جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها!

اخبار ویژه روزنامه‌ها!

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*****

کیهان

هشدار آمریکا به اسرائیل ایران، انتقام شما را از ما گرفت

«مقامات نظامی آمریکا در حالی که ابتدا از حملات اسرائیل به برخی پایگاه‌ها در سوریه حمایت می‌کردند، اکنون نگرانی خود را به تل‌آویو منتقل کرده‌اند. حملات اخیر توسط گروه‌های شیعه به آمریکایی‌ها در عراق، واشنگتن را نگران کرده است».

این خبر را روزنامه وال‌ استریت ژورنال منتشر کرد و ضمن گزارشی نوشت: در حالی که کاخ‌ سفید از رویکرد تهاجمی اسرائیل علیه سوریه تمجید کرده بود اما مقامات نظامی می‌گویند از آن بیم دارند که اگر رویکرد ایران مبنی بر اینکه آمریکا پشت بسیاری از این حملات است موجب حمله گروه‌های مورد حمایت‌ این کشور به نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا عراق شود، این مسئله یعنی حملات اسرائیل نتیجه عکس خواهد داشت.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا گفت: این یک نگرانی فزاینده برای ما است.

بنابر اعلام اخیر مقامات اسرائیل، تل‌آویو به حدود 200 هدف در سوریه در 18 ماه گذشته حمله کرده است که هدف آنها جلوگیری از رسیدن محموله‌های سلاح از ایران به حزب‌الله و ممانعت از تاسیس پایگاه‌های نظامی دایمی ایران در سوریه بوده است.

وزارت دفاع آمریکا گفته بود تل‌آویو با تصمیم خود اقدام می‌کند و «عملیات اسرائیل مستقل است اما ما از حق اسرائیل برای دفاع در برابر تهدیدها حمایت می‌کنیم.»

یک سخنگوی کاخ‌ سفید نیز در بیانیه‌ای گفته است: ایران و حزب‌الله نمی‌توانند اجازه داشته باشند که در مرزهای اسرائیل اقدام به ایجاد زرادخانه سلاح کرده  و منطقه را تهدید کنند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ هم در جریان دیداری از تل‌آویو در ماه اوت (تیرماه) گفته بود هر زمانی که ایران موشک یا سایر سلاح‌های تهدیدکننده را به سوریه آورده اسرائیل به این هدف‌ها حمله کرده است. اما در وزارت دفاع آمریکا، مقامات نظامی زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.

نگرانی آنها این است که ایران اعتقاد دارد که حملات اسرائیل با اطلاعات آمریکا انجام می‌شود.

به گفته این مقامات، ایران اگر از مداخله و نقش آمریکا در این حملات مطمئن شود، ممکن  است انجام حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی به ویژه در عراق هماهنگ کند.

حملات اخیر توسط گروه‌های شیعه علیه آمریکا و کنسولگری  و سفارت آمریکا در عراق نگرانی‌های این مقامات را تشدید کرده است. مقامات نظامی آمریکا می‌گویند که آمریکا نگرانی خود را به اسرائیل و دولت شیعه عراق منتقل کرده است. مقامات اسرائیلی از اظهارنظر در این زمینه خودداری کردند.

ناراحتی عجیب از رد لایحه موردنظر خزانه‌داری آمریکا

اقدام به موقع و انقلابی شورای نگهبان در رد لایحه CFT (یکی از مطالبات کمیته FATF) با ناخرسندی عجیب برخی مدعی اصلاح‌طلبی و اعتدال مواجه شد.

میرزایی عضو فراکسیون امید در این باره به ایلنا گفت: ایرادهای شورای نگهبان به لایحه CFT گل به خودی است.

وی مدعی شد: بعد از تصویب CFT در مجلس بازار واکنش مثبت نشان داد و آرام شد، الان که بانک مرکزی ورود کرده و درمقابل آمریکا خوب  عمل کرده و دنبال مدیریت اوضاع است، چرا با این کارها گل به خودی می‌زنیم آن هم بدون اینکه پیام قاطعی به دشمن بدهیم.

