جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

افشای دیدار سری نتانیاهو با وزیر خارجه عمان در آلمان، بیانیه مشترک کشورهای اروپایی در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، آمادگی برای عملیات نظامی مشترک ترکیه و ارتش آزاد در شرق فرات و عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه به دلیل تحریم های آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به معافیت هشت کشور از اجرای تحریم های ضد ایرانی از سوی واشنگتن نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بلومبرگ به نقل از یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا گزارش داد، در آستانه تحریم های ضدایرانی، واشنگتن با معافیت هشت کشور برای ادامه خرید نفت از تهران به صورت موقت موافقت کرده است.

به گزارش بلومبرگ، آمریکا هشت کشور از جمله ژاپن، هند، کره جنوبی، چین، عراق و ترکیه را درخصوص خرید نفت ایران پس از اعمال دوباره تحریم های آتی مشمول معافیت خود قرار داد.

بر اساس گزارش این رسانه، یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا اعلام کرد، متحدان نزدیک آمریکا از جمله ژاپن و کره جنوبی به همراه هند ـ که وابستگی زیادی به نفت ایران دارند ـ این معافیت را دریافت کرده‌ اند، ولی انتظار می‌ رود لیست کامل معافیت های مذکور دوشنبه آتی (روز اول اعمال تحریم های ضد ایرانی واشنگتن) منتشر شود.

چین نیز جزو کشورهایی است که اجازه خریداری نفت ایران را دریافت کرده اند اما مذاکرات با پکن در این باره ادامه دارد. دو کشور دیگر در این گزارش معرفی نشده اند.

یک مقام امریکایی خاطرنشان کرد، معافیت از اجرای تحریم ها برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت واگذار شده؛ اما کشورهای مشمول معافیت قول داده اند واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.

انتظار می رود، مایکل پمپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز معافیت هشت کشور از تحریم های نفتی امریکا را رسماً اعلام کند.

لازم به ذکر است مطابق اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا این معافیت ها موقتی است تا این کشورها بتوانند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.

بیانیه مشترک کشورهای اروپایی در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران/معافیت 8 کشور از اجرای تحریم های ضد ایرانی از سوی واشنگتن/ افشای دیدار سری نتانیاهو با وزیر خارجه عمان در آلمان

این در حالی است که هشتم ماه می سال جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبل را بازمی گرداند، بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.

ششم آگوست ۲۰۱۸ اولین تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال ۲۰۱۵ متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

افشای دیدار سری نتانیاهو با وزیر خارجه عمان در آلمان

کانال دهم تلویزیون عبری زبان رژیم صهیونیستی شب گذشته فاش کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در مونیخ آلمان در فوریه گذشته دیدار کرده بود.

این رسانه افزود: این دیدار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد و نتانیاهو و بن علوی طی این دیدار پرونده هسته‌ای ایران و همچنین پیشبرد روابط میان تل آویو و مسقط را بررسی کردند.

بر اساس گزارش این رسانه رژیم صهیونیستی، این دیدار سبب شد تا نتانیاهو هفته گذشته به عمان برود و با سلطان قابوس بن سعید دیدار کند که اولین سفر آشکار نتانیاهو به یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود.

بیانیه مشترک کشورهای اروپایی در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران ابراز تأسف کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه و دارایی کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم دولت آمریکا برای احیای تحریم‌ها علیه ایران ابراز تاسف کردند.

در این بیانیه که روی وب‌سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته، کشورهای اروپایی از تصمیم ایالات متحده برای احیای تحریم‌های ضدایرانی بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، «عمیقاً» ابراز تأسف کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای اروپایی با توصیف برجام به عنوان «یکی از عناصر کلیدی نظام منع اشاعه و چندجانبه‌گرایی» این توافق را کارآمد خوانده‌‌اند.

