پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*****

کیهان

ایران بیخ ‌گوش نیروهای آمریکا را زد می‌تواند اسرائیل و عربستان را هم بزند

ضربت موشکی سهمگین سپاه پاسداران به مقر گروهک‌ تروریستی داعش، بازتاب گسترده‌ای در محافل غربی و صهیونیستی داشت.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به حمله اخیر موشکی ایران به مقر داعش در بوکمال سوریه (چند مایلی محل استقرار نیروهای آمریکایی) نوشت: پیام شلیک موشک این است که ایران قابلیت حمله به اسرائیل، آمریکا یا عربستان را در زمان مقتضی دارد.

این روزنامه افزود: سپاه پاسداران ایران 6 موشک بالستیک به مناطق «شرق فرات» در سوریه برای تلافی حمله اهواز شلیک کرد. این حمله بسیار تنش‌زا است و نشان از گسترش حضور ایران در سراسر منطقه دارد.

این اقدام همچنین نشان می‌دهد ایران به هر جایی اراده کند حمله کرده و می‌داند سیستم‌های دفاع هوایی عراق و سوریه جلوی آن را نمی‌گیرد.
روزنامه صهیونیستی ادامه داد: این موشک‌ها 570 کیلومتر را از کرمانشاه و شمال عراق طی کرده و به سوریه رسیده است تهران می‌گوید آنها مناطق شرق فرات نزدیک البوکمال را هدف قرار دادند. البوکمال یکی از تنها مناطقی در سوریه است که هنوز در اختیار داعش است.

اعضای سپاه پاسداران شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»  و «مرگ بر آل سعود» بر روی موشک‌ها نوشته بودند سپاه موشک‌های قیام و ذوالفقار را برای حمله سوریه انتخاب کرد. این دو موشک ژوئن (تیر) سال گذشته برای حمله به داعش در دیرالزور استفاده شد.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: ایران باید برای شلیک موشک‌ها در حریم هوایی عراق، با بغداد همکاری کرده باشد. استفاده از حریم هوایی عراق نشانه همکاری است.
هدف موشک‌ها در شرق منطقه فرات احتمالاً نزدیک به نیروهای آمریکایی و شرکای آنها بوده است این روزنامه نوشت که پرس‌وجو از ائتلاف آمریکایی پاسخ داده نشد اما موشک‌ها از عراق عبور کرده و نزدیک نیروهای ائتلاف فرود آمده است.

ایران متحد سوریه بوده و روابط گرمی با بغداد دارد، این نشان می‌دهد هلال نفوذ تهران چطور در سراسر این کشورها گسترش پیدا می‌کند. شرایط برای جامعه جهانی به منظور محکوم کردن این حمله موشکی سخت است زیرا هدف حمله داعش بوده است.

اما شعارهای روی موشک‌ها حاکی از آن است که هدف فقط داعش نبود. پیام مهم‌تر شلیک موشک‌ها این است که ایران احساس می‌کند قابلیت حمله به اسرائیل، آمریکا یا عربستان را در زمان مقتضی دارد و با شلیک این موشک‌ها علیه داعش و مقر حزب دموکرات، چنان حمله‌ای را تمرین می‌کند.

در همین حال سخنگوی پنتاگون حملات موشکی ایران به تروریست‌های سوریه را ناامن‌کننده منطقه دانست و گفت: این حملات نیروهایی را که به طور جدی با داعش مبارزه می‌کند، به خطر می‌اندازد.
دریادار شان رابرتسون افزود: شلیک هرگونه موشک از طریق فضای هوایی غیرمجاز، تهدیدی برای شهروندان داخلی و هواپیماهای در حال پرواز خواهد بود.

رسانه سعودی ارم‌نیوز در همین زمینه نوشت: ایران برای اولین بار روی موشک‌های خود شعار «مرگ بر آل‌سعود» حک کرد.

در حالی که ایران قبلا در تظاهرات به مناسبت‌های مختلف و رژه‌های نظامی تنها شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل می‌داد این بار شعار «مرگ بر آل سعود» را در کنار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» بر روی موشک‌های بالستیکی نوشت که به سمت شرق سوریه پرتاب شد.