وی همچنین به خبرآنلاین گفت: اینکه درست در روز 13 آبان بحث رد لایحه CFT را اعلام می‌کنیم تا به اصطلاح پاسخ تحریم‌های آمریکا را داده باشیم اتفاقا این نه پاسخی درخور بلکه یک گل به خودی است. آمریکا مدت‌ها است در عرصه اقتصادی و سیاسی علیه ما فضاسازی می‌کند بعد ما با رد این لایحه دقیقا درجهت خواست آنها حرکت می‌کنیم.

در همین حال علیرضا رحیمی دیگر عضو فراکسیون امید مدعی شده لایحه CFT  برای امنیت ملی مفید است و شورای نگهبان نباید رد می‌کرد.

همچنین محمد مهاجری از گردانندگان سایت خبرآنلاین (تیم انتظامی و معزی، دو تن از مدیران دولتی) در این زمینه نوشت: رد لایحه CFT توسط شورای نگهبان، آن هم در روز 13 آبان، هدیه به ترامپ نیست؟ رئیس‌جمهور آمریکا کینه‌اش علیه ملت ایران واضح است؛ آقایان شورای نگهبان که دوست ملتند با چه توجیهی، ملت را در این وانفسا، تحریم می‌کنند؟ پای تبعاتش می‌ایستند یا همراه بقیه دلواپسان پشت مردم را خالی می‌کنند؟

درباره این قبیل موضع‌گیری‌های عجیب و مشکوک باید پرسید که آیا افراد مذکور آمریکایی یا همسو با آمریکا هستند که از رد لوایح مطلوب رژیم آمریکا درباره FATF و CFT ناراحت می‌شوند؟ آیا خبر ندارند که خزانه‌داری آمریکا ضمن کنترل بر مافیای FATF (ازطریق دستیار خود) چند بار بر الحاق ایران به FATF برای کنترل معاملات و تراکنش‌های مالی ایران و اعمال تحریم دقیق‌تر و همچنین واداشتن ایران به خودتحریمی از داخل اصرار دارد؟!

نکته دوم اینکه در ماجرای برجام نیز با ایجاد برخی هیجان‌های مصنوعی، از واکنش‌ مثبت بازار به امتیازدهی به دشمن خبر دادند اما با سپری شدن دو سال از اجرای برجام (یک سال قبل از خروج ترامپ)، بازار و اقتصاد ما در رکود عمیق ناشی از نتایج منفی برجام فرو رفت.

ثالثا، گل به خودی را باید در عملکرد مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال جست‌وجو کرد که بارها سر بزنگاه، خزانه را خالی و کشور را محتاج توافق به هر قیمت نشان دادند و افکار عمومی را از بلوف نظامی آمریکا ترساندند و پس از آن هم به ترامپ تضمین پیشاپیش دادند که حتی درصورت خروج آمریکا از برجام، در برجام می‌مانند! بدین ترتیب ترامپ احمق بود اگر از برجام خارج نمی‌شد و به تعهدات آمریکا وفادار می‌ماند. او می‌دید اینها صراحتا و صادقانه(!) می‌گویند تعهدات یکطرفه خود را در برجام به اجرا می‌گذارند. درواقع حامیان الحاق به FATF می‌گویند با وجود برگشت خوردن چک برجام و آشکار شدن کلاهبرداری آمریکا و اروپا، امتیازهای امنیتی جدید بدهیم و دوباره وعده بگیریم!

خودتحریمی و گل به خودی زمانی بود که برخی دستگاه‌های دولتی وقیحانه به بانک‌ها بخشنامه کردند با افراد و نهادهای حاضر در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، همکاری نکنند! آیا امنیت ملی را این‌گونه پاس می‌دارند و تامین می‌کنند؟!

