جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترور ناموفق؛ خودکشی سیاسی رژیم ایران در اروپا

ترور ناموفق؛ خودکشی سیاسی رژیم ایران در اروپا

جمهوری اسلامی طبق عادت همیشگی خود، تصمیم‌های بد را در زمان‌های بد اتخاذ می‌کند. رژیم ایران این بار نیز با اجرای ناموفق طرح ترور مخالفان خود در دانمارک، مرتکب یک اشتباه استراتژیک دیگر در سطح بین‌المللی شده است.

 

  پس از طرح ناموفق رژیم ایران برای بمب‌گذاری در همایش «شورای ملی مقاومت» در فرانسه، روز گذشته اندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک از یک طرح ترور از سوی وزارت اطلاعات ایران خبر داده و گفته این طرح کشف و خنثی شده است.

 

این طرح تروریستی باعث خشم مقامات سیاسی دانمارک شده و لارس لوک راسموسن، نخست‌وزیر این کشور روز گذشته در توییتی نوشت: «غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند تا در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.»

 

گفته می‌شود این پرونده با عملیات گسترده پلیس دانمارک در روز 28 سپتامبر مرتبط است. در آن عملیات پلیس تعدادی از جاده‌ها را بست و برنامه حرکت قطارها و قایق‌ها در نقاط مختلف این کشور لغو شد.

 

اجرای ناموفق این طرح تروریستیِ وزارت اطلاعات ایران علیه مخالفان جمهوری اسلامی در حالی است که اروپایی‌ها می‌کوشند یک «سازوکار مالی» برای حمایت از ایران در برابر تحریم‌ها ایجاد کنند. ناظران می‌گویند اجرای دو طرح تروریستی در کمتر از دو ماه آن‌هم در قلب اروپا، می‌تواند تغییر راهبرد سیاسی اتحادیه اروپا در برابر جمهوری اسلامی را در پی داشته باشد.

 

نخست‌وزیر دانمارک در واکنش به اقدام غیرقانونی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که «انجام اقدامات بیشتر علیه ایران را در اتحادیه اروپا مطرح می‌کند.» راسموسن که در اسلو در نشست رهبران شمال اروپا شرکت و با همتای بریتانیایی خود، ترزا می، ملاقات کرده بود، گفت که بریتانیا در این مورد از دانمارک حمایت خواهد کرد. او افزود: «ما در همکاری نزدیک با بریتانیا و دیگر کشورها در برابر ایران خواهیم ایستاد.»

 

پس از اعلام این خبر از سوی دانمارک و واکنش مقامات ایرانی، روز گذشته وزیر خارجه این کشور اروپایی اعلام کرد که سفیرش را از تهران فراخوانده است.

 

در این میان آمریکا را می‌توان برنده اصلی این طرح ترور ناموفق دانست. دولت ترامپ که ماه‌هاست در پی قانع کردن اروپا به فشار علیه جمهوری اسلامی است، می‌تواند از این اقدام تروریستی رژیم ایران بهره‌برداری سیاسی کند. در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا در واکنش به طرح شکست‌خورده رژیم ایران، در توییتر خود نوشته است: «ما به دانمارک برای بازداشت یک عامل رژیم ایران تبریک می‌گوییم. برای نزدیک به 40 سال است که اروپا هدف حملات تروریست‌های مورد حمایت ایران قرار گرفته است.» او در ادامه افزوده: «ما از متحدان و شرکایمان می‌خواهیم با طیف گسترده‌ای از تهدیدهای ایران علیه امنیت و صلح مقابله کنند.»

 

حالا آمریکایی‌ها یک متحد کاملاً آماده در اروپا برای مقابله با اقدام‌های خرابکارانه جمهوری اسلامی پیدا کرده‌اند. مقامات دولت دانمارک که به شدت از رفتار به گفته آن‌ها «قرون وسطایی» ایران خشمگین هستند، می‌توانند با رایزنی‌های خود در اتحادیه اروپا به یک عامل مهم علیه جمهوری اسلامی در این نهاد مهم تبدیل شوند.

 

اقدام تروریستی جمهوری اسلامی در خاک اروپا در آستانه آغاز تحریم‌های 13 آبان، از نظر سیاسی به مثابه یک خودکشی محض است. سران کشورهایی که تا کنون با تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران مخالفت می‌کردند، اکنون بی‌تردید مشغول فکر کردن درباره مواضع تند دونالد ترامپ علیه این رژیم هستند. به احتمال فراوان آن‌ها حالا بخشی از پاسخ خود را درباره چرایی این مواضع تند ترامپ گرفته‌اند.

منبع : «شبکه رسانه‌ای بیان»