این نشریه افزود: تصاویری که از شلیک موشک‌های یاد شده از سوی رسانه‌های خبری ایران منتشر شد نشان می‌دهد این شعارها در کنار آیه 76 از سوره نسا (قاتلوا اولیاء الشیطان) بر روی هر شش موشک شلیک شده نوشته شده است.

این تازه خبرش بود ببین خود اعدام چه می‌کند؟

حباب دلار، تروریست‌ها و سلطان سکه در یکی دو روز اخیر، یک جاترکید.

روزنامه جام جم نوشت: روایت‌ها حول و حوش سه کلید واژه موشک، سلطان سکه و دلار می‌چرخد. اول اینکه موشک‌های ایران چند وقتی است حسابی سر و صدا کرده‌اند. این بار نوبت انتقام از تروریست‌های واقعه خونبار اهواز بود. شاید آن روزی که فرماندهان نظامی از انتقام سخت خبر می‌دادند، اینها نمی‌دانستند این برخورد فراتر از تحرکات دیپلماتیک و در واقع مثل آوار بالای سرشان خراب می‌شود.

شش فروند موشک قیام و ذوالفقار قیام کردند و آبی ریختند بر آتش دل مادر طاها و همسر جانباز 70 درصد، اصلا این موشک‌ها جان می‌دهند برای تروریست‌کشی.

راستی چه کسی فکر می‌کرد همان موشکی که قرار بود در مقابل پوشک قرار بگیرد و مردم از کینه‌ گرانی پوشک، زیرآب موشک را بزنند، حالا همین مردم به قیام این فرزندان آهنین ببالند و برای موفقیت‌شان لاحول و لاقوه الا بالله بخوانند. خبر خوب یعنی همین موشک‌هایی که توانست هم تروریست‌ها را بزند هم مدرسه‌شان را هم معلم‌هایشان؛ یعنی داعشی‌ها را هم چشم غره‌ای به سعودی و آمریکایی به عنوان ناظم‌هایشان بکند. «دوران بزن و در رو گذشت این را همه بدانند» و البته این که این تازه بخشی از «گوشمالی سخت» بوده و تروریست‌ها باید منتظر بقیه‌اش هم باشند.

خبر خوب بعدی حکم قضایی برای دو مفسد اقتصادی است که به طور مستقیم در معیشت مردم نقش داشتند. اول حمید مظلومین سلطان سکه که با اخلالگری در بازار سکه و ارز، خیلی‌ها را به خاک سیاه نشاند. از آن طرف باقری درمنی هم به اتهام اختلاس و کلاهبرداری که دستگیر شده بود و اگر یادتان باشد در دادگاه می‌خندید اما با حکم اعدام خیلی زود این خنده به صورت خودش ماسید.

اما خبر خوب بعدی این که خبر قبلی تاثیرش را در بازار هم گذاشت و میله داغی که بلند شد خیلی‌ها را فراری داد. سلطانک‌های سکه و دلار که با دمشان گردو می‌شکستند دست از سر ارز و طلا گویا برداشتند و خرده خریدکننده‌ها هم که دیدند شرایط به جای این که آنها را ساکن کامرانیه و قیطریه کند احتمال دارد ساکن اوین! کند دست به فروش دلارهای خانگی زدند تا بیشتر از این ضرر نکنند. این که این موج تا چه حدی می‌تواند در مقابل پرواز دلار را بگیرد هنوز نظر قطعی نمی‌توان داد اما آنچه مهم به نظر می‌آید این است که بستن دست خرابکارها در بازار اثر مثبت دارد. به قول دوستی خبر اعدام سلطان سکه اینقدر بازار را تکان داد، ببین اعدامش چه می‌کند.

مطالبات FATF را دو سال اجرا کردند که وضعیت اقتصادی به هم ریخت

علی مطهری در مورد پیوستن به FATF گفت: «تصویب این چهار لایحه ممکن است ضررهایی داشته باشد ولی منافع آنها بیشتر است و اگر ما به FATF نپیوندیم در مبادلات بانکی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.»