نکته قابل تامل دیگر این‌که از 200 کشور جهان تنها 37 کشور عضو FATA هستند و چرخ اقتصاد 160 کشور، بدون FATF و الحاق به آن می‌چرخد. درواقع وکیل‌الدوله‌ها و میرزابنویس‌های تکنوکرات‌های ورشکسته به جای پاسخگو کردن مدیریت فشل و بی‌حال و بی‌اعتقاد به ظرفیت‌های بزرگ ملی، مشغول بهانه‌تراشی برای توجیه این سوءمدیریت هستند.

راه‌اندازی پیام‌رسان جایگزین سوئیفت یک ضرورت اقتصادی و امنیتی است

طرح جایگزین سوئیفت، فشارها و خسارت‌های ناشی از تحریم را کاهش می‌دهد.

روزنامه قدس در این زمینه نوشت: طرح «راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» که توسط کارشناسان اقتصادی تدوین شده و به کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصویب رفت، شامل هفت ماده بود که چند راهکار برای رفع مشکلات تحریم و تسهیل و رسمی کردن مبادلات تجاری کشور پیشنهاد داده بود.

سه راهکار برای جبران قطع سوئیفت ارائه شده؛ 1- از سیستم‌های بومی خودمان استفاده کنیم، مانند سامانه «سپام» که در سال 90 پس از تحریم‌ها طراحی شد. 2- از فناوری بلاک‌چین استفاده کنیم. برای کشورهای طرف تجاری ما، یک پیام‌رسان مالی غیرمتمرکز را جایگزین کنیم. 3- بانک مرکزی ما از سامانه‌های جایگزین و غیرسوئیفت، مانند CIPS چین، SPFS روسیه و… استفاده کند.

در بندهای دیگر آمده که ایران خود را به کارت‌های بانکی کشورهای دیگر سوئیچ کند تا تقاضای ارزی‌اش، کاهش یابد. در راهکاری دیگر، انتشار ارزهای دیجیتال توصیه شده است. این ارزها پدیده نوظهوری است که از آن به عنوان راهکاری برای معاملات غیردلاری و سوئیفتی استفاده می‌شود.

نمایندگان کنگره آمریکا نیز به دنبال تصویب طرحی مبنی بر قطع همیشگی دسترسی ایران به خدمات سوئیفت هستند. همچنین اثبات شده که آمریکا از سیستم سوئیفت به عنوان ابزار رصد اطلاعات مالی کشورها و اعمال فشار دقیق و اثرگذار بر کشورها استفاده می‌کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، مجلس به مبحث جایگزین سوئیفت به صورت جدی‌تر وارد شود.

در شرایطی که کشور دچار مشکلاتی در حوزه تجارت خارجی به ویژه مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان است، الزام تصویب این قانون جدید برای جایگزینی سوئیفت وجود دارد. این طرح با مطالعه و کار کارشناسی بالا، بسیار کاربردی است که تجربیات کشورهای مختلف مانند چین و روسیه را بررسی کرده و راهکارهای جایگزین ارائه شده، همگی به صورت بالقوه وجود دارد. اگر مجلس، بانک مرکزی را موظف به این کار کند و الزام‌آفرین باشد، شاهد کاهش فشارها و خسارات ناشی از تحریم خواهیم بود.

در سطح جهانی نیز به صورت همزمان در بسیاری از کشورها برای طراحی پیام‌رسان‌های پولی قانون وجود دارد و خیلی از کشورها مانند کشورهای اروپایی در حال تکمیل‌تر کردن این قانون‌ها هستند. جدای از مسایل مرتبط با تحریم و دیگر محدودیت‌ها، کشور ما نیز نیازمند طی این فرایند و به روزرسانی آن است.

رویترز: سیاست ضدایرانی آمریکا با پیروزی دموکرات‌ها تغییر نمی‌کند

«پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای هم سیاست ضدایرانی آمریکا را تغییر نمی‌دهند».

