جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی !

بسته ویژه خبری-تحلیلی !

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور !

*** 

باید در مقابل تحریم‌ها عجز و لابه کنیم!

علی‌ خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان به تازگی در مصاحبه با سایت جماران درباره تحریم‌های جدید آمریکا گفته است: دیپلمات‌های ما نمی‌توانند فراتر از سیاست‌های کشور عمل کنند و سیاست های کشور تعیین می کند که دستگاه دیپلماسی در چه جهتی گام بردارد و تلاششان در چه راستا باشد.

او در ادامه تصریح می کند:

«اگر سیاست کشور این باشد که تحریم ها هیچ اثری بر اقتصاد و مردم کشور ما ندارد، دیپلمات‌های ما نمی توانند در عرصه های بین المللی تبلیغ کنند که این تحریم ها مضرّ و غیر انسانی هستند و بر آن اساس کاری کنند که جهان متوجه غیر انسانی بودن رفتار دونالد ترامپ شود»!

خرّم همچنین می‌گوید: به نظر می رسد تمام مقامات ما این طور منعکس می کنند که این تحریم ها هیچ صدمه‌ای به ما نمی‌زند و هیچ مشکلی وجود ندارد. دیپلمات هم در این زمین می تواند بازی کند و نمی‌تواند زمین دیگری برای خود باز کند.[1]

*این حجم از کیاست و تدبیر جای خوشوقتی دارد!

در اشاره به اظهارات عجیب خرّم بیان این نکته هم ضروریست که اولا اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران هرگز بیش از میانگین 30 درصد نبوده است و شخص خرّم نیز زمانی به این مسئله اشاره کرد.

او 3 سال قبل طی یادداشتی در همین باره نوشته بود:

«تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد تنها 23 درصد این وضعیت اقتصادی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی…بوده و بقیه آن به جهت سوء مدیریت دولت(سابق)، دامنگیر کشور شده است»[2]

ثانیا این مسئله اظهر من الشمس است که در صورت هرگونه عجز و لابه بیجای مقامات ایران از فشار تحریم‌ها، دشمن بر استمرار تحریم‌ها مصمم‌تر خواهد شد.

کما اینکه عجز و لابه‌های اصلاح‌طلبان در ابتدای دولت رئیس‌جمهور روحانی و اظهاراتی مثل «آب خوردن مشکل دارد» و «تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است» بودند که موجب شد آمریکا امروز از برجام خارج شود و تحریم‌ها را ریکاوری کند.

***

اختلاف حجاریان و اصلاح‌طلبان بر سر «لاریجانی»

مدتیست که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، با اشاره به بحث کاندیداتوری دکتر «علی لاریجانی» در انتخابات سال 1400، کنایه‌هایی را روانه او می‌کنند.

عبدا… ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز در همین باره نوشته است:

«در صورت آن‌که آقای علی لاریجانی در 1400 رئیس‌جمهور شود به احتمال 99 درصد وزیر کشور کابینه دولت او آقای رحمانی‌فضلی خواهد بود…البته باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که شرایط اجتماعی و سیاسی کشور در زمان انتخابات 1400 چگونه و چه سیاستی را پیش رو خواهد داشت. به احتمال زیاد آقای لاریجانی کاندیدای جدی خواهد بود، اما اقبال اجتماعی نسبت به ایشان ضعیف است.»[3]

آذر منصوری هم اخیراً طی اظهاراتی در خبرگزاری ایلنا گفت: متاسفانه برخی دوستان اصلاح‌طلب ما از الان پیش‌بینی حمایت این جریان از آقای لاریجانی را کرده‌اند. از نظر من اساسا هیچ ضرورتی برای جریان اصلاحات وجود ندارد که از الان بخواهد این دایره انتخاب را انقدر تنگ کند تا در نهایت از سر ناگزیری بخواهیم سراغ کاندیدایی برویم که ممکن است به لحاظ سیاسی فاصله‌ای به نسبت بیشتر از آقای روحانی با اصلاح‌طلبان داشته باشد.[4]

حسین اسلامی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چندی قبل در ایلنا اظهار کرده بود: برداشت کلی من از انتخابات سال ۱۴۰۰ این است که کسی رییس‌جمهور خواهد شد که امروز نامش مطرح نمی‌شود و هیچ یک از گزینه‌های امروز رییس‌جمهور آینده نخواهد بود.[5]

غلامرضا تاجگردون از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، نفر بعدیست که زمانی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی گفته بود: به هر حال آقای لاریجانی نمی‌تواند گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد؛ البته می‌تواند کاندیدای معتدلین باشد اما نمی‌تواند کاندیدای اصلاحات باشد.

در همین حال اما اظهار نظری از «سعید حجاریان» وجود دارد که چند ماه قبل گفته بود:

«دیگر محال است بگذارند اصلاح‌طلبان دولت را بگیرند. باید کم‌کم عادت کنیم به امثال دولت اعتدال.»[6]

این تئوریسین اصلاح‌طلب در جای دیگری هم گفته است:

«پیش بینی من این است که حداکثر طیف اعتدال و توسعه –در ساختار قدرت- تحمل خواهند شد. البته فعلا وقت نرمالیزه کردن است. این چیزی است که مورد اجماع است. در پروژه نرمالیزه کردن، علی لاریجانی هم حضور دارد. او هم می خواهد از شرایط استثنایی عبور کنیم. او هم می‌خواهد عصر بگم بگم به بایگانی برود. این اجماع، اجماع مهمی است؛ اجماع برای نرمالیزه کردن شرایط و عبور از وضعیت استثنایی.»[7]

*در این رابطه گفتنی‌های زیادی وجود دارد اما اجمالاً اینکه همه می‌دانند مواضع بخش ستادی اصلاحات مهمتر از مواضع ارکان صف این جریان خاص سیاسی است.

