جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » سیاسی » مکرون: مشخص نیست کدام بخش از رژیم ایران طراح حمله پاریس بوده است

مکرون: مشخص نیست کدام بخش از رژیم ایران طراح حمله پاریس بوده است

 

حدود دو هفته پس از آنکه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد تردیدی نیست که وزارت اطلاعات رژیم ایران در طرح حمله خنثی‌شده پاریس نقش داشته، رئیس جمهوری فرانسه گفت: هنوز روشن نیست که کدام بخش از رژیم ایران دستور این حمله را صادر کرده است.

امانوئل مکرون روز جمعه، بیستم مهرماه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» گفت: «در ایران دسته‌های مختلفی هست و تنش دارند؛ بنابر این من امروز نمی‌توانم بگویم که آیا این فرمان از بالا صادر شده یا اینکه کار فلان نهاد یا بخش بوده است».

وزارت خارجه فرانسه دهم مهرماه با اعلام اینکه در نقش داشتن وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در طرح حمله به همایش پاریس «تردیدی نیست»، دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات و همچنین دو شهروند ایرانی را در این کشور مسدود کرده است.

حدود سه ماه پیش، در آستانه همایش «شورای ملی مقاومت» در پاریس، مقام‌های اروپایی از کشف و خنثی شدن طرحی برای حمله به این همایش خبر دادند و در پی آن، چند مظنون در کشورهای بلژیک، فرانسه و آلمان بازداشت شدند که یکی از آنها دیپلمات رژیم ایران به نام اسدالله اسدی بود.

اسدالله اسدی که در آلمان بازداشت شده بود هفته گذشته به دستور دستگاه قضایی این کشور به بلژیک تحویل داده شد تا در آنجا دادگاهی شود.

امانوئل مکرون روز جمعه با تأکید بر اینکه همچنان در انتظار پاسخ رژیم ایران است گفت در دو دیدار و تماسی که با حسن روحانی داشته، همتای ایرانی‌اش هیچ توضیحی در این باره نداده است.

آقای مکرون این اتهام را که او در برابر ایران «ساده‌لوحانه» رفتار کرده رد کرد و گفت هرگز گمان نکرده است که چنین کاری آسان است.

خبرگزاری رویترز حدود ۱۰ روز پیش از قول «یک منبع دیپلماتیک فرانسه» نوشت که وزارت اطلاعات رژیم ایران، و مشخصا سعید هاشمی مقدم، معاون وزیر و مدیر کل بخش اطلاعاتی، دستور این حمله را داده است.