خبرگزاری رویترز با اشاره به انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا نوشت: دموکرات‌ها در صورت کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان نیز اختیار چندانی در تغییر سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا نخواهند داشت.

نمایندگان آمریکایی با توجه به دشمنی‌ای که دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با تهران دارد، جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند تا با ایران صمیمی به نظر نرسند.

هر چند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل با جمهوری‌خواهان همکاری نزدیکی دارد اما حفظ روابط مستحکم با اسرائیل در اولویت هر دو حزب آمریکایی است.

آرمان: علت تورم کاهش تولید ملی است نه تحریم‌ها

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید تورم موجود ناشی از سوءتدبیر دولت و کاهش تولید ملی است و نه تحریم‌های آمریکا.

روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: نرخ تورم و سطح عمومی قیمت‌ها ناشی از تصمیماتی است که دولت و مقامات تصمیم‌گیرنده در حوزه‌های پولی و ارزی اتخاذ می‌کنند. تاثیر سیاست‌های مالی دولت و سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی نه به صورت آنی بلکه حداقل پس از شش ماه دیده می‌شود؛ به این معنی که تصمیماتی که در حوزه اقتصادی گرفته می‌شود الزاما در همان مقطع منجر به تورم نمی‌شود و با گذر زمان و طی ماه‌های مختلف آرام آرام آثارشان را بر اقتصاد سرازیر می‌کنند. پس از ابعاد روانی سیاست‌های دولت، واقعیاتی اقتصادی باعث افزایش تورم می‌شوند.

در قبال این میزان افزایش تورم باید دید که آیا تولید هم به همین میزان افزایش داشته است یا خیر؟ پاسخ مشخص است. در حال حاضر تولید ایران حتی به اندازه سال 90 نیز نیست. رشد فعالیت‌های غیرمولد که هیچ ارزش افزوده‌ای هم نداشتند به جای فعالیت‌های مولد که می‌توانند باعث رشد تولید شوند باعث شد که نقدینگی فعلی موجود سرگردان باشد و باعث افزایش تورم شود. همان‌طور که پیش‌بینی شده بود آثار تمام اینها در سه ماهه دوم سال 97 دیده شد و تورم تک‌رقمی که از سوی دولت اعلام می‌شد به حدود 14 درصد رسیده است؛ هرچند بر سر تورم اعلامی دولت نیز شبهه وجود دارد و چندان نمی‌توان آن را مستند دانست اما بر اساس محاسبات خود دولت نیز تورم تک رقمی، دو رقمی شد و در آینده افزایش نیز خواهد یافت. زیرا اثرات اقدامات پیشین دولت در آینده معلوم خواهد شد.

موضوع قابل اشاره دیگر این است که شاید برخی بگویند با اعمال تحریم‌های نفتی قریب‌الوقوع آمریکا میزان درآمد دولت کاهش می‌یابد و به تبع آن تورم بیش از این خواهد شد؛ گرچه به دلایل فوق به نظر می‌رسد که تورم در ماه‌های آتی نیز افزایش می‌یابد، اما این موضوع را چندان نمی‌توان به کاهش صادرات نفت ایران نسبت داد زیرا با کاهش صادرات نفتی ایران، قیمت نفت جهانی افزایش می‌یابد؛ چنانچه نرخ هر بشکه نفت به طور میانگین در دو سال گذشته زیر 50 دلار بود، اما اکنون به بالای 70 دلار رسیده است و نباید تورم فزاینده آینده را نشأت گرفته از تحریم‌های نفتی آمریکا دانست. در نهایت می‌توان چنین دریافت که میزان تولید در کنترل تورم نقشی اساسی دارد و ضرورت دارد که دولت بیش و پیش از همه موضوعات بر این موضوع توجه کند.

دولت برخلاف منافع ملی مردم را به سفته‌بازی سوق می‌دهد

«دولت با رویکرد خود به مردم می‌گوید سفته‌بازی کنید.»