وی در گفت‌وگو با عصر ایران با تأکید بر اینکه «به صلاح کشور است که مجلس لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به تصویب برساند» ادامه داد: «فکر می‌کنم جو مجلس برای تصویب این لایحه مساعد باشد و رأی بیاورد.»

نایب رئیس مجلس با اشاره به نگرانی‌های برخی در کشور برای پیوستن به FATF گفت: «این نگرانی‌ها ضمن این که قابل تقدیر است به جا نیست. اینکه مخالفان می‌گویند حق تحفظ‌ها مثلاً درباره تعریف تروریسم به رسمیت شناخته نمی‌شود، صحیح نیست. قبل از ما کشورهای دیگر اسلامی همانند مصر، اردن و سوریه نیز چنین حق تحفظ‌هایی داشته‌اند.»
عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: «برخی مخالفان نیز این مسئله را مطرح می‌کنند که ممکن است آنها حزب‌الله و حماس را تروریست بنامند و مشکلاتی برای ما ایجاد شود در حالی که مرجع تعیین مصداق تروریست، سازمان ملل است و این سازمان فقط چهار گروه داعش، القاعده، النصره و طالبان را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کرده است و تروریست نامیدن گروه‌ها به این آسانی نیست.»
نایب رئیس مجلس ادامه داد: «اینکه آمریکا و یا یک کشور اروپایی بگوید حزب‌الله تروریست است ملاکی برای تروریست شناختن حزب‌الله نیست. ما نیز می‌گوییم اسرائیل تروریست است ولی برای دنیا نظر سازمان ملل ملاک است.»

مطهری در مورد سخنان برخی مبنی بر مخالفت رهبری با پیوستن ایران به FATF گفت: «رهبری در سخنرانی که در دیدار با نمایندگان مجلس داشتند جمله‌ای داشتند که حاکی از مخالفت با الحاق به این کنوانسیون بود ولی اکنون تصمیم‌گیری را به عهده مجلس گذاشته‌اند.»

درباره این اظهارات باید گفت:
1- هنگام فضاسازی برای امضای برجام و پس از تأیید آن، صراحتاً از سوی دولتمردان گفته شد تمام تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای توافق لغو خواهد شد. اما هرگز این تحریم‌ها برداشته نشد چنان که آقای ظریف تصریح کرد بعد از 2 سال هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم. همچنین برخی سفارتخانه‌ها حقوق کارمندان خود را با چمدان جابه‌جا کردند و خود ما نیز مجبور شدیم از همین شیوه استفاده کنیم. با این اوصاف ادعای اینکه اگر به FATF نپیوندیم، در مبادلات بانکی با مشکل مواجه می‌شویم، بی‌مسئولیتی نسبت به تعهد و وعده و ادعای قبلی است.

2- «اگر به FATF نپیوندیم» حرف غلطی است. وزیر اقتصاد خرداد 95 برنامه اقدام FATF را امضا کرده و طی دو سال گذشته، اکثریت قریب به اتفاق 43 مطالبه این کمیته در ایران به اجرا درآمد، اما برخی نمایندگان مجلس نظیر آقای مطهری یا خواب و بی‌خبر بوده‌اند یا محل اعتنای دولت و وزارت خارجه و وزارت اقتصاد قرار نگرفته‌اند. دولت تنها زمانی که احساس نیاز پیدا کرد و تصویب لوایح مورد مطالبه FATF (نظیر همین الحاق به کنوانسیون CFT) مجلس را در جریان قرار داد. اکنون باید پرسید چرا اجرای مطالبات FATF (آن هم مازاد بر تعهدات یکطرفه برجام) نه تنها حال اقتصاد را خوب نکرد بلکه به وخامت رساند؟! چرا امثال علی مطهری گریبان دولت را درباره تناقض 180 درجه‌ای وعده‌ها و وعیدها با عایدی مدیریتش نمی‌گیرند؟!

