جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران، حمله موشکی یمن به فرودگاه دبی، اعلام آمادگی فرانسه برای حمله به سوریه، تصمیم مشترک ترکیه و فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و واکنش پمپئو به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام سفر پوتین و اردوغان به تبریز نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اجلاس سه جانبه رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در تبریز برگزار می‌شود.

مجید خدابخش اظهار کرد: سومین نشست سران جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در خصوص تحولات سوریه، روز جمعه شانزدهم شهریور ماه به میزبانی تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه برای شرکت در سومین اجلاس سران سه کشور، جمعه ۱۶ شهریور میهمان مردم خونگرم تبریز، به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ خواهند بود و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز به عنوان مقام میزبان حضور خواهند داشت.

خدابخش در ادامه این گفت: وگو با فارس تصریح کرد: دو اجلاس پیشین سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص مبارزه با تروریسم و پیشبرد فرآیند صلح و گفتگو در سوریه؛ در شهر‌های سوچی روسیه و آنکارا در ترکیه برگزار شده بود.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که «رجب طیب اردوغان» برای شرکت در نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در روز ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) به تهران یا تبریز سفر خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه گزارش داد که اردوغان در این سفر با همتای ایرانی و روس خود دیدار و درباره سوریه گفتگو خواهد کرد.

اعلام سفر پوتین و اردوغان به تبریز/همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران/حمله موشکی یمن ها به فرودگاه دبی/ اعلام آمادگی فرانسه برای حمله به سوریه

۱۶ آگوست نیز سخنگوی کاخ کرملین از احتمال برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در اوایل ماه سپتامبر خبر داد.

«دیمیتری پسکوف» طی یک مصاحبه تلفنی اعلام کرد که احتمالا رئیس جمهور روسیه اوایل ماه سپتامبر در نشستی سه‌جانبه با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه شرکت خواهد کرد.

رؤسای جمهور ۳ کشور ایران، ترکیه و روسیه ماه آوریل طی نشستی سه‌جانبه در آنکارا درباره تحولات سوریه گفتگو کردند.

همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران

«برونو لو ماری» وزیر دارایی فرانسه از همکاری تروئیکای اروپایی برای ایجاد یک کانال مالی مستقل از آمریکا با هدف ایجاد کانالی با هویت کاملاً اروپایی و ادامه تعامل اقتصادی با ایران خبر داد.

آنطور که لو ماری امروز در دیدار با اعضای اتحادیه روزنامه‌نگاران AJEF گفته، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال مذاکره بر روی طرح ایجاد کانالی مستقل از کانال‌های تبادل مالی آمریکایی یا مشترک با آمریکا هستند تا اروپایی‌ها بتوانند در تجارت بین‌الملل، تابع تصمیمات خود باشند و نه کشورهای دیگر.

در حال حاضر سامانه‌های مطرح تبادل مالی بین‌المللی، آمریکایی است و بانک سرمایه‌گذاری اروپا که قرار بود بازوی اتحادیه برای اعطای مشوق‌های مالی به طرف‌های تجاری اتحادیه اروپا باشد، ۴۰ درصد از بودجه خود را از منابع موجود در قلمرو حاکمیتی ایالات متحده کسب کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر دارایی فرانسه در خصوص این تصمیم جدید اتحادیه اروپا گفته: «ما در کنار آلمان مصمم هستیم که بر روی یک ابزار تأمین مالی اروپایی یا فرانسوی-آلمانی کار کنیم؛ ابزاری که توان پرهیز از تبدیل به قربانی تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده را برای ما ایجاد کند.»

وی در ادامه گفته: «من می‌خواهم که اروپا، قاره‌ای مستقل باشد و نه رعیت دیگران و این به معنای داشتن ابزاری کاملاً مستقل برای تأمین مالی است؛ این ابزار در حال حاضر وجود ندارد.»

اعلام سفر پوتین و اردوغان به تبریز/همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران/حمله موشکی یمن ها به فرودگاه دبی/ اعلام آمادگی فرانسه برای حمله به سوریه

ابزارهای تأمین مالی، حتماً یک بانک یا یک موسسه دارای منابع مالی نیستند بلکه ابزاری است قابل اطمینان برای بانک‌های ارائه‌دهنده تسهیلات؛ نمونه ایرانی این ابزار، شبکه شتاب است و اگر شبکه‌ای مورد تأیید بانک‌های ایران و یک طرف خارجی دیگر باشد، آنگاه مشتریان بانک‌های عضو آن شبکه خواهند توانست مثلاً با کارت بانکی بانک ایرانی خود، از بانک‌های خارجی متصل به شبکه مزبور پول دریافت کنند.

در صورت اجرایی شدن تصمیم آلمان، فرانسه و انگلیس، شبکه‌ای مانند شتاب بین بانک‌های متمایل در ایران و تروئیکای اروپایی ایجاد می‌شود و این گامی مثبت برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا خواهد بود.