حسین صمصامی اقتصاددان و سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ضمن یادداشتی در روزنامه قدس نوشت: مسائل اقتصادی موجود مانند کاهش و افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی دارای راهکارهایی است معلوم است با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیری می‌توان مانع افزایش نرخ ارز شد. می‌توان مانع دست به دست شدن ارز قاچاقی شد که در بازار به صورت غیررسمی در حال تبادل است و اصلاً قانونی نیست و منجر به تشکیل بازاری غیرقانونی شده است.

در چنین وضعیتی تولیدکننده‌ای که قادر به ارزیابی نرخ ارز در هفته‌ها حتی روزهای آتی نیست از عرضه اجناسش جلوگیری می‌کند. اگر ارزی در اختیار دارد، آن را نگه می‌دارد. از سوی دیگر مردم دارایی‌های خود را تبدیل به ارز و طلا می‌کنند. این بدان معناست که سیاست غلط دولت منجر به افزایش سفته‌بازی و دلالی شد به نحوی که بخش تولید بشدت زمین‌گیر شد و اشتغال نیمه جان کشور روزهای احتضارش را نیز به چشم دید.

تعطیلی کار و کسب و بازدهی کم تولید منجر به روی آوردن سرمایه‌داران به سمت دلالی و سفته‌بازی شده، به نحوی که تداوم این وضعیت چشم‌انداز تاریکی را برای اقتصاد رقم می‌زند.

بی‌تردید در شرایط فعلی مبنای دولت نه بر آزادسازی، بلکه بر یله و رهاسازی بازار است که منجر به گسترش بازار غیر رسمی و افزایش قاچاق می‌شود.

هنگامی که دولت مانع سفته‌بازی نمی‌شود و پالس می‌دهد که از سفته بازی، مالیاتی اخذ نمی‌شود و سفته بازی آزاد است، از آن سو هنگامی که تولید را از جذابیت خالی می‌کند و انواع و اقسام کالاهای وارداتی خارجی را وارد بازار می‌کند، هنگامی که تولید ایرانی بر روی زمین می‌ماند و سودآوری تولیدکننده کم است و مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین است، همه عوامل در پی آن هستند تا به تولید کننده القا کنند که در تولید، منفعتی وجود ندارد.

از آن طرف در بخش سفته بازی همه چیز مهیاست که وارد این بازار شود، بنابراین سرمایه‌ها به سمت سفته‌بازی و دلالی سوق داده می‌شود. متأسفانه در حال حاضر عملاً واکنش و سیاست‌های دولت در بازار علامت دادن به مردم برای ورود به بخش سفته بازی است و چراغ قرمز برای ورود به بخش واقعی یا تولید است.

خراسان

مجوز ویژه قضایی دولت به وزیر جدید صنعت

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام شده حسب پیشنهاد سال گذشته این وزارتخانه و تایید روزهای اخیر هیئت دولت، مقرر شده به استناد اصل 139 قانون اساسی، احکام قطعی محاکم دادگستری علیه برخی صنایع و افراد حقیقی و همچنین ادعاهای متقابل افراد مذکور علیه سازمان گسترش و نوسازی صنایع، اقدام به صلح با رعایت قوانین مربوط و صرفه و صلاح دولت شود.

تذکر لاریجانی به روحانی درباره یک تصمیم مهم بانکی

طبق نامه روزهای اخیر علی لاریجانی به رئیس جمهور، با اشاره به مصوبه مهم هیئت دولت در خصوص سود پرداختی به بانک مسکن، متذکر شده با توجه به الزامات درج شده در ماده 17 قانون برنامه ششم توسعه، هرگونه افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی دارای بار مالی خواهد بود، بخشی از مصوبه مذکور به علت تعیین روشی خاص برای افزایش سرمایه دولت در این بانک بر خلاف مفاد مصوبات مجلس، مغایر قانون بوده و باید ظرف یک هفته اصلاح یا ابطال شود.