3- FATF مشخصاً به ایران نامه داده که حق تحفظ را از جمله درباره تعریف و مصادیق تروریسم نمی‌پذیرد (ایران باید مطالبات این کمیته را «به طور کامل» اجرا کند.
4- برخلاف ادعای علی مطهری که بی‌خبری با سوء نیت وی را نشان می‌دهید هیچ یک از 3 کشور مصر و اردن و سوریه جزو 35 عضو FATF نیستند تا بخواهند حق تحفظ داشته باشندیا نداشته باشند!
5- حزب‌الله که جای خود دارد، برخی بانک‌های داخلی به اعتبار دستپاچگی در اجرای مطالبات FATF، چرا یک سال گذشته برخی زیرمجموعه‌های سپاه را مورد تحریم و محدودیت همکاری قرار دادند. حتی در برخی بخشنامه‌ها، از برخی بانک‌ها خواسته شد با نهادها و افراد که در فهرست تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا قرار دارند همکاری نکنند.

6- FATF همانند برجام خسارت محض است نه اینکه منافعش بیش از خسارت آن باشد. مکانیسم خودتحریمی و اخذ اطلاعات مهم مالی (گراهای دقیق) برای تحریم‌های شدیدتر و دقیق‌تر است. چنانکه دیدیم آمار برخی صرافی‌ها را در چند ماه گذشته به حریف ارائه کرده و موجب مصادیق مالی و تحریمی و کمبود ارز شدند.

7- FATF مشخصاً ساخته و پرداخته آمریکا و چند کشور غربی است که خود مافیای تولید و تکثیر تروریسم و جرائم سازمان یافته و پولشویی در دنیا هستند اما کشورهای خاصی را که دشمن می‌داند، با همین بهانه‌ها مورد تهدید و تحریم قرار می‌دهند. به‌راستی اگر جزو شئون FATF، مبارزه با مافیاهای پولشویی و درآمدهای نامشروع کازینوها و… است، چرا ایتالیا (عضو هیئت مؤسس) آن و ترامپ (قمارخانه‌دار معروف آمریکایی و فراری پرداخت مالیات) تحت تعقیب و مؤاخذه قرار نمی‌گیرند.

8- و بالاخره اینکه رهبری در دیدار نمایندگان مجلس به صراحت و با استدلال‌های عقلی روشن، مجلس را از تصویب الحاق به کنوانسیون‌های مسئله‌دار منع کردند. البته مسئولیت‌شناسی نمایندگانی که برجام را بزک و تصویب کردند اما بعدها فرافکنی کردند، نه بر مردم و نه بر رهبر معظم انقلاب پوشیده نیست. اما حتی اگر نهی رهبری نبود، امثال مطهری نباید اندکی عقل به خرج بدهند، کمی مطالعه کنند و منافع ملی را بر دیکته‌ها و تلقینات محافل بسته با غرب ترجیح دهند؟!

کولایی: شوروی نباید با طناب آمریکا به چاه می‌رفت

عضو حزب منحله مشارکت اذعان کرد حوادث سال 88 از جنس انقلاب‌های رنگی بوده است.

الهه کولایی از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، در گفت‌وگو با «رودررو»  اظهار داشت: شوروی نباید به آمریکا بی‌حساب و کتاب اطمینان می‌کرد و با طناب آمریکا به چاه می‌رفت، خیلی‌ها مثل آمریکایی‌ها تبلیغ می‌کردند که فروپاشی شوروی مساوی است با آزادی، مساوی است با رفاه، مساوی است با پیشرفت اما دهه 1990 شرایط بسیار اسفباری در همه جمهوری‌ها کمتر یا بیشتر به وجود آمد و آخرش الیگارش‌ها و مافیا آمدند، نه ثروت بین مردم تقسیم شد و نه قدرت.