به این معنی که وحی منزل همان است که حجاریان می‌گوید نه سایرین.

در بحث حمایت اجباری یا اختیاری اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی همچنین خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه کارگزارانی‌ها نیز علی لاریجانی را گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای انتخابات 3 سال بعد می‌دانند.

گفتنیست، جریان اصلاح‌طلب که اصلی‌ترین حامی و فدایی رئیس‌جمهور روحانی به‌شمار می‌رود این روزها در حال «عبور از روحانی» است، از این می‌گوید که روحانی گزینه نهادهای نظامی کشور بوده نه گزینه ما و تأکید دارد که مشکلات موجود بواسطه نبودن نماینده اصلی اصلاح‌طلبان در دولت، مجلس و شورای شهر است!

آنها همچنین خواستار استعفای رئیس‌جمهور روحانی نیز شده‌اند…

***

«تئوریسین توافق با غرب» به جای عذرخواهی، بد و بیراه گفت!

محمود سریع‌القلم، فردی که گفته می‌شود مشاور رئیس جمهور روحانی بوده، و تئوری‌هایی مثل «ضرورت مذاکره با غرب» و احترام به پاسپورت ایرانی از تعالیم او الهام گرفته شده؛ به تازگی طی یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آنرا منتشر کرد در کنایه به مردم کشورمان، به برشمردن 30 عادت بد جامعه جهان سومی پرداخت!

تغییر و شکست را یکی می‌­دانند، از اینکه از زحمات افراد تقدیر کنند پرهیز می­‌کنند، از ناهماهنگی با یکدیگر لذت می‌­برند، کنترل دیگران را ارزش می‌­شمارند، علاقه شدیدی به ورود در مسایل دیگران دارند، در مورد طبع بشر بسیار کم می­‌دانند و به ندرت ناخودآگاه خود را خانه تکانی می‌کنند؛ از جمله صفاتی است که او در کنایه به جامعه ایرانی برشمرده است.[8]

*سریع‌القلم همان کسی است که زمانی در دفاع از روحانی گفته بود او نان خوب خورده و چون زبان انگلیسی بلد است یک رئیس‌جمهور تراز محسوب می‌شود.

او که یکی از اعضای اصلی ستاد برجام نیز به‌شمار می‌رفت که در اشاره به انتقادات مردم از برجام روحانی و اصلاح‌طلبان گفته بود که «راننده تاکسی و لبوفروش دانشی درباره مسائل کشور ندارد.»[9]

تأکیدات سریع‌القلم بر مذاکره با غرب به جایی رسید که او حتی زمانی از این گفت که مذاکره با غرب می‌تواند باعث هماهنگی بیشتر بین 3 قوه و رفع آلودگی هوا نیز بشود!

آمریکا دیگر قصد براندازی ایران را ندارد، ایران یک قدرت میان‌پایه است و نمی‌تواند اولویت‌های زیادی داشته باشد، اسلام ناب با لیبرالیسم کمتر از 5 درصد توافق دارد و علت پیشرفت ژاپن هم لیبرالیسم بود، تاریخ ما مملو است از تبعید، حذف، ترور، خیانت! و خودکفایی معنا ندارد از جمله سایر نظریات این عضو ستادی برجام است.

سریع‌القلم زمانی هم در اشاره به برجام گفته بود: امتیاز بزرگی که آمریکا به ایران داد این بود که از تداوم ناکارآمدی اقتصادی ایران جلوگیری کرد.

قابل تأمل آنکه این انتظار وجود داشت که در فردای شکست برجام و پس از آنکه آمریکا نشان داد از فکر براندازی ایران غافل نشده و تحریم‌های پیشابرجام را نیز برگردانده است؛ آقای سریع‌القلم در مقابل مردم و نظام اسلامی جبهه خشوع بر خاک بساید و خاضعانه از راننده تاکسی‌ها و لبوفروش‌ها که باید گفت تحلیل درست‌تری از شخص ایشان داشتند؛ عذرخواهی کند.

اما متأسفانه شاهدیم که او به جای عذرخواهی، به نظریات سابق خود مبنی بر عقب مانده بودن مردم ایران بازگشته است.

«برجام» عیاری بود برای شناخت بهتر «عقلانیت و توسعه‌یافتگی» آقای سریع‌القلم و متّبعین راهبردهای او…

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1049646

2_ https://www.farsnews.com/news/13940322000622

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/237949

4_ https://khabarfarsi.com/u/61745334

5_ http://khabarfarsi.com/u/61344020

6_ farda.fr/003WBN

7_ http://akharinkhabar.ir/analysis/2030007

8_ https://www.isna.ir/news/97081406898/

9_ https://www.farsnews.com/news/13920923000423