پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

ائتلاف عربستان ‘راه اصلی تامین مایحتاج حوثی‌ها را بست’ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن می‌گوید که یکی از مسیرهای اصلی تامین مایحتاج حوثی‌ها را بسته است. این مسیر بندر حدیده را به صنعا، پایتخت یمن، وصل می‌کند.

نیروهای ائتلاف پس از شکست خوردن تلاش‌ها برای شروع مجدد گفت‌وگوهای صلح حملات خود را برای پس گرفتن بندر حدیده از سر گرفتند. گفت‌وگوهای صلح با حمایت سازمان ملل آخر هفته گذشته با شکست روبرو شد.

ساکنان محلی حدیده می‌گویند که دروازه شرقی شهر در حملات هوایی نیروهای ائتلاف آسیب دیده است.

هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در یمن می‌گوید که وضعیت در حدیده در چند روز گذشته به شدت وخیم‌تر شده است.جنگ داخلی یمن در سه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کشته برجای گذاشته است که شماری زیادی از آنان غیرنظامی بوده‌اند. ماه گذشته یک حمله هوایی عربستان سعودی در یمن ۵۱ نفر از جمله ۴۰ کودک کشته شدند. اغلب آن کودکان بین ۱۰ تا ۱۳ سال سن داشتند.

عربستان و همپیمانانش معتقدند که ایران از طریق این بندر به حوثی‌ها سلاح می‌رساند. ادعایی که هم این گروه شبه‌نظامی آن را تکذیب کرده‌اند و هم حکومت ایران.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده که بمبی که ماه گذشته منجر به کشته شدن ۴۰ کودک یمنی شد از نوع ام‌کی ۸۲ ساخت کارخانجات “لاکهید مارتین” آمریکا است.

به گزارش سی‌ان‌ان باراک اوباما فروش آن نوع تسلیحات به عربستان سعودی را ممنوع کرده بود اما دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ‎سفید با لغو این محدودیت موافقت کرد.

ماه گذشته کارشناسان سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که “مقام‌هایی در دولت یمن و ائتلاف، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی اقداماتی را انجام داده‌اند که ممکن است در مقابل یک دادگاه مستقل و باصلاحیت، جنایت بین‌المللی قلمداد شود.”

جامعه جهانی از طریق بندر حدیده است که کمک‌های بشردوستانه را به یمن می‌رساند.

عربستان سعودی با کمک هشت کشور عرب دیگر وارد جنگ با حوثی‌ها شده و برای آنکه مهمات به این گروه شبه‌نظامی نرسد، یمن را محاصره کرده است.

محاصره یمن به مشکلات متعدد غذایی و بهداشتی در این کشور انجامیده است. هشت میلیون و چهارصد هزار نفر در یمن در معرض قحطی هستند.

حدیده پرتراکم‌ترین شهر یمن است که ۶۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. بندر این شهر مهم‌ترین راه زندگی مردم یمن است که بیش از هرچیز اتکایشان بر واردات است.