پنجشنبه , ۱ مهر ۱۴۰۰
صفحه اول » بین المللی » ابعاد اقدامات ایران برای نفوذ در وب فراتر از گزارش‌های فعلی است‎!

ابعاد اقدامات ایران برای نفوذ در وب فراتر از گزارش‌های فعلی است‎!

ادعای جدید رویترز از اکتشافات جدید در عملیات رسانه‌ای ایران:نفوذ رسانه‌ای – سیاسی ایران گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد!

درحالی‌که طی هفته گذشته شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و توییتر رد اقدامی هماهنگ برخی از حساب‌های مرتبط با ایران را به اتهام انجام عملیات هماهنگ خبری و پروپاگاندای سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران مسدود کردند، امروز رویترز در گزارشی ضمن اشاره به این رویداد، بیان کرده که نفوذ ایران در این زمینه بیش از آنچه تصور می‌شد گسترده است.

درحالی‌که طی هفته گذشته شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و توییتر رد اقدامی هماهنگ برخی از حساب‌های مرتبط با ایران را به اتهام انجام عملیات هماهنگ خبری و پروپاگاندای سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران مسدود کردند، امروز رویترز در گزارشی ضمن اشاره به این رویداد، بیان کرده که نفوذ ایران در این زمینه بیش از آنچه تصور می‌شد گسترده است.

به گزارش «تابناک» این خبرگزاری در گزارش خود مدعی شده است که شبکه اقدامات مجازی ایرانیان به شکلی فوق‌العاده گسترده و شامل وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری مجازی به 11 زبان زنده دنیا است.

نفوذ رسانه‌ای– سیاسی ایران گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد / دست‌کاری افکار عمومی از سوی یاران در 11 زبان زنده دنیا

شرکت فیس‌بوک و توییتر هفته گذشته مدعی شده بودند که بسیاری از حساب‌های کاربری و وب‌سایت‌های ایرانی بخشی از پروژه ایران برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر بوده است. در همین رابطه رویترز مدعی شده که اقدام به تجزیه‌وتحلیل 10 وب‌سایت و چندین و چند شبکه کاربری دیگر در فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب کرده است.

نتایج این تجزیه‌وتحلیل‌ها در اختیار دو شرکت امنیتی (FireEye و شرکت اسرائیلی Clear Sky) قرار گرفته است و این دو شرکت نیز مدعی شده‌اند که شبکه به‌هم‌پیوسته‌ای که داده‌های حاصل نشان داده بخشی از همان شبکه یکپارچه موسوم به IUVM یا International Union of Virtual Media است که از سوی ایران اداره شده و بخشی از آن در هفته گذشته شناسایی شده بود.

این خبرگزاری مدعی شده که شبکه IUVM گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های ایرانی را با مبهم کردن منبع آن (ازجمله خبرگزاری فارس و پرس تی وی، المنار و سایر شبکه‌های وابسته به حکومت ایران) در سراسر اینترنت پخش کرده‌اند. این در حالی است که ایران قبلاً همه این اتهامات و ادعاها را رد کرده است.

رویترز مدعی شده است که این حجم وسیع و گستره شبکه رسانه‌ای ایران نشان می‌دهد که چگونه یک مجموعه از گروه‌های وابسته دولتی می‌توانند به‌سادگی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نفوذ کرده و اقدام به دست‌کاری ذهن کاربران و حتی تغییر دستور کار ژئوپلیتیک کشورها کنند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که دقیقاً چند روز قبل از اقدام شرکت‌های توییتر و گوگل و فیس‌بوک، جان بولتون طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ABC بیان کرده بود که به‌جای دخالت روسیه در انتخابات باید بر دخالت چین، ایران و کره شمالی تمرکز کرد.

بولتون در این مصاحبه یادآور شده بود: من به‌طورقطع میگویم که یکی از دغدغه‌های اصلی امنیت ملی ما مربوط به دخالت چین، ایران و کره شمالی در انتخابات آمریکا است که ما اقدامات جدی برای ممانعت از آن به عمل آورده و می‌آوریم.