وی درباره انتخابات سال 84 گفته است: به بعضی از اعضای بلندپایه ستاد دکتر معین از شکاف میان اصلاح‌طلب‌ها گله کردم و فکر می‌کردم اصلاح‌طلب‌ها باید به یکپارچگی برسند و نانی بود که احمدی‌نژاد از شکاف بین اصلاح‌طلب‌ها خورد و من خودم رو از این جهت نمی‌بخشم من باید کنار می‌کشیدم، من می‌دانستم. من که اعتراض کردم و تذکر دادم و می‌گفتم چه اشکالی دارد آقای کروبی رئیس‌جمهور شود و آقای معین معاون اول. در آن برهه خیلی نسبت به سیاست‌های آقای هاشمی در مجموع دید مثبتی نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سال 88 اصلاح‌طلب‌ها به رای مردم تمکین نکردند: «یک مجموع عوامل داخلی و خارجی و بی‌تدبیری‌ها موجب شد که هزینه‌های گزافی را چه داخلی و چه خارجی بپردازیم. در واقع برای کشورهای خارجی این تصور وجود داشت که ایران با یک بحران انتخاباتی از جنس بحران‌های انتخاباتی که در انقلاب‌های رنگی وجود داشته روبه‌رو شده و می‌شود از این فرصت استفاده کرد».

خراسان

مجوز500 میلیاردی دولت برای خرید هواپیمای جدید

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم دولتی به وزارت راه و شهرسازی، اعلام شده حسب موافقت شورای اقتصاد، انتشار اوراق مالی اسلامی به منظور تامین منابع مالی خرید هواپیماهای جدید برای شرکت هما به میزان پنج هزار میلیارد ریال با لحاظ سه شرط مجاز خواهدبود که از جمله این شروط، پرداخت اصل، سود، کارمزد و دیگر هزینه های ناشی از انتشار این اوراق از محل منابع داخلی این شرکت است.

مدیران مراقب تجهیزات باشند؛ همه چیز گران شده است

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مسئول اقتصادی به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به افزایش قیمت خرید بسیاری از ادوات و تجهیزات فنی در حوزه های مختلف و وصول گزارش هایی در زمینه نبود دقت کافی در نگهداری از این سامانه ها، از مدیران مربوط خواسته شده ضمن کنترل فضاهای نگهداری و نحوه حفاظت و مراقبت از وسایل مختلف، برای صدور دستورات لازم به منظور افزایش مراقبت و استفاده از آن ها اقدام کنند.

ایران

شبکه انتقال دلار از ایران در ترکیه متلاشی شد

خبر اول اینکه، دادگاه جمهوری ترکیه حکم بازداشت ۴۱۷ نفر را صادر کرد که در کار انتقال ارز از ایران و ترکیه به امریکا بوده‌اند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه حریت، دادستان کل دادگاه استانبول اعلام کرده این افراد که تعدادی از آنها ایرانی بودند، با تشکیل یک شبکه مخصوص مالی، طراحی امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه‌های کشور را به‌خطر انداخته‌اند و از اواسط سال 2017 میلادی تاکنون با تراکنش‌های 5 هزار لیره‌ای صدها بار، به خارج از کشور و به 28 هزار حساب بیگانه پول واریز کرده‌اند که به دو میلیارد و 400 میلیون لیر معادل نیم میلیارد دلار می‌رسد. به وسیله این گروه، به‌شکل غیرقانونی پول از ایران و سپس ترکیه خارج شده است. این افراد که ایرانی و ترکیه‌ای‌تبار هستند، در نقل و انتقال غیرقانونی پول و منابع ارزی ترکیه به خارج از کشور از افراد مختلف به‌ شکل پنهانی کمیسیون و درصد دریافت کرده و اغلب افرادی که در این میانه از شبکه مزبور در امریکا پول دریافت کرده‌اند، از ایرانیان یهودی‌تبار مقیم امریکا هستند.

مسدود شدن دارایی‌های وزارت اطلاعات در فرانسه

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت پاریس برای مسدود کردن دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در این کشور خبر داد. به گزارش فارس، این تصمیم پس از آن اعلام شد که صبح دیروز، پلیس فرانسه یک انجمن مربوط به مسلمانان به نام مرکز «زهرا» و خانه‌های اعضای این انجمن را به اتهام مقابله با تروریسم مورد بازرسی قرار داد. گزارش‌ها حاکی از این است که در این عملیات 11 نفر دستگیر شده‌اند. مرکز زهرا یک نهاد شیعی است که به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی شهرت دارد. این گزارش می‌گوید که پلیس فرانسه با ادعای ارتباط این افراد با ایران آنها را بازداشت کرده است.