ایران

ادعای ارسال پیام اسرائیل برای ایران

خبر اول اینکه، شبکه سعودی العربیه ادعا کرد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به عمان، پیامی تهدیدآمیز برای ایران فرستاده است. به گزارش تابناک، خبرنگار شبکه العربیه در قدس اشغالی ضمن مخابره این خبر، به جزئیات این پیام تهدیدآمیز هیچ اشاره‌ای نکرده است. بنابراین گزارش ، نتانیاهو هفته گذشته از طریق عمان، پیامی به ایران انتقال و به جمهوری اسلامی هشدار داد تا از ساخت موشک در محدوده لبنان خودداری کرده یا ریسک کشاندن این کشور به جنگ سوم با اسرائیل را قبول کند. «ایتان بن دیوید»، مشاور معاون امنیت ملی رژیم صهیونیستی در دیدار با «اورلئان لا کاوالیر»، مشاور امنیت ملی فرانسه از وی خواست تا از نخست وزیر لبنان بخواهد کارخانه‌های موشکی حزب‌الله را منحل کند.
جوانفکر به 91 روز حبس محکوم شد

خبر دیگر اینکه، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری دولت‌های نهم و دهم، به اتهام تمرد از امر مأموران قضایی و انتظامی به 91 روز حبس قطعی محکوم شد. جوانفکر با اعلام این خبر به ایرنا اظهار داشت: پس از گذشت چند سال از مراجعه مأموران دادستانی به روزنامه ایران در سال 1390، دادستانی از من و سه نفر از خبرنگاران پیشین روزنامه ایران به اتهام تمرد از امر مأموران قضایی و انتظامی شکایت کرد و پرونده تشکیل داد. وی گفت: در پی تشکیل این پرونده، به 91 روز حبس تعزیری در دادگاه کارکنان دولت محکوم شدیم و اخیراً نیز این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید و قطعی شده است. مهران عبدالله‌پور، وکیل مدافع علی اکبر جوانفکر نیز از تشکیل پرونده قضایی جدید برای موکلش در دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد. وی گفت: قرار است امروز، دوشنبه موکلم برای ارائه توضیحات درخصوص این پرونده به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کند. عبدالله‌پور با بیان اینکه اتهام جوانفکر در این پرونده نشر اکاذیب است، افزود: این پرونده به دنبال انتشار مطلبی توسط موکلم در یک پست تلگرامی تشکیل شده است که طی آن جوانفکر از سازمان بازرسی کل کشور خواسته بود به گزارش‌های مربوط به سوء استفاده یکی از مسئولان رسیدگی کند.

ترامپ: ایران بالاخره وارد مذاکره با امریکا می‌شود

شنیدیم که، رئیس جمهوری امریکا مدعی شد که مقامات ایرانی بالاخره برای گفت‌وگو با واشنگتن به میز مذاکره باز می‌گردند. به گزارش مهر، «دونالد ترامپ» با تأکید دوباره بر اعمال «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران گفت که مقامات جمهوری اسلامی بالاخره برای مذاکره درباره توافق جدید اتمی بازخواهند گشت. وی روز جمعه نیز از آمادگی خود برای انجام توافق جدید با ایران خبر داده بود. ترامپ که در جمع هوادارانش در ایالت ایندیانا سخنرانی می‌کرد، بار دیگر از برجام به عنوان توافقی بسیار بد یاد کرد و افزود که به جای آن توافق، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنیم.