دقیقاً بعدازاین سخنان بولتون بود که سه شرکت آمریکایی اعلام به مسدود کردن حساب‌های کاربری مرتبط با ایران در شبکه‌های مجازی نموده و بعدازآن نیز ادعاها در مورد نفوذ رسانه‌ای ایران به اوج رسید.

در همین حال سخنگوی شرکت فیس‌بوک بیان کرده که همچنان این شرکت در حال بازرسی و بررسی حساب‌ها و صفحات مرتبط با ایران است و همچنان برخی از این صفحات را مسدود می‌کند. وی گفته: این یک بازرسی ادامه‌دار است و ما همچنان در حال پیدا کردن موارد بیشتری هستیم. همچنین خوشحالیم که اطلاعاتی که طی هفته گذشته در مورد ایران یافته و منتشر کردیم همچنان توجهات بیشتر و تجزیه‌وتحلیل‌های دیگری را به همراه آورده.

توییتر نیز در واکنش به گزارش جدید رویترز اقدام به انتشار یک توییت در این شبکه مجازی کرده و بیان کرده که تعداد 486 حساب کاربری دیگر را در این زمینه مسدود کرده تا تعداد کل حساب‌های مسدود شده ایران به رقم 770 مورد برسد. این شرکت بیان کرده حدود 100 مورد از این حساب‌ها در ایالات‌متحده قرار داشته‌اند.

رویترز مدعی شده که شبکه IUVM به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری، ترکی و اسپانیایی فعالیت رسانه‌ای دارد، مقر آن در تهران بوده و هدف خود را فعالیت‌های غربی و صهیونیستی معرفی کرده. به ادعا رویترز این شبکه با انتشار وسیع اخبار و گزارش‌هایی که منجر به تقویت مواضع ژئوپلیتیک ایران در سایر کشورها می‌شود، ضمناً شدیداً در پی تحقیر عربستان سعودی به‌عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه بوده است.

ابعاد اقدامات ایران برای نفوذ در وب فراتر از گزارش‌های فعلی است‎


رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی را یافته که به تهران وابسته هستند
رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی را یافته که به تهران وابسته هستند

خبرگزاری رویترز می‌گوید بر اساس برآوردها و ارزیابی‌هایی که انجام داده، اقدامات گروه‌های وابسته به حکومت ایران برای تاثیرگذاری بر کاربران اینترنت در کشورهای مختلف، به‌طور چشم‌گیری گسترده‌تر از آن‌ چیزی‌ست که تا کنون، و به‌طور رسمی، اعلام شده‌است.

رویترز می‌گوید شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان را یافته که به تهران وابسته هستند.

این خبرگزاری بین‌المللی در گزارش هفتم شهریور ماه خود گفته برآوردهایش را با «فایر آی»، یک شرکت بین‌المللی امنیت وب در ایالات متحده و «کلیر اسکای»، یگ گروه دیگر در اسرائیل، در میان گذاشته‌ است. آن‌ها گفته‌اند بر اساس معیارهای تکنیکی، شبکه‌ای از سایت‌ها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی -که با عنوان اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی شناخته می‌شود- جملگی بخشی از یک کلیت هستند.

اندکی پیش فیسبوک و توئیتر از مسدود کردن صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با حکومت ایران خبر داده بودند؛ فیس بوک گفته بود صدها صفحه و حساب کاربری را که با ایران و روسیه مرتبط بوده‌اند به دلیل «رفتار هماهنگ غیر قابل اعتماد» مسدود کرده و توئیتر نیز اعلام کرده بود ده‌ها حساب کابری را به‌خاطر «مخدوش‌سازی هماهنگ» در وب، مسدود کرده است.

بیشتر بخوانید:

فیس‌بوک و توییتر از حذف صدها حساب مرتبط با ایران خبر دادند

تنها دور روز پس از آن بود که گوگل نیز به جمع این دو شرکت پیوست و اعلام کرد شماری از کانال‌های یوتیوب و سایر حساب‌های کاربری را به دلیل «ارتباط مخفی» آنها با کارزار اطلاعات جعلی مرتبط با ایران مسدود کرده است.

