پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

اعتراف ترامپ به عقب‌نشینی از تحریم‌های نفتی از بیم بهای نفت، خوشحالی نتانیاهو از آغاز دور دوم تحریم ها علیه ملت ایران، اعلام اسامی هشت کشور معاف شده از تحریم های ایران، تلاش سوئیس برای ایجاد کانال مالی تأمین داروی ایران، تأسف شدید اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مأموریت جدید مقام ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا در خاورمیانه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به راه اندازی مکانیسم اروپا برای تجارت با ایران روزهای آینده نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک دیپلمات بلندپایه فرانسوی گفت، مقامات پاریس اطمینان دارند، سازوکارهای حقوقی مورد نیاز برای اجرای مکانیسم مالی ویژه اتحادیه اروپا به زودی فراهم می شود؛ اما این سازوکارها ابتدا باید کامل تحکیم شوند.

این مقام فرانسوی در ادامه گفت: «ما [فرانسه] امیدواریم، ابزارهای حقوقی طی روزهای آتی برقرار شود. چند هفته یا چند ماه طول خواهد کشید که مُدالیته این مکانیسم نهایی شود و سال ۲۰۱۹ زمان اجرای این مکانیسم خواهد بود».

وی در ادامه افزود: تا پیش از پایان سال میلادی جاری، انجام مبادلات تجاری تحت لوای این مکانیسم امکان پذیر نخواهد بود.

این مقام فرانسوی در حالی این اظهارات را بیان می کند که اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با اعمال مجدد تحریم های واشنگتن علیه ایران، در بیانیه دوم نوامبر خود ـ که روز دوشنبه مجدداً صادر کرد ـ اعلام نمود، «این اتحادیه همچنان درصدد راه اندازی مکانیسم ویژه خود (SPV) برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران است».

پیش از این، اتحادیه اروپا امیدوار بود، این مکانیسم را که با هدف دور زدن تحریم های آمریکا طراحی کرده است، تا روز برقراری مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران (دوشنبه پنجم نوامبر) آماده نماید.

در همین ارتباط، یک نماینده کمیسیون امور اقتصادی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که «این اتحادیه وضع مجدد تحریمهای واشنگتن علیه تهران را تأیید نخواهد کرد».

اعتراف ترامپ به عقب‌نشینی از تحریم‌های نفتی از بیم بهای نفت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه اعتراف کرد، از بیم بالا رفتن بهای نفت، از اجرای طرح اولیه خود برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران عقب نشسته است.

دولت ترامپ که پس از خروج از برجام اعلام کرده بود قصد دارد در اولین گام از اجرای تحریم‌های نفتی فروش نفت ایران را به صفر برساند، روز دوشنبه اعلام کرد هشت کشور را از این تحریم‌ها معاف کرده است.

تأسف شدید اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ ماموریت جدید مقام ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا در خاورمیانه/ راه اندازی مکانیسم اروپا برای تجارت با ایران روزهای آینده/ اعلام اسامی 8 کشور معاف شده از تحریم های ایران

ترامپ روز دوشنبه گفت: «درباره نفت، مسأله خیلی جالب است. سخت‌ترین تحریم‌هایی را که تا به حال اعمال شده‌اند، اعمال کرده‌ایم، ولی در حوزه نفت می‌خواهم کمی آرام‌تر حرکت کنم، چون نمی‌خواهم بهای نفت در دنیا را بالا ببرم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «این مسأله، ارتباطی با ایران ندارد. می‌توانستم فروش نفت ایران را فوراً به صفر برسانم، ولی باعث شوک در بازارهای نفتی می‌شد. نمی‌خواهم قیمت نفت را بالا ببرم.»

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، تحریم‌ها در بخش نفت، بانک و حمل و نقل علیه ایران را از سر گرفته است.

ترامپ گفت: «اگر توجه کرده باشید با آنکه تا کنون نیمی از ظرفیت [فروش نفت ایران] از بین رفته است، بهای نفت به طرز محسوسی پایین می‌آید.»

این ادعای رئیس‌جمهور آمریکا ـ که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، این روزها روزانه 30 دروغ در روز می‌گوید، در حالی مطرح شده که روز دوشنبه خبر بازگشت تحریم‌های ایران نفت برنت را نزدیک به سه دلار گران کرد و قیمت آن را به بیش از 73 دلار رساند.

