جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه می‌شوند!

۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه می‌شوند!

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، اگر ایران می خواهد این تحریم ها برداشته شود می بایست شروط ۱۲ گانه را اجرا کند.

دولت آمریکا روز جمعه ۱۱ آبان بازگشت تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران در چارچوب توافق اتمی برجام را اعلام کرد.  معافیت موقت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی

ترامپ

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند، بازگشته‌اند.

به گزارش مشرق، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند، بازگشته‌اند.

بازگشت تحریم‌ها

این تحریم‌ها که از روز دوشنبه اجرایی می‌شوند، بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه  ایران احیا می‌شوند.

این موضوع را «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری این کشور روز جمعه اعلام کردند.

آنها با متهم کردن ایران به ادعاهای تکراری گفتند این تحریم‌ها تا زمان پایان حمایت ایران از تروریسم، اتمام حضور این کشور در سوریه و توقف کامل توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، پابرجا خواهند ماند.

معافیت ۸ کشور از تحریم نفت 

«مایک پامپئو» گزارش‌های قبلی را تأیید و اعلام کرد دولت ترامپ ۸ کشور را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف خواهد کرد. وی گفت که این معافیت‌ها موقت خواهند بود و کشورها بایستی منابع جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.

پامپئو گفت ۸ کشور معاف‌شده از تحریم‌ها تلاش کرده‌اند واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند، اما موفق نشده‌اند تا ضرب‌الاجل دوشنبه این کار را انجام دهند.

وزیر خارجه آمریکا اشاره‌ای به اسامی این کشورها نکرد، اما گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول این معافیت‌ها نمی‌شوند. پیش از این خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود ژاپن، کره جنوبی، هند و چین از تحریم‌ها مستثی شده‌اند. ۴ کشور دیگر مشخص نشده‌اند.

وزیر انرژی ترکیه اندکی بعد از بیانیه وزیر خارجه آمریکا گفت که آنکارا یکی از کشورهایی است که از تحریم‌های نفتی علیه ایران مستثنی شده است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که هدف از این تحریم‌ها «ایجاد تغییرات بنیادین در رفتارهای جمهوری اسلامی ایران» است و مقصود از آنها براندازی نظام ایران نیست.

تهدید سوئیفت و کانال ارتباط مالی اروپا

استیون منوشین گفت در صورتی که کشورهای اروپایی از طریق کانال ویژه ارتباط مالی مبادله‌ای با طرف‌های ایران انجام دهند، خزانه‌داری آمریکا از تمامی اختیارات خود برای مقابله با آنها استفاده خواهد کرد.

منوشین از تصمیم دولت آمریکا برای مجاز کردن ارتباط برخی بانک‌های ایرانی با سوئیفت دفاع کرد، اما گفت به این سامانه مستقر در بلژیک هشدار داده شده در صورت ارتباط با نهادهای ایرانی تحریم‌شده، جریمه خواهد شد.

وی گفت: «سوئیفت تفاوتی با سازمان‌های دیگر ندارد. به سوئیفت توصیه کرده‌ایم برای جلوگیری از نقض قوانین تحریم‌ها بایستی با تمامی نهادهای مالی ایران که ما در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهیم، به محض میسر شدن امکان آن از لحاظ تکنولوژیکی، قطع ارتباط کند.»

«مارک دابوویترز»، مدیر عامل اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) که مشاور غیررسمی دولت ترامپ درباره ایران به شمار می‌رود توضیحاتی درباره راهبرد دولت آمریکا در خصوص حفظ یا قطع ارتباط سوئیفت با بانک‌های ایرانی نوشت.

او در توئیترش نوشت: «خطاب به دوستانم در جناح محافظه‌کار: خزانه‌داری آمریکا با اهرم فشار دیپلماتیک که روی رژیم دارد، راهبرد هوشمندی در قبال سوئیفت برای اخراج بانک‌های بد و خارج کردن ایران از نظام مالی دنیا در پیش گرفته است. اما خطاب به دوستانم در جناح چپ،  اهرم فشار آمریکا کارگر است، تحریم‌های سوئیفت اثرات روانی و مادی زیادی دارند.»