آمار قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور از نمازخوان‌ها

دست آخر اینکه، حجت‌الاسلام حسن مرادی، امام جمعه موقت شیراز، هفتم مهرماه با بیان اینکه تنها 42 درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، گفته بود: بر اساس آمار، 24 درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و 17 درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملاً تارک نماز هستند. اما محمد مظفر، قائم ‌مقام ستاد اقامه نماز کشور در گفت‌وگو با «ایرنا» به پژوهشی آماری در سال 95 اشاره کرده که بر اساس آن 92 درصد مردم نماز می‌خوانند. به گفته وی، از این 92 درصد حدود 47 درصد به‌صورت مستمر نماز می‌خواندند، 24درصد گفته‌اند اکثر مواقع و 21 درصد هم گفته‌اند گاهی نماز می‌خوانند. مظفر البته توضیح داده که 60 درصد نمازخوان‌ها نماز صبح را نمی‌خوانند. او این را هم گفته که حدود 60 درصد در نمازهای جماعت ظهر و مغرب و عشاء شرکت می‌کنند اما در نماز جماعت صبح فقط 3 درصد حضور دارند.

آرمان

تجمع 700هزار نفری بسیجیان

رئیس سازمان بسیج با اشاره به تجمع 700هزار نفری بسیجیان در سراسر کشور گفت: ۱۰۰ هزار نفر از بسیجیان تهران و کرج در تهران در استادیوم صدهزار نفری اجتماع خواهند کرد. سردار غلامحسین غیب‌پرور با بیان اینکه این رزمایش از ۹ شهریور در تمام استانهای کشور آغاز شد و روز پایان آن نیز پنجشنبه ۱۲ مهرماه است، اظهار داشت: ما توانستیم به وعده خود عمل کنیم و بعد از یک ماه به مردم‌ گزارش می‌دهیم که در این مدت چه اتفاقاتی افتاد. وی اظهارکرد: این رزمایش ۲ بخش داشت که بخش اول آن، رزمایش هزار گردان بیت المقدس در بیش از ۵۰۰ شهرستان در سپاه های استانی و بخش مهم دیگر رزمایش خدمت رسانی بسیج‌ بود. غیب‌پرور افزود: در بخش خدمت رسانی بنا بود هفت هزار و چهارده گروه جهادی اعزام شوند اما در این یک ماه هشت هزار گروه خدمت رسان داوطلب به میدان آمدند و به خدمت رسانی مشغول شدند.

توافق ۴۱۱ میلیون یورویی ایران با سوریه

وزیر نیرو از امضای تفاهم‌نامه‌ای درخصوص ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی لاذقیه خبر داد و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر برق سوریه قرار است شرکت‌های خصوصی و فعال ایران در زمینه برق همانند گذشته فعالیت‌هایی را انجام دهند. رضا اردکانیان با بیان اینکه در گذشته ۹۰۰ مگاوات نیروگاه توسط یکی از شرکت‌های ایرانی در شرایط جنگ این کشور ساخته و تحویل داده شد، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش تفاهمنامه‌ای که بین دو وزیر به امضا رسیده است، حدود ۴۱۱ میلیون یورو برآورد می‌شود.

تقدیر سوریه از حمله به مقر تروریست‌ها

وزیر خارجه سوریه ضمن ستایش از حمله موشکی ایران به مقر تروریست‌ها در شرق فرات تاکید کرد که حضور ایران در سوریه قانونی و هماهنگ با تمامیت ارضی این کشور است. ولید المعلم تاکید کرده که فصل پایانی جنگ در سوریه شامل آزادسازی ادلب و حومه‌های شمال شرقی حلب تا منطقه منبج و شرق فرات است.وزیر خارجه سوریه با ستایش از حمله موشکی ایران به منطقه البوکمال تاکید کرد که این موشک‌ها در راستای مبارزه با تروریسم شلیک شده است. وی بار دیگر همکاری با ایران را قانونی و در راستای تمامیت ارضی دولت سوریه توصیف کرده است.ولید معلم هدف از تجاوز چهار جانبه به منطقه لاذقیه را طولانی‌تر کردن بحران برای توانمند سازی اسرائیل جهت عدم تحقق پیروزی‌هایی دانست که ارتش سوریه با همکاری متحدانش به دست آورده است. وی ابراز داشت که طولانی‌تر کردن مدت بحران سوریه به این منظور دنبال می‌شود که اسرائیل بتواند مانع از دستاوردها و پیروزی‌های ارتش سوریه در آزادسازی بیش از ۹۰ درصد از اراضی این کشور شود.

