵ کرسی سنا رقابت کردند. مجلس سنا ۱۰۰ نماینده دارد، که جمهوریخواهان با ۵۱ سناتور در اکثریت بودند و حزب دموکرات‌‌ باید دست کم ۲ کرسی را از رقیب جمهوریخواه می‌گرفت تا اکثریت را از آن خود کند. با این حال تا صبح چهارشنبه به وقت ایران، جمهوریخواهان پنجاه کرسی سنا را حفظ کردند. با توجه به اینکه اگر رای گیری برابر باشد، معاون رئیس جمهوری به جمهوریخواهان رای می دهد، سنا در دست جمهوریخواهان باقی ماند.

جمهوریخواهان از سال ۲۰۱۱ اکثریت مجلس نمایندگان و از سال ۲۰۱۵ اکثریت سنا را در دست داشتند و از ژانویه ۲۰۱۷ نیز دولت فدرال را در دست گرفتند. دموکرات‌‌ها در دو سال نخست دولت باراک اوباما در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، علاوه بر دولت فدرال، کنترل دو مجلس را در دست داشتند.

امروز، رأی دهندگان آمریکایی در ۳۶ ایالت برای انتخاب فرماندار به پای صندوق‌های رأی رفتند. پیروزی در انتخابات فرمانداری جهت پیشبرد یا مقابله با قوانین دولت فدرال حائز اهمیت است و در عین حال به حزب پیروز فرصت می‌دهد در آن ایالت برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال بعد آماده شود.

هفت ایالت که فرماندار دموکرات و هفت ایالت دیگر که فرماندار جمهوریخواه دارند در این دور از انتخابات شرکت نداشتند و در سایر ۳۶ ایالت که امروز انتخابات در آنها برگزار شد،

کنگره جدید و تأثیر آن بر سیاست‌های دولت فدرال

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ایالات متحده در نیمه دوره چهار ساله ریاست جمهوری برگزار می‌شود. برخی انتخابات سراسری امروز را نوعی همه‌پرسی در مورد سیاست‌های دونالد ترامپ می‌دانند که در انتخابات ریاست جمهوری آبان ۱۳۹۵ موفق شد از حزب جمهوریخواه به کاخ سفید راه یابد.

ترکیب جدید کنگره ایالات متحده می‌تواند در پیشبرد سیاست‌های دولت پرزیدنت ترامپ در دو حوزه سیاست داخلی و خارجی بطور مستقیم تأثیر بگذارد؛ از این رو انتخابات میان‌دوره‌ای امسال اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و در مقایسه با انتخابات میان دوره‌ای گذشته، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

رویکرد دو سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی، باعث شد که انتخابات میان دوره‌ای امسال بیش از دوره‌های گذشته مورد توجه نه تنها شهروندان و ناظران در آمریکا قرار بگیرد، بلکه برخی کشورهای خارجی نیز نتایج آن را با دقت دنبال کنند.

مسائلی مانند بیمه درمانی، نظام مالیاتی و قوانین مهاجرتی، از جمله مسائل مورد علاقه در داخل کشور است. توافق‌های بین‌المللی، به ویژه در حوزه تجارت، و همچنین نحوه برخورد با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی ایران، مهم‌ترین مسائل مورد علاقه برخی کشورها، به ویژه ایران و دیگر طرف‌های برجام، است.

اد رویس نماینده ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوریخواه و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، و باب کورکر نماینده تنسی در سنا از حزب جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، دو عضو ارشد کنگره هستند که پیشتر اعلام کرده بودند قصد بازنشستگی دارند و در انتخابات امروز شرکت نمی‌کنند.

علاوه بر جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا و رئیس کمیته نیروهای مسلح که شهریور ماه در گذشت، پل رایان نماینده جمهوریخواه ویسکانسن و رئیس کنونی مجلس نمایندگان – که اواخر فروردین اعلام کرد در انتخابات شرکت نمی‌کند – دیگر عضو برجسته‌ای است که در کنگره آتی حضور ندارند.

✅ @DORRTV