بیشتر بخوانید:

گوگل حساب‌های «کارزار اطلاعات جعلی» مرتبط با صداوسیمای ایران را بست

حال رویترز می‌گوید برآوردهایش نشان می‌دهد ۱۰ سایت دیگر و ده‌ها حساب کاربری در شبکه‌های فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب به جمهوری اسلامی وابسته هستند و مشغول انجام فعالیت‌هایی، که هدف از آن‌ها تاثیرگذاری بر افکار عمومی در دیگر کشورها است.

در گزارش‌های قبلی، این شبکه به نهادهایی مانند رادیو تلویزیون دولتی ایران نسبت داده شده بود.

رویترز می‌گوید گروه موسوم به «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» محتوای تولیدشده توسط رسانه‌های دولتی ایران را، معمولا بدون آن‌که نام منبع اصلی را فاش کند، در وب منتشر می‌کند. اما منابع این تولیدات شبکه‌هایی هستند مانند پرس‌تی‌وی، خبرگزاری فارس و یا تلویزون المنار که توسط حزب‌الله لبنان اداره می‌شود.

هنوز هیچ یک از این سه گروه رسانه‌ای به درخواست رویترز برای واکنش نشان دادن به گزارش تازه، پاسخی نداده‌اند.

هفته پیش خبرگزاری فارس به نقل از هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اتهام‌های وارد شده از سوی شبکه‌های اجتماعی را «ادعاهایی مضحک» توصیف کرده و گفته بود این اتهامات «بخشی از مجموعه اقدام‌های آمریکا برای تغییر نظام در ایران است».

رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز روز سوم شهریور در بیانیه‌ای بسته‌شدن حساب‌های کاربری وابسته به خود در شبکه‌های فیسبوک، توییتر، یوتوب و گوگل پلاس را محکوم کرده و اظهار کرده بود این موضوع نشانه‌ای از اثرگذاری‌اش در فضای رسانه‌ای جهانی است.

بیشتر بخوانید:

اعتراض تلویزیون دولتی ایران به «مسدودسازی رسانه‌های مستقل» و «سانسور»

گزارش‌های مربوط به اقدامات جمهوری اسلامی در فضای وب، محدود به شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها و خبرگزاری‌ها نیست. اواخر مرداد ماه جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در برنامه‌ای در شبکه ای‌بی‌سی، علاوه بر روسیه، دولت‌های چین، کره شمالی و ایران را متهم کرده بود که به‌دنبال «دخالت» در انتخابات ایالات متحده هستند. او گفته بود در این مورد «نگرانی‌های کافی امنیتی وجود دارد و ما گام‌هایی را برای جلوگیری از این اقدامات بر می‌داریم».

ادامه مسدودیت‌ها

فیسبوک روز گذشته اعلام کرد این شرکت همچنان در حال انجام تحقیقات در رابطه با اقدامات صفحات وابسته به ایران است و شمار بیشتری را نیز مسدود کرده‌است.

توئیتر نیز اعلام کرده به فعالیت ۴۸۶ حساب کاربری دیگر که قواعد و معیارهای این شبکه را نقض می‌کردند، پایان داده‌است.

گوگل هنوز واکنش نشان نداده، اما رویترز می‌گوید پس از پرسش‌های این خبرگزاری به فعالیت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» در یوتیوب، پایان داده است.

«اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» هنوز واکنش به گزارش رویترز نشان نداده‌است. وب‌گاه این گروه به ۹ زبان قابل دسترسی‌ست از جمله فارسی، عربی، روسی و انگلیسی.

رویترز می‌گوید در این وب‌سایت مقر حضور گروه، ایران عنوان شده است. در حال حاضر بخش «تماس با ما» در وب‌سایت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» فعال نیست. به جای آن بیانیه‌ای در «محکومیت اقدامات تروریستی در فرانسه» و «انتخابات اساسنامه» قرار دارد. در بخشی از بیانیه مربوط به فرانسه از دولت آن کشور انتقاد شده و آمده است «از یاد نبرده‌ایم که دولت فرانسه با چه سرمستی و غروری از گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه حمایت می‌کرد و برای آنها سلاح و پول و خدمات مستشاری می‌فرستاد».

رویترز می‌گوید فعالیت‌های «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری (جمهوری آذربایجان)، ترکی و اسپانیایی را رصد و ثبت کرده‌است.