بیانیه مشترک کشورهای اروپایی در واکنش به بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران/معافیت 8 کشور از اجرای تحریم های ضد ایرانی از سوی واشنگتن/ افشای دیدار سری نتانیاهو با وزیر خارجه عمان در آلمان

وزرای خارجه و دارایی کشورهای اروپایی و موگرینی همچنین یادآوری کرده‌اند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متوالی پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل برجام را یادآوری کرده‌اند.

آنها گفته‌اند، انتظار دارند ایران طبق روال گذشته به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.

نگارندگان این بیانیه ادعا کرده‌اند قصد دارند به ایران برای ادامه صادرات نفت و گاز کمک کنند.

در این بیانیه آمده است: «به عنوان طرف‌های برجام، ما به کار روی حفاظت از کانال‌های مالی میان خود و ایران و حفظ صادرات نفت و گاز این کشور، متعهدیم. ما در این زمینه‌ها همچون دیگر امور، با روسیه و چین که دیگر طرف‌های برجام هستند و با کشورهای ثالثی که به حمایت از برجام علاقه‌مندند، همکاری می‌کنیم. این تلاش‌ها در هفته‌های اخیر شدت یافته، به ویژه تلاش‌های مرتبط با ایجاد زمینه لازم برای اجرایی شدن ابتکار عمل اروپا در خصوص ایجاد ساز و کار ویژه که ایجاد آن در دست اقدام است. این ساز و کار، امکان ادامه تعلیق تحریم‌های ایران و ادامه کار بازرگانان اروپایی در زمینه تجارت مشروع با ایرانیان را ممکن خواهد کرد.»

آمادگی برای عملیات نظامی مشترک ترکیه و ارتش آزاد در شرق فرات

در روزهای اخیر، یک بار دیگر تب و تاب تهدیدات اردوغان و نیروهای مسلح ترکیه درباره شرق فرات بالا رفته و رسانه‌های نزدیک به آکپارتی، بر ضرورت حمله به شرق فرات تأکید می‌کنند.

روز گذشته ینی شفق در گزارش ویژه‌ای اعلام کرده، نیروهای ارتش آزاد سوریه که به عنوان اصلی‌ترین نهاد مسلح مخالفین بشار اسد شناخته می‌شود و در سالیان اخیر همواره تحت حمایت آنکارا قرار گرفته، در مرز سوریه یک گردهمایی مسلحانه برگزار و اعلام کرده که حاضر است در یک عملیات مشترک با نیروهای مسلح ترکیه وارد مناطق گسترده‌ای از شرق فرات شود بر اساس آنچه فرماندهان گروهک ارتش آزاد سوریه اعلام کرده‌اند قرار است این گروه در کنار ارتش ترکیه ابتدا به کوبانی و سپس به تل ابیض حمله کنند.

عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه به دلیل تحریم های آمریکا

شایعات چند روز قبل به حقیقت پیوست و هواپیماهای متعلق به چند شرکت هوایی ایرانی نتوانستند در فرودگاه بین‌المللی استانبول سوخت‌گیری کنند.

آن طور که رویترز خبر داده، هواپیماهای متعلق به چند شرکت هوایی ایرانی نتوانسته‌اند روز جمعه یازدهم آبان در فرودگاه بین‌المللی استانبول سوخت‌گیری کنند و به همین دلیل، دست کم یک پرواز لغو شده و دیگر هواپیماها هم برای کاهش وزن و ایجاد امکان رسیدن به مقصد با همان سوخت کم موجود، برخی از مسافران خود را سوار نکرده‌اند.

شرکتی که از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده «پترول آفیسی» ترکیه نام دارد. شرکت‌های هوایی ماهان، آتا، قشم و آسمان از تهران به استانبول پرواز دارند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که از یک سو، شرکت‌های ترکیه‌ای، ادامه سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را به تصمیم آمریکا گره زده بودند و از سوی دیگر، آمریکا روز گذشته ترکیه را یکی از هشت کشور دریافت‌کننده معافیت‌های تحریمی اعلام کرده بود.