شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رییس جمهور دعوت خبرگان را رد کرد!

رییس جمهور دعوت خبرگان را رد کرد!

خاتمی:اجلاسیه مجلس خبرگان ۱۳ و ۱۴ شهریور برگزار می شود| دعوت از رؤسای ۳ قوه برای پیگیری مشکلات مردم|
سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با تشریح برنامه های اجلاسیه آ‌ینده خبرگان، از دعوت رؤسای قوای سه گانه برای حضور در این اجلاس جهت پیگیری مشکلات مردم و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی مجلس خبرگان رهبری امروز دوشنبه پنجم شهریور ماه سال ۹۷ در نشستی رسانه‌ای در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: بنده معتقدم باید برنامه های جاری مجلس خبرگان رهبری از طریق رسانه های مختلف به سمع و نظر مردم برسد.

وی ادامه داد: اجلاسیه آتی مجلس خبرگان رهبری در روزهای سیزدهم و چهاردهم شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه رسمی اجلاس آینده خبرگان رهبری راس ساعت ۸ صبح سه شنبه ۱۳ شهریور برگزار می شود؛ دستور اجلاس به طور طبیعی ابتدا نطق رئیس مجلس خبرگان  است بعد نطق های در دستور است که ۱۵  دقیقه است بعد سخنرانی شخصیت مدعو را داریم که طبیعی است با توجه به دغدغه اعضای خبرگان نسبت به  وضع اقتصادی کشور  این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری ابراز داشت: برخی می گویند که مجلس خبرگان در همه مسائل از جمله مسائل اقتصادی نباید ورود کند. در حالی که در  ماده ۵۲ آیین نامه خبرگان رهبری آمده است که به منظور آگاهی اعضا از مشکلات امنیتی و  اقتصادی، کمیسیونی به نام کمیسیون  سیاسی اجتماعی با ۱۱ نفر عضو تشکیل شود. بنابراین هدف از  این اجلاس حل مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات رهبری در حوزه مشکلات کشور است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه از روسای سه قوه دعوت شده تا با حضور در این اجلاسیه توضیحاتی درباره  اقداماتی که  برای رفع مشکلات اقتصادی انجام شده بیان کنند، گفت:در پاسخ دعوت‌های صورت گرفته، رییس جمهور برای حضور در مجلس خبرگان رهبری عذرخواهی کردند، دلیل این عدم حضور را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: معتقدیم که این فرصت بسیار خوب است که رییس جمهور بتواند با اعضای خبرگان رهبری به صورت مستقیم صحبت کند، رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مقننه قول داده اند که تشریف بیاورند.

سخنگوی مجلس خبرگان با اشاره به دعوت سران سه قوه  تصریح کرد: هیچکس در مجلس خبرگان به دنبال مچ گیری نیست.

وی همچنین یادآور شد: در این اجلاس انتخابات کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می‌شود.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از این نشست به تشریح اقدامات صورت گرفته در کمیسیون های مختلف مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: مردم باید بدانند که خبرگان رهبری در طول سال تنها دو جلسه ندارد بلکه مسایل مختلف را در کمیسیون های تخصصی خود مورد بررسی قرار می‌دهد.

آیت الله خاتمی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به این سوال که به صورت عملی مجلس خبرگان رهبری که اقداماتی را برای رفع مشکلات موجود در کشور انجام داده است، گفت: وظیفه مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد ایشان است. اما رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع مطالبه گری را نیز جزو وظایف خبرگان رهبری قرار داده است و بر همین اساس ما می توانیم به عنوان نمایندگان ملت مطالبات مردمی را دنبال کنیم.

جلسه سوال از رییس‌جمهور مانور دموکراسی است

آیت الله خاتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا درباره پیش‌بینی وی از جلسه فردا پارلمان با موضوع سوال از رییس جمهور گفت: بنده در جایگاه سخنگوی مجلس خبرگان رهبری پاسخ نمی دهم، بنده معتقدم باید هم مجلس و نمایندگان و هم رییس جمهور فردا متانت به خرج دهند و با استدلال، منطق و مستند با یکدیگر صحبت کنند.

وی ادامه داد: باید همگی باور کنیم که سوار یک کشتی هستیم نباید هیچ قوه‌ای را تضعیف و تضییع کنیم.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جلسه فردا یک مانور دموکراسی است و باید بپذیریم که دولت و مجلس وظایفی دارند که هرکدام به نوبه خود باید انجام دهند.

وی درباره حواشی اخیر در مدرسه فیضیه گفت: پاسخ به این سوال ربطی به خبرگان ندارد اما حوزه ها طی قرن ها با زعامت مراجع اداره شده اند و امروز هم با زعامت مراجع و بزرگان اداره می شوند؛ یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 9 را نفر را به مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت الله خامنه ای پیشنهاد می دهند و آن ها کتبی یا شفاهی این جمع را به عنوان شورای عالی حوزه نصب می کنند.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: حرفی، حرف حوزه محسوب می شود که مستقیم از سوی مراجع مطرح شود یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد. درباره حواشی که به وجود آمد، موضع شخصی من همان موضع مراجع است اما ای کاش این حواشی نبود.

وی افزود: ای کاش در همان مساله اقتصادی منصفانه حرف زده می شد و این حواشی ایجاد نمی شد؛ امروز مساله اصلی مشکلات اقتصادی است و نباید حاشیه سازی ها ما را از ساماندهی اقتصادی مردم و توجه به جنگ روانی دشمن غافل کند.

آیت الله خاتمی گفت: این موجی که ایجاد شده، موج ضروری کشور نیست؛ مقام معظم رهبری به ما آموخته اند که مسائل را اصلی و فرعی کنیم؛ در شرایط این چنینی، پرداختن به این مسائل را فرعی می دانم.

وی در پایان تصریح کرد: من اعلام موضع کردم اما وارد شدن به ریز ماجرا را مناسب نمی دانم. باید باور کنیم که آمریکا در پی براندازی نظام اسلامی است؛ باید باور کنیم که چالش معیشتی، چالش قابل توجهی است که نمی شود از نظر دور داشت.