جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ابراهیم رئیسی «یگان حفاظت آستان قدس رضوی» تشکیل داد

ابراهیم رئیسی «یگان حفاظت آستان قدس رضوی» تشکیل داد

علی اکبر افراسیابی (چپ) حکم فرماندهی یگان حفاظت آستان قدس رضوی را از ابراهیم رئیسی دریافت می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، حکم انتصاب آقای افراسیابی به سمت «یگان حفاظت آستان قدس رضوی» را حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ایران، امضا کرده و مراسم معارفه او هم با حضور ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، انجام شده است.

رادیوفردا- جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ تهران  گزارش‌ها از ایران حاکی است که تولیت آستان قدس رضوی یگان حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان در مشهد تشکیل داده است، امری که با انتصاب علی اکبر افراسیابی به عنوان فرمانده این یگان از روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان کلید خورد.

آقای رئیسی در این مراسم به دلایل تشکیل این یگان حفاظتی پرداخته و گفته است: «یکی از مأموریت‌های ما حفظ اماکن متبرکه از هرگونه آسیب است، زیرا همیشه این اماکن مورد طمع افراد شرور و و شیاد قرار دارد».این نخستین بار است که برای حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان و دیگر چهره‌های مقدس شیعیان در ایران یگان حفاظتی تشکیل می‌شود. ابراهیم رئیسی نیز در اظهارات روز پنج‌شنبه خود به بی‌سابقه بودن این امر اشاره کرده است.

وی در ادامه گفت: «آرامش زائر نکته‌ای بسیار کلیدی است و این آرامش با سخنرانی و بخشنامه به دست نمی‌آید بلکه برای ایجاد آن باید فرآیندی طی شود تا زائران با خاطر آسوده زیارت دلنشینی را تجربه کنند. تشکیل یگان حفاظت از آستان قدس رضوی «پی‌گیری قانونمند فعالیت‌هایی است که صبغه انتظامی دارند».

حرم امام هشتم شیعیان در سال ۱۳۷۳ هدف بمب‌گذاری قرار گرفت که به کشته شدن ۲۶ نفر انجامید. همچنین بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

درباره عاملان این حادثه با گذشت ربع قرن هنوز ابهامات بسیاری وجود دارد. جمهوری اسلامی در ابتدا سازمان مجاهدین خلق را مسئول آن دانست، امری که مجاهدین آن را تکذیب کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که وزارت اطلاعات و چهره کلیدی آن زمان این وزارتخانه، یعنی سعید امامی در ماجرا دست داشته‌اند.

سال گذشته نیز آرامگاه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، هدف حمله مسلحانه قرار گرفت که ۲۲ کشته بر جای گذاشت. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

آقای رئیسی نامزد اصلی اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بود که از حسن روحانی شکست خورد. وی همچنین یکی از اعضای کمیته چهار نفره منصوب آیت‌الله خمینی بود که در سال ۱۳۶۷ بسیاری از زندانیان سیاسی ایران را که عموم آنها اعضای سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپ‌گرا بودند اعدام کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر