پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » استفاده ناسا از آخرین نفس تلسکوپ «کپلر» !

استفاده ناسا از آخرین نفس تلسکوپ «کپلر» !

 

در حالی که مشخص نیست چه میزان سوخت برای تلسکوپ کپلر باقی مانده، دانشمندان ناسا می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند و بار دیگر کپلر را بیدار کنند تا ماموریتی جدید انجام دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگرچه ماموریت علمی جانشین تلسکوپ کپلر یعنی ماهواره کشف و شناسایی سیارات فراخورشیدی موسوم به “تس” (TESS) در حال حاضر در حال انجام است، اما گویا هنوز کار ناسا با تلسکوپ فضایی کپلر تمام نشده است.

دانشمندان ماموریت کپلر، این کاوشگر فضای عمیق را بیدار کرده‌اند تا باز هم داده‌های علمی را جمع آوری کند. هرچند هیچ اطلاعی از میزان سوخت باقی‌مانده و امکان عملیات دوباره آن در دست نیست و هیچ چیز در مورد موفق بودن این عملیات نمی‌توان گفت.

تلسکوپ فضایی کپلر که در ماه مارس سال ۲۰۰۹ پرتاب شده است، تا الان نیز از آن چه که از آن انتظار می‌رفت، فراتر رفته است. چرا که ماموریت اصلی برای مدت سه سال و نیم برنامه‌ریزی شده بود، اما تا همین اواخر در حال جمع‌آوری اطلاعات و انجام ماموریت‌های مختلف بود.

شاید قابل توجه‌ترین مثال این باشد که چرخ واکنش که فضاپیما را ثابت نگه می‌داشت، در سال ۲۰۱۳ خراب شد. ناسا یک راه حل طراحی کرد که فضاپیما را قادر ساخت تا از باد خورشیدی برای تعادل خود استفاده کند و در مسیر خود باقی بماند. این کار باعث شد تا کپلر برای ۱۷ عملیات سه ماهه، عملیاتی باقی بماند.

اما دانشمندان ناسا نمی‌توانند در مورد مصرف سوخت در فضای عمیق به طور دقیق اظهار نظر کنند. در اوایل سال جاری مشخص شد که این فضاپیما فقط به اندازه‌ای سوخت دارد که در مسیر خود باقی بماند تا در جهت مناسب، مشاهدات خود را طی چند ماه به زمین منتقل کند.

از آنجا که هیچ راهی برای اندازه‌گیری مستقیم ذخایر سوخت وجود ندارد، دانشمندان مقدار سوخت باقی مانده را حدس می‌زنند.

ناسا پس از این که کپلر هجدهمین عملیات سه ماهه خود (Campaign ۱۸) را با موفقیت به پایان رساند، آن را به حالت خواب زمستانی برد تا تخمین بزند که چه مقدار سوخت ممکن است برای آن باقی مانده باشد.

کپلر تا کنون بیش از ۲۷۰۰ سیاره فراخورشیدی با امکان وجود حیات را کشف کرده است که حدود ۳۰ تا از آنها در کمربند حیات به دور ستاره خود می‌چرخند. اکنون دوباره بیدار شده است تا احتمالا ماموریت جدیدی را انجام دهد.

ناسا اعلام کرد: پس از اینکه کپلر را از حالت خواب بیرون آوردیم، تنظیمات یکی از پیشران‌ها را که دچار اختلال شده بود، اصلاح کردیم. نشانه‌های مقدماتی نشان می‌دهد عملکرد تلسکوپ ممکن است تا حدودی تضعیف شده باشد. همچنین مشخص نیست که چه مقدار سوخت برایش باقی مانده است.

ناسا همچنان به نظارت بر سلامت و عملکرد فضاپیمای کپلر ادامه می‌دهد.