انتخاب اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید

جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس برای برگزاری انتخابات هیات رئیسه فراکسیون در سال سوم بعدازظهر دیروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد و اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید به این شرح انتخاب شدند:محمدرضا تابش، مصطفی کواکبیان، فاطمه سعیدی، محمد فیضی، عبدالکریم حسین‌زاده، رضا انصاری، الیاس حضرتی وغلامرضا تاج‌گردون. محمدرضا عارف برای سومین دوره به عنوان رئیس فراکسیون امید انتخاب شد.

شاهد سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود

جلسه مقدماتی ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به منظور تبیین و ایجاد هماهنگی برای برگزاری اولین جلسه ستاد با حضور تمامی اعضا برگزار شد. رحمانی فضلی رئیس ستاد در این جلسه با اشاره به تلاطم غیر واقعی بازار ارز و سکه تصریح کرد: با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد، شاهد سامان‌یابی وضعیت بازار و سیر نزولی قیمت ارز و سکه خواهیم بود و لازم است تمامی رسانه‌ها و صاحبان تریبون مصالح عمومی را در نظر داشته باشند و همسو با سیاست‌های شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کنند. مقرر شد اولین جلسه ستاد به زودی با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شود.

 

آیت‌ا… نوری همدانی:نباید زندگی مسئولان با مردم متفاوت باشد

آرمان: آیت‌ا… حسین نوری همدانی گفت: مسئولان باید برای از بین بردن فقر، بیکاری و ایجاد رفاه برای مردم احساس مسئولیت کنند و طوری رفتار نکنند که زندگی آنها با مردم فرق کند. این مرجع تقلید دردیدار فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)، از گرانی، بیکاری و فقر درکشور انتقاد کرد و افزود: امروز گرانی مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده، همه مردم از نظر معیشتی در زحمت هستند. وی بابیان اینکه گرانی، فقر و بیکاری برخلاف موازین اسلام است و لازم است فکری برای حل این مشکل شود، ادامه داد: مسئولان درخدمت رسانی طوری عمل کنند که مردم از نظر اقتصادی مشکلی نداشته باشند. آیت‌ا… نوری همدانی، تصریح کرد: در اسلام آمده است که باید بین همه آحاد مردم، مساوات باشد و همه در سطوح مختلف زندگی با هم توازن داشته باشند، این طوری نباشد زندگی مسئولان با مردم فرق کند. وی دربخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: روایت پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «کسی که شب سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه سر بر بالین گذاشته او مسلمان نیست»، این مساله نشان می‌دهد، اسلام مخالف فقر است و تمام تلاش اهل بیت(ع) براین بود همه مردم در سطوح واحد معیشتی زندگی کنند. وی در ادامه کمیته امداد را از یادگاری‌های امام راحل و پایگاه خوبی برای فقرزدایی برشمردند و تأکیدکرد: در اسلام فقر نداریم، اگر در جامعه اسلامی فقر وجود دارد به خاطر عدم توجه به مبانی دینی است. به گفته این مرجع تقلید، انفال در دین منبعی برای فقرزدایی است، باید بهره‌برداری صورت گیرد تا فقر درجامعه اسلامی ریشه کن شود و چون از انفال بهره‌برداری درستی نمی‌شود، باعث این همه فقر در جامعه شده است که برای جامعه اسلامی زیبنده نیست. آیت‌ا… نوری همدانی گفت: هیچ خدمتی بالاتر از خدمت به جامعه اسلامی و ریشه کن کردن فقر نیست.