چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

راه اندازی کمپین بین‌المللی برای محاکمه بن‌سلمان، احتمال سفر قریب الوقوع نتانیاهو به قطر، اختصاص 40 میلیون دلار از سوی آمریکا برای جنگ تبلیغاتی علیه ایران، روسیه و چین، فراخواندن سفیر دانمارک از تهران به دلیل اتهامات واهی، برخورد تحقیرآمیز قطری ها با عادل الجبیر در دوحه و کشمکش خزانه‌داری و کنگره آمریکا بر سر قطع ارتباط ایران با سوئیفت، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هشدار روسیه درباره صحنه‌سازی حمله شیمیایی در حلب نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، کلاه‌سفید‌هایی که وارد حلب شده‌اند، فیلمبرداری حمله شیمیایی ساختگی را در این استان آغاز کرده‌اند.

ژنرال «ولادیمیر ساوچنکو»، رئیس مرکز روسیه هماهنگی در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، چندین عضو گروه کلاه سفیدها که به تازگی وارد حلب شده اند، با استفاده از افراد محلی ناشناس، فیلمبرداری‌ها برای اجرای سناریوی ساختگی حمله شیمیایی ادعایی به این استان را آغاز کرده‌اند. مرکز روسی آشتی برای سوریه اطلاعاتی را از ساکنان حلب به دست آورده است، مبنی بر اینکه آنها (کلاه سفیدها) در تدارک یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر با استفاده از مواد سمی هستند تا نیروهای ارتش سوریه را به حمله شیمیایی علیه اهالی این استان متهم کنند.

اختصاص 40 میلیون دلار از سوی آمریکا برای جنگ تبلیغاتی علیه ایران، روسیه و چین/ فراخواندن سفیر دانمارک از تهران به دلیل اتهامات واهی/احتمال سفر قریب الوقوع نتانیاهو به قطر/ برخورد تحقیرآمیز قطری ها با عادل الجبیر در دوحه

ساوچنکو ادامه داد: «عناصر گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه این مواد سمی را وارد حلب کرده و در اختیار کلاه سفیدها قرار داده‌اند تا از آنها برای انجام حمله شیمیایی ساختگی و مقصر جلوه دادن نیروهای ارتش سوریه استفاده شود».

راه اندازی کمپین بین‌المللی برای محاکمه بن‌سلمان

شماری از حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان و خبرنگاران برخی کشورهای اروپایی، کمپینی بین‌المللی برای محاکمه ولیعهد عربستان سعودی، به اتهام ارتکاب جنایات ضد بشری در یمن و نقض حقوق بشر در کشورش راه انداخته‌اند.

شماری از حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان و خبرنگاران برخی کشورهای اروپایی، با برگزاری نشستی گسترده در شهر لاهه هلند، توافق کردند، کمپینی بین‌المللی جهت محاکمه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن و نقض گسترده حقوق بشر در عربستان تشکیل دهند.

سازمان‌دهندگان این کمپین بر این باورند که ولیعهد عربستان سعودی، به قتل کودکان یمنی، از طریق بمباران مستمر این کشور فقیر از سال 2015، متهم است که تاکنون منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله بیش از شش هزار کودک شده است.

این کمپین بین‌المللی تأکید می‌کند، محاکمه بن‌سلمان ضرورتی فوری و بسیار مهم بیش از هر زمان دیگری شده است، چون وی به رهبری جنگ جنایتکاران علیه یمن، به کشتار وحشیانه کودکان، زنان و سالخوردگان شده، متهم است.

این کمپین بین‌المللی همچنین تأکید می‌کند، بن‌سلمان ـ که تلاش می‌کند خود را مردی مصلح به جهان معرفی کند در واقع قاتل و جنایتکاری است که باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.

این کمپین در ادامه تصریح کرد، بن‌سلمان در مسیر دیکتاتورهای سرکوب‌گری گام می‌گذارد که جز زبان تهدید و شکنجه و ربودن معارضان یا روزنامه‌نگاران و یا نمایندگان نهادهای مدنی، چیزی نمی‌داند.

این کمپین زمانی تشکیل می‌شود که هیأت حاکمه سعودی، به‌ ویژه شخص محمد بن‌سلمان به قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری کشورش در استانبول، متهم است.

احتمال سفر قریب الوقوع نتانیاهو به قطر

برخی گزارش‌های صهیونیستی از سفر قریب الوقوع بنیامین نتانیاهو به دوحه، پایتخت قطر حکایت دارد.

«ایدی کوهین» خبرنگار اسرائیلی که برای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی “موساد” کار می‌کند، از قطری‌ها خواسته است، از بنیامین نتانیاهو به گرمی استقبال کنند؛ همانگونه که قبلا از شیمون پرز نخست‌وزیر سابق این رژیم استقبال کردند.

وی با انتشار ویدئویی از سفر پرز به قطر نوشت: ما می‌خواهیم از نتانیاهو نیز این گونه استقبال گرمی کنید.

شیمون پرز، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در سال 1996 میلادی به دوحه سفر کرد.

اختصاص 40 میلیون دلار از سوی آمریکا برای جنگ تبلیغاتی علیه ایران، روسیه و چین/ فراخواندن سفیر دانمارک از تهران به دلیل اتهامات واهی/احتمال سفر قریب الوقوع نتانیاهو به قطر/ برخورد تحقیرآمیز قطری ها با عادل الجبیر در دوحه

پیش از این روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: بحرین در حال انجام گفت‌وگویی سری با اسرائیل با هدف اعلام برقراری روابط علنی بین دو طرف و فراهم کردن مقدمه سفر بنیامین نتانیاهو به منامه است.

این در حالی است که نتانیاهو جمعه گذشته، در یک سفر رسمی به مسقط رفت و با سلطان قابوس دیدار کرد؛ این دومین سفر یک نخست وزیر رژیم اشغالگر به عمان به‌ شمار می‌رود. پیش از این، اسحاق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 1994 به عمان سفر کرده بود.

همچنین شیمون پرز نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در سال 1995 میزبان یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در قدس اشغالی بود؛ هرچند در حال حاضر روابط دیپلماتیک رسمی میان عمان و رژیم صهیونیستی برقرار نیست، دو طرف در ژانویه 1996 میلادی توافق‌نامه‌ای درباره گشایش دفاتر نمایندگی تجاری امضا کردند.