توئیت آشنا درباره قتل‌های زنجیره‌ای

دست آخر اینکه، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در پاسخ به توئیتی، درباره ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای توضیحاتی ارائه کرد .به گزارش «ایران»، او در توئیتی نوشت: «مطمئن هستم که وزیر وقت اطلاعات نه در آن جنایات دخیل بوده و نه از آمران آن خبر داشت. من در همان سال ١٣٧٧ در روزنامه‌های انتخاب و جمهوری اسلامی با نام مستعار بهمن شناسا مطالب لازم را در این باره نوشته‌ام .این پرونده به سخت‌ترین و خشن‌ترین وجه ممکن مورد رسیدگی قرار گرفت.» آشنا در توئیت دیگری اضافه کرد: آنچه در سازمان قضایی نیروهای مسلح اتفاق افتاد، به هیچ وجه کمتر از اصل قتل‌ها نبود. روزی باید از آقای نیازی سؤالات سختی پرسید.

ایران

سه طرح درباره با فشارهای روانی آمریکا

نماینده مشهد در مجلس گفت: سه طرح درباره فشارهای روانی ایجاد شده توسط آمریکا طراحی شده است. نصرا… پژمان‌فر اظهار کرد: اولین طرح، طرح تنبیه کشورهای همکار با آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران است و بر اساس این طرح هر کشوری که در این اقدامات تحریمی با آمریکا همکاری کرده باید با آنها مقابله به مثل رفتار کرد و فروش نفت و گاز را به آنان ممنوع و تحریم‌هایی نیز نسبت به آنان داشته باشیم. این طرح دارای سه ماده است. وی افزود: طرح دوم حذف دلار از معاملات بین‌المللی است. زیرا دلار نماد آمریکایی‌هاست و آنان تلاش می‌کنند از این موضوع به عنوان ابزار سوءاستفاده کنند و ما به عنوان کشور پیشتاز در مقابله با آمریکا مانند کشورهای دیگر معامله با دلار را حذف کنیم و دولت موظف شود بعد از تصویب این قانون هر معامله با دلار را قطع و با انزوا قرار دادن آمریکا در این حوزه تاثیرات لازم را داشته باشیم. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طرح سوم در ارتباط با موضوع احتمال حمله سایبری آمریکا به کشور است و در صورت حمله سایبری و قطع یا اختلال در اینترنت کشور با اقدام نیروهای مسلح مواجه شود.

انتخاب ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز یکشنبه با ۱۲۶ رای از ۱۹۶ رای اخذ شده، محمدعلی وکیلی را به عنوان عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب کردند. همچنین سید احسان قاضی زاده هاشمی با ۱۰۳ رای و غلامرضا کاتب با ۹۰ رای از مجموع ۱۸۰ رای به عنوان عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما انتخاب شدند. نمایندگان همچنین منوچهر جمالی را با ۱۳۱ رای و ذبیح‌ا… نیک فر را با ۱۲۶ رای از مجموع ۱۴۷ رای اخذ شده به عنوان ناظران مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات انتخاب کردند.

چگونگی توزیع کالاهای اساسی بین خانوارها

نماینده مردم فریدون‌شهر با اشاره به جلسه علنی صبح دیروز قوه مقننه، اظهار داشت: نمایندگان دیروز پیش از جلسه علنی، جلسه غیرعلنی داشتند. اکبر ترکی افزود: در این جلسه علی لاریجانی، رئیس مجلس گزارشی از جلسه روز شنبه سران قوا به نمایندگان ارائه کرد. نماینده مردم فریدون‌شهر در مجلس با بیان اینکه رئیس مجلس در گزارش خود به بحث تامین کالاهای اساسی برای اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و گفت: قرار است کالاهای اساسی تا پایان سال طی چند مرحله در اختیار خانوارها قرار گیرد. ترکی ادامه داد: رئیس مجلس عنوان کرد سرپرست وزارت کار مقدمات و اقدامات لازم را در راستای تامین کالاهای اساسی انجام داده بود، اما آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به اینکه به تازگی تصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفته است، درخواست مهلت کرده تا پس از بررسی‌های لازم این طرح اجرا شود. ترکی به بخش دیگری از اظهارات رئیس مجلس در این جلسه اشاره کرد و گفت: آقای لاریجانی عنوان کرد که قرار است در بودجه سال آینده نیز به موضوع تأمین کالاهای اساسی توجه شود تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

