شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بیانیه اتحادیه اروپا در آستانه تحریم های جدید!

بیانیه اتحادیه اروپا در آستانه تحریم های جدید!

 

فدریکا موگرینی -مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – همراه با وزرای خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه این بیانیه مشترک را صادر کردند:

از بازگشت تحریم های ایالات متحده به دلیل خروج آن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسفیم.

برجام عنصری کلیدی درمعماری عدم اشاعه هسته ای جهان و دیپلماسی چندجانبه است که در قطعنامه 2231 به تایید همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده است. این توافق برای امنیت اروپا، منطقه و همه جهان حیاتی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در 12 گزارش پیاپی خود تایید کرده که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند است.

برجام موجب رفع تحریم های بین المللی (علیه ایران) شد تا تاثیری مثبت در روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهمتر از آن بر زندگی مردم ایران داشته باشد. ما بر آنیم تا از عاملان اقتصادی اروپایی که تجارت مشروع در ایران دارند در انطباق با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل محافظت کنیم.

ما به عنوان طرف های برجام در میان دیگر اقدامات، متعهد به حفظ و نگهداری کانال های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز این کشور هستیم. تلاش ما در این زمینه و در دیگر موضوعات با همکاری روسیه و چین به عنوان دیگر طرف های برجام و همچنین با کشورهای ثالث که مایل به حمایت از برجام هستند، ادامه دارد. این تلاش ها در هفته های اخیر به ویژه در موضوع ابتکار اروپا برای تاسیس سازوکار مالی ویژه (SPV) که در حال آماده سازی آن هستیم، تشدید شده است. این اقدام تداوم رفع تحریم ها برای دسترسی به ایران و فراهم کردن امکان پیگیری تجارت مشروع برای صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی را ممکن می سازد.