خوشحالی نتانیاهو از آغاز دور دوم تحریم ها علیه ملت ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست های ضد ایرانی خود، ضمن ابراز خشنودی از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا علیه ملت ایران، آن را یک «روز تاریخی» خواند.

بنیامین نتانیاهو در جمع نمایندگان حزب لیکود افزود: امروز یک روز تاریخی است که آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرده است. این تحریم ها، شدیدترین نوع آن از آغاز تلاش ها برای مقابله با اقدامات ایران به شمار می آید.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: آغاز دور دوم تحریم ها به ویژه تحریم های بانکی، ضربه سختی به ایران وارد خواهد کرد.

نتانیاهو روز شنبه نیز از بازگرداندن مجدد تحریم‌ های آمریکا علیه ایران از دونالد ترامپ تقدیر کرده بود.

در همین حال، آفیگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در این باره مدعی شد: تصمیم شجاعانه رئیس جمهوری آمریکا (در اعمال تحریم های جدید علیه ملت ایران) تغییر بنیادی است که خاورمیانه منتظر وقوع آن بود.

اعلام اسامی هشت کشور معاف شده از تحریم های ایران

پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های دوباره علیه تهران، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که هشت کشور می‌توانند همچنان بعد از 5 نوامبر (14 آبان) به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌ داری آمریکا، هشت کشور چین، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، ایتالیا و تایوان همچنان می‌‌توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند.

تلاش سوئیس برای ایجاد کانال مالی تأمین داروی ایران

سوئیس روز دوشنبه همزمان با اجرای تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرد، در حال مذاکره با ایران و آمریکا درباره کانال مالی برای مقاصد بشردوستانه است تا از بابت دسترسی ایران به دارو و غذا اطمینان حاصل شود.

در همین راستا، دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (سکو) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به حراست از منافع اقتصادی سوئیس پایبند بوده و از نزدیک روند پیشرفت اوضاع را دنبال می‌کنیم. مقامات سوئیس در تماس مستقیم با مقامات آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران هستند.

این بیانیه می‌افزاید: به‌ ویژه درزمینه بشردوستانه، متعهد به تضمین ادامه روند تامین غذا و محصولات دارویی از سوئیس هستیم.

تأسف شدید اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از اقدام آمریکا در اعمال دوباره تحریم‌های ــ معلق‌شده براساس برجام ــ علیه ایران، شدیداً ابراز تأسف کردند.

اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه خود بر تلاش برای حفاظت از شرکت‌های اروپایی به‌منظور انجام کسب‌و‌کار مشروع با تهران تأکید کردند.

به‌نوشته رویترز، در بیانیه اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس که روز جمعه منتشر شده و امروز دوشنبه بار دیگر منتشر و بر آن تأکید شده، آمده است: «هدف ما حفاظت از کنشگران اقتصادی اروپایی دارای تبادلات تجاری مشروع با ایران و در راستای قوانین اروپایی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

ماموریت جدید مقام ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا در خاورمیانه

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب از سفر یک مقام ارشد خود به عربستان و بحرین در روزهای آتی جهت تداوم همکاری علیه ایران خبر داد.

در بیانیه‌ای وزارت خارجه آمریکا آمده که «ناتان. ای. سیلز» هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا قصد دارد با سفر به عربستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و نیز سفر به بحرین در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری، با مقام‌های این کشورها پیرامون «ایران» به رایزنی بپردازد.

تأسف شدید اروپا، آلمان، فرانسه و انگلیس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران/ ماموریت جدید مقام ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا در خاورمیانه/ راه اندازی مکانیسم اروپا برای تجارت با ایران روزهای آینده/ اعلام اسامی 8 کشور معاف شده از تحریم های ایران

به گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، این مقام آمریکایی با سران ارشد کشورهای یاد شده برای آنچه‌ تداوم همکاری در تضعیف حمایت ایران از تروریسم، مواجهه با تأمین مالی تروریسم و جلوگیری از سفرهای تروریستی توصیف کرده، به رایزنی می‌پردازد.