دیدار واعظی با فراکسیون مستقلین

سخنگوی فراکسیون مستقلین گفت: رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در جلسه این فراکسیون گفت که هماهنگی‌های لازم برای ملاقات کمیسیون‌ها با رئیس جمهور را انجام خواهد داد. مهرداد لاهوتی با اشاره به حضور محمود واعظی در نشست صبح دیروز این فراکسیون اظهار کرد: آقای واعظی در این دیدار بر ضرورت توجه به فرهنگ اعتدالی و نیاز جامعه به این فرهنگ تاکید کرد. وی ادامه داد: ایشان در این جلسه گفت که فراکسیون مستقلین تنها فراکسیونی است که در مورد چهار وزیر اظهارنظر قطعی پیش از رای‌گیری کرده است. این در حالی است که نظر فراکسیون‌های دیگر تا حدودی مبهم بوده است. سخنگوی فراکسیون مستقلین گفت: رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین گفت که باید به خارج نشان دهیم با هم هستیم و اگر اختلافی باشد فصل‌الخطاب رهبری است و باید به فرمایشات ایشان توجه کنیم. لاهوتی ادامه داد: آقای واعظی در این جلسه اظهار کرد بدبینی موجود در جامعه مربوط به دولت نیست و همه موظف هستیم مطالبات مردم را برآورده کنیم. ایشان درباره تحریم‌ها هم توضیحاتی دادند که بنای ما مقاومت است و قطعا سیاست‌های آمریکایی را نمی‌پذیریم.

در جلسه کمیسیون آموزش چه گذشت؟

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه دیروزکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه امروز گزارشی از فعالیت‌های ستاد توسعه و فناوری‌های شناختی و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه شد و مقرر شد اعضای کمیسیون از این دو مجموعه بازدید کنند. ضیاءا… اعزازی ملکی افزود: در جلسه دیروز کمیسیون، آقای سید کمال خرازی حضور پیدا کرد. مباحث در خصوص ستاد توسعه و فناوری‌های شناختی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود و گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه شد. این ستاد در حوزه‌های روان شناختی، هوش مصنوعی و علوم اینچنینی فعالیت دارد. قرار شد اعضای کمیسیون آموزش مجلس از ستاد توسعه و فناوری‌های شناختی بازدیدی داشته باشند. وی افزود: در بخش دیگر جلسه دیروز کمیسیون مدیر عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن حضور در جلسه کمیسیون گزارشی را از برنامه‌های خود و وضعیت صندوق ارائه کرد. در این قسمت نیز مقرر شد نمایندگان از این صندوق بازدید داشته باشند و آخرین وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهند.

اصلاح دوباره قانون صدور چک

طرح اصلاح قانون صدور چک را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون صدور چک، در ماده چهار این طرح مقرر کردند بانک‌ها و موسسات اعتباری حسب مورد مکلف‌اند تا هنگام رفع سوء‌اثر از چک نسبت به مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا موسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی اقدام کند. نمایندگان همچنین با اصلاح ماده ۸ این طرح مقرر کردند در مورد چک‌هایی که پس از گذشت دو سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون صادر می‌شوند، تسویه چک صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) طبق مبلغ و تاریخ مندرج در سامانه و در وجه دارنده نهایی چک براساس استعلام از سامانه صیاد انجام خواهد شد و در صورتی که مالکیت آن‌ها در سامانه صیاد ثبت نشده باشد مشمول این قانون نبوده و بانک‌ها مکلف‌اند از پرداخت وجه آن‌ها خودداری کنند. در این موارد صدور و پشت‌نویسی چک در وجه حامل ممنوع است و ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت‌نویسی چک خواهد بود. چک‌هایی که تاریخ صدور آن‌ها قبل از زمان مذکور باشد، تابع قانون زمان صدور است.