وزیر دارایی فرانسه به تصمیم‌های پیشین برای استفاده از طرفیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا اشاره کرده و گفته که با توجه به قرارگیری این بانک در معرض تهدیدهای تحریمی آمریکا، استفاده از آن به عنوان یک ابزار تأمین مالی مستقل «امری پیچیده» خواهد بود و به همین دلیل، آلمان و فرانسه، برای اجرایی شدن طرحشان در حال مذاکره با بانک‌های مرکزی خود هستند.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم امروز در خصوص این تصمیم اروپایی سخن گفته و از تلاش اروپا برای باز نگاه داشتن کانال تبادلات مالی با ایران خبر داده است. ماس گفته که طرح پیشنهادی اروپایی‌ها در راستای ایجاد استقلال بیشتر از آمریکا در سامانه‌های پرداختی مانند سوئیفت است؛ مقر سوئیفت در بلژیک است.

ماس گفته: «ما باید واکنش نشان دهیم و خودمختاری و حاکمیت مستقل اروپایی را در امر تجارت، اقتصاد و سیاست‌های مالی تقویت کنیم.»

حمله موشکی یمن به فرودگاه دبی

یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن با پهپاد صماد ۳ فرودگاه دبی را هدف قرار داد.

منابع یمنی اعلام کردند که یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن فرودگاه دبی را با پهپاد صماد ۳ هدف قرار داده است.

این در حالی است که عزیر راشد معاون سخنگوی ارتش یمن در گفتگو با اسپوتنیک گفت: عملیات ویژه امروز در امارات و به ویژه فرودگاه دبی به مثابه هشدار دیگری پس از حمله به شرکت آرامکو عربستان است. این پیامی است که هر اندازه که جنگ به درازا بیانجامد توان بالستیک و پهپادی ما توسعه می یابد تا فعال تر شود و به اهداف منتخب برسد.

وی افزود: اهداف اقتصادی و نظامی در نقشه اهداف که باید در زمان مشخص هدف قرار گیرد، تعیین شده است که عملیات امروز یکی از آنها به شمار می رود.

این در حالی است که مقامات فرودگاه دبی هنوز واکنشی به این حمله پهپادی نشان نداده اند.

اعلام آمادگی فرانسه برای حمله به سوریه

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد: حمایت از بشار اسد اشتباه وحشتناکی است!

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: فرانسه در پاسخ به حملات شیمیایی دمشق، آماده حملات بیشتر علیه سوریه است.

رئیس جمهور فرانسه ضمن طرح ادعاهایی علیه نظام سوریه درباره رقم زدن فاجعه انسانی در ادلب گفت: امیدواریم که مسکو و آنکارا به دمشق فشار آورند.

اعلام سفر پوتین و اردوغان به تبریز/همکاری آلمان، فرانسه و انگلیس برای ایجاد کانال تبادل مالی با ایران/حمله موشکی یمن ها به فرودگاه دبی/ اعلام آمادگی فرانسه برای حمله به سوریه

با این‌حال، وی به نخستین دستاوردهای مکانیسم مشترک فرانسه-روسیه در فرایند صلح سوریه اشاره کرد.

ماکرون در ادامه اعلام کرد: ما در مرحله حساسی درباره بحران سوریه به سر می بریم و  بر راهکار سیاسی در سوریه تاکید می کنیم.

اظهارات ماکرون در جمع سفرای این کشور درحالی ایراد شد که وزارت دفاع روسیه درخصوص احتمال حمله فرانسه، آمریکا و انگلیس به مواضع دولت سوریه هشدار داده است. دستاویز آنها برای چنین حمله‌ای پرونده شیمیایی سوریه خواهد بود.

تصمیم مشترک ترکیه و فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

«برات آبلایراک» وزیر دارایی ترکیه که به پاریس سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترک با «برونو لو مارین» همتای فرانسوی خود، از تصمیم مشترک دو کشور برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا خبر داد.

وزیر دارایی ترکیه در خصوص مواضع فرانسه در قبال تحریم‌های آمریکا علیه کشورش گفت: «از همان روز اول، فرانسه موضعی بسیار خوب در قبال این گا‌م‌ها (تحریم‌های آمریکا) اتخاذ کرده است؛ گام‌هایی که اقتصاد منطقه و بین‌الملل را هدف گرفته‌اند. من از همتای عزیزم به خاطر این مسئله تشکر می‌کنم.»

وزیر دارایی ترکیه به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده به واسطه برجام هم پرداخت و گفت که ترکیه و فرانسه «موضع مشترکی در خصوص تصمیم یکجانبه ایالات متحده در قبال ایران» دارند و تصمیم به اقدام مشترک در مقابله با این یکجانبه‌گرایی گرفته‌اند.

واکنش پمپئو به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به شکایت ایران از این کشور در دادگاه بین المللی لاهه واکنش نشان داده است.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص ادعا کرد: شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) تلاش این کشور برای دخالت در حق حاکمیت آمریکا در اتخاذ اقدامات قانونی (!) است که برای حفاظت از امنیت ملی خود به انجام رسانده است!

وی در ادامه مدعی شد: روند حقوقی که ایران آن را آغاز کرده است، سوء استفاده از این دادگاه است!

این درحالیست که یورو نیوز ساعاتی پیش در تحلیلی نوشت: دیوان بین‌المللی دادگستری امروز دوشنبه رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل تصمیم واشنگتن مبنی بر وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران را آغاز می کند.

ایران امیدوار است که دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه، دستور توقف موقت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را پیش از رسیدگی دقیق به این پرونده صادر کند.