لیست سیاه تحریم‌ها

وی همچنین گفت خزانه‌داری قصد دارد روز دوشنبه نام ۷۰۰ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد ۳۰۰ مورد از این تحریم‌ها جدید هستند. ۴۰۰ مورد دیگر نفرات و شرکت‌هایی هستند که تحریم‌ها علیه آنها ذیل برجام رفع شده بود و مجددا به فهرست تحریم‌ها باز می‌گردند.

غیبت بولتون

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسه امروز برای رونمایی از احیای تحریم‌ها علیه ایران حضور نداشته است.

پیشتر، واشنگتن‌اگزماینر گزارش داده بود او از نرم شدن مواضع دولت ترامپ در اجرای تحریم‌ها علیه ایران مأیوس شده و از تصمیم اولیه برای قرائت بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا انصراف داده است.

با وجود این، یک مقام آمریکایی روز جمعه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ادعا کرد دلیل غیبت بولتون، تغییر برنامه کاری او بوده است.

منبع: فارس

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفته است، در چارچوب بازگشت تحریم ها، بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی، از جمله ۳۰۰ مورد جدید در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

این تحریم ها که از روز دوشنبه ۱۴ آبان اجرا خواهند شد بخش حمل و نقل، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند.

به گزارش رادیوفردا  مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است، هدف این تحریم ها تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران به طور اساسی است.

این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم، پایان دادن به مداخله نظامی در سوریه و توقف کامل برنامه هسته ای و موشکی ایران است.

مایک پومپئو تصریح کرده است: حتی به رغم عدم بازگشت همه تحریم‌ها فشار حداکثری آمریکا جواب داده است و صادرات نفت ایران را بیشتر از یک میلیون بشکه کاهش داده است.

وزیر خارجه آمریکا با این حال اذعان کرده است، هشت متحد آمریکا از معافیت موقت از تحریم‌های نفتی ایران برخوردار خواهند شد.

پومپئو: بهای نفتی که می‌تواند ایران بفروشد، بهای نفت برنت در ماه مه سال ۲۰۱۸ است، زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد، و آمریکا نخواهد پذیرفت که پول بیشتری به ایران داده شود، به خاطر اینکه فشار حداکثری نتیجه بهتری داشته باشد.

آقای پومپئو گفته است: هشت کشور در مورد تحریم‌ها معافیت گرفته‌اند و دو کشور از آنها قرار است واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. دلیل معافیت به این دو کشور این بود که چند هفته‌ای طول خواهد کشید که واردات خود را به صفر برسانند. شش کشور دیگر هم تضمین‌های فراوانی را قبول کرده‌اند و به این دلیل برای آنها معافیت در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده است: اینها به میزان قابل توجهی واردات‌شان را کاهش داده‌اند اما اینکه میزان کاهش چه میزان خواهد بود، دوشنبه اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرده است: بهای نفتی که می‌تواند ایران بفروشد، بهای نفت برنت در ماه مه سال ۲۰۱۸ است، زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد، و آمریکا نخواهد پذیرفت که پول بیشتری به ایران داده شود، به خاطر اینکه فشار حداکثری نتیجه بهتری داشته باشد.میزان کاهش سه تا پنج برابر چیزی است که تحلیلگران انتظار داشتند.

پومپئو تأکید کرد که درآمد نفت ایران به صفر خواهد رسید و به هر میزانی هم که نفت بفروشد در بانک‌هایی خواهد بود که فقط و فقط با این تبصره که برای مصارف بشردوستانه باشد و برای نهادها و اشخاصی که تحت تحریم هستند، استفاده نشود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: هدف تحریم‌ها رژیم ایران است و نه مردم ایران و برای همین هم آمریکا معافیت‌هایی را مثلاً در زمینه دارو و مواد غذایی و مسائل اینچنینی در نظر گرفته است.

