جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پرزیدنت ترامپ: رژیم ایران برای بقای خود تلاش میکند و چارەای جز مذاکرە و توافق واقعی ندارد

پرزیدنت ترامپ: رژیم ایران برای بقای خود تلاش میکند و چارەای جز مذاکرە و توافق واقعی ندارد

 

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید با خارج شدن کشورش از توافق هسته‌ای٬ ایران دیگر آن کشور قبلی نیست و چاره‌ای جز مذاکره برای رسیدن به یک توافق واقعی با آمریکا ندارد.

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا٬ در یک مکالمه تلفنی با رهبران و خاخام‌های یهودی٬ در دفاع از لغو توافق هسته‌ای موسوم به برجام٬ ضمن اشاره به تظاهرات اخیر در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به وضعیت ناگوار اقتصادی٬ گفت که ایران در حال حاضر «برای بقای خودش می‌جنگد».

وی که در آستانه روش هشانا٬ سال نوی عبری٬ با این افراد تلفنی صحبت می‌کرد٬ ادامه داد: «ایران دیگر آن کشور قبلی نیست. تصور می‌کنم که آن‌ها در آینده نه چندان دور با ما تماس می‌گیرند و برای رسیدن به یک توافق تلاش می‌کنند. اگر بتوانیم به یک توافق واقعی برسیم٬ این کار را می‌کنیم. اگر آن‌ها تماس نگیرند٬ باز هم مسئله‌ای نیست. در نهایت٬ آن‌ها گزینه دیگری نخواهند داشت. ببینیم چه پیش می‌آید.»

دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌های این کشور علیه ایران بازخواهد گشت. دور اول تحریم‌ها که شامل حوزه‌های صنعتی و مالی می‌شد، اواسط مرداد به اجرا گذاشته شد و دور دوم تحریم‌ها که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد، قرار است از ۱۳ آبان‌ماه اجرایی شود.

رئیس جمهور آمریکا از همان ابتدا به شدت با برجام مخالف بود و بارها از آن به عنوان یک توافق بد یاد کرده بود. وی روز پنجشنبه بار دیگر این مسئله را مطرح کرد و گفت که این توافق باعث شد که ایران «خشن‌تر» بشود.

آقای ترامپ در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد که می‌بایست زودتر توافق هسته‌ای را لغو می‌کرد٬ اما آن زمان٬ رکس تیلرسون٬ وزیر خارجه وقت آمریکا با لغو برجام مخالف بود.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که همین موجب شد که او مدتی لغو برجام را به تعویق بیاندازد٬ اما در نهایت تصمیم گرفت که این توافق را بر هم بزند.

دونالد ترامپ اواخر اسفندماه رکس تیلرسون را از مقامش برکنار کرد و گفت که «در برخی قضایا» با وی «توافق نداشته است.»

آقای ترامپ آن زمان یکی از نقاط اصلی اختلاف با وزیر خارجه پیشین آمریکا را، برجام دانسته و گفته بود: «وقتی که به توافق با ایران نگاه می‌کنید، به نظر من بسیار بد است ولی از نظر او (تیلرسون) مشکلی ندارد. من به دنبال لغو توافق یا انجام کاری در این زمینه بودم، ولی او کمی متفاوت‌تر می‌اندیشید. لذا ما طرز تفکر مشترکی نداشتیم».