ستیو منوچین: سوئیفت باید رابطه مالی خود را با همه اسامی و نهادهای تحت تحریم قطع کند، در غیر این صورت این نهاد هم می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد.

هشدار به سوئیفت

استیو منوچین، وزیرخزانه داری آمریکا نیز گفته است، درچارچوب بازگشت تحریم ها، بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی یا حقوقی، از جمله، تعدادی بانک و خطوط هوایی و کشتیرانی مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

وزیر خزانه داری هشدار داده است افراد و کشورهایی این تحریم‌ها را نقض کند، با برخورد آمریکا روبه‌رو می‌شود.

استیو منوچین تصریح کرد: سوئیفت باید رابطه مالی خود را با همه اسامی و نهادهای تحت تحریم قطع کند، در غیر این صورت این نهاد هم می‌تواند مورد تحریم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در مورد مسائل بشردوستانه بانک‌ها می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند، با این تبصره که با افراد و نهادهای تحت تحریم کار نکنند و باید از این موضوع اطمینان کامل داشته باشند.

تهران و گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که علاوه بر تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران بسیاری از تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را نیز به حال تعلیق در آورد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، که پس از امضای برجام به این منصب انتخاب شد، از زمان کارزارهای انتخاباتی خود نیز انتقادهای تندی نسبت به برجام داشت در اردیبهشت امسال پس از ماه‌ها انتقاد از نقض روح توافق هسته‌ای توسط ایران، از برجام خارج شد.

دولت ترامپ و حامیانش می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه آزمایش‌های موشکی خود و همین طور فعالیت‌هایش در منطقه از جمله در سوریه و یمن، در واقع، به «روح برجام» پایبند نیست.

رئیس‌ جمهور آمریکا پس از خروج از برجام به بازگرداندن آن دسته از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در سایه توافق هسته‌ای معلق شده بود، در دو بازه زمانی ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه فرمان داد.

بخشی از این تحریم‌ها که از جمله صنعت خودرو، خرید و فروش فلزات گرانبها، و دسترسی دولت ایران به دلار را محدود می‌کرد، در نیمه مردادماه امسال به اجرا درآمد و از ۱۴ آبان تحریم‌های دیگری که عمدتاً بخش نفت و انرژی را هدف قرار می‌دهد، بازگردانده خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کردند، اما در برخی موارد فعلاً معافیت‌هایی را برای برخی از متحدان خود جهت وارد کردن نفت از ایران قائل شده‌اند.

ازجمله پیامدهای اجرای دور اول تحریم‌های جدید آمریکا سقوط ارزش پول ملی ایران بوده که نرخ برابری آن به محدوده ۱۳ تا ۱۹ هزار تومان برای هر دلار هم رسیده است.

این امر باعث شده که بسیاری از صنایع ایران با ورشکستگی روبه‌رو شوند و مردم حتی با نایاب شدن پوشک بچه دست‌وپنجه نرم کنند. در همین راستا، در هفته‌های اخیر حتی خبر رسید که رستوران‌های تهران «۳۰ تا ۷۰ درصد» مشتریان خود را از دست داده‌اند.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تازگی خطاب به مردم ایران گفت: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.»

دونالد ترامپ روز ۲۰ اردیبهشت با اشاره به این که قوی‌ترین، شدیدترین و دقیق‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال خواهد شد، ابراز امیدواری کرده بود که ایالات متحده به توافق جدید و «عادلانه‌ای» با ایران دست یابد.

پیش از آن هم آقای ترامپ گفته بود که آماده است بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایرانی دیدار کند.

در واکنش به این اظهارات، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با ذکر این‌که «در موضوع مذاکرات برجام اشتباه کردم» مذاکره با آمریکا را «ممنوع» اعلام کرده است.