جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

 

آمادگی ارتش سوریه برای نبرد ادلب با اعزام نیرو و تجهیزات، استقرار نظامیان آمریکایی نزدیک مرز عراق و سوریه، هشدار روسیه در مورد احتمال وقوع حمله شیمیایی در ادلب تا 48 ساعت آینده و کشته شدن سرکرده داعش در افغانستان، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح جدید عربستان برای دور زدن تنگه هرمز نیز به عنوان یکی از خبرهای مورد توجه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک پایگاه خبری یمنی اعلام کرد، عربستان قصد دارد از لوله‌های نفتی عراقی که در خاکش است و اکنون کنترل آنها را به دست گرفته، برای تسریع در روند انتقال نفت از استان «المهرة» یمن استفاده کند.

بر اساس این گزارش، عربستان قصد دارد از این لوله‌های نفتی برای انتقال نفت از بندری که در حال ساخت در استان المهرة واقع در شرق یمن است، استفاده کند و این در حالی است که ساکنان این استان، مخالف سیاست‌های ریاض و سیطره آن بر تأسیسات حیاتی خود هستند؛ اما اعتراض‌های آنها تاکنون، عملا به جایی نرسیده است.

پایگاه خبری «الیمن نت» به نقل از یک دیپلمات عالیرتبه عرب در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت: عربستان قصد دارد به منظور جبران فشار احتمالی کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی، از انتقال نفت از استان المهرة استفاده کند و این اقدام را از طریق لوله‌های نفتی که از عربستان تا این استان در دریای عرب کشیده می‌شود، انجام دهد.

طرح جدید عربستان برای دور زدن تنگه هرمز/آمادگی ارتش سوریه برای نبرد ادلب با اعزام نیرو و تجهیزات/ استقرار نظامیان آمریکایی نزدیک مرز عراق و سوریه/هشدار روسیه در مورد احتمال وقوع حمله شیمیایی در ادلب تا 48 ساعت آینده
الیمن نت در ادامه به نقل از یک منبع آگاه دولتی یمن نیز اعلام کرد، لوله‌های نفتی برای قرار گرفتن در مسیر مورد نظر عربستان، تهیه شده‌اند و تنها فعالسازی بندر نفتی مذکور باقی مانده است. عربستان می‌خواهد لوله‌های نفتی را از منطقه «الخرخیر» واقع در عربستان و در مجاورت مرزهای یمن، تا دریای عرب در استان المهره، امتداد دهد. تحقیقات مربوط به این مسأله نیز در اوایل سال 2003 از سوی شرکت‌های سعودی و انگلیسی انجام شده است. این دیپلمات افزود: عربستان به آمریکایی‌ها اعلام کرده که میزان تولید نفتش را افزایش خواهد داد و در واکنش به تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، یک بندر نفتی را افتتاح خواهد کرد که از تنگه هرمز نمی‌گذرد و مکانش نیز در استان المهرة یمن است. دولت آمریکا نیز خواستار تسریع روند ساخت این بندر و افزایش تولید نفت شده است.

طرح جدید عربستان برای دور زدن تنگه هرمز/آمادگی ارتش سوریه برای نبرد ادلب با اعزام نیرو و تجهیزات/ استقرار نظامیان آمریکایی نزدیک مرز عراق و سوریه/هشدار روسیه در مورد احتمال وقوع حمله شیمیایی در ادلب تا 48 ساعت آینده
آمادگی ارتش سوریه برای نبرد ادلب با اعزام نیرو و تجهیزات
بر اساس این گزارش، عربستان در اجرای این پروژه از لوله‌های نفتی عراق که از اراضی اش تا دریای سرخ کشیده شده، استفاده خواهد کرد.

ارتش سوریه با اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به سمت ادلب، خود را برای نبرد بزرگ با عناصر تروریستی در این منطقه آماده می کند.

به گزارش روسیا الیوم، ویدئوی منتشره در شبکه های اجتماعی توسط یکی از سایتهای وابسته به شبکه RT روسیه نشان می دهد که نیروهای وابسته به یگان ویژه ارتش سوریه که به تانک ها و خمپاره اندازها مجهز هستند به سمت ادلب حرکت می کنند.

طرح جدید عربستان برای دور زدن تنگه هرمز/آمادگی ارتش سوریه برای نبرد ادلب با اعزام نیرو و تجهیزات/ استقرار نظامیان آمریکایی نزدیک مرز عراق و سوریه/هشدار روسیه در مورد احتمال وقوع حمله شیمیایی در ادلب تا 48 ساعت آینده

گزارش های رسانه ای بیانگر آن است که ارتش سوریه تجهیزات و نیروهای خود را به سه جبهه حماه، اللاذقیه و حومه جنوب ادلب گسیل کرده و مواضع خود را در نزدیکی آخرین پایگاه عناصر مسلح در سوریه تقویت می کند.

این در حالی است که به تازگی کشورهای غربی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس برای حمایت از تروریست ها مدعی شده اند که ممکن است ارتش سوریه در جریان این نبرد از تسلیحات شیمیایی استفاده کند.

استقرار نظامیان آمریکایی نزدیک مرز عراق و سوریه

یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق از استقرار شماری دیگری از نیروهای آمریکایی در منطقه‌ای در نزدیکی شهرستان مرزی «القائم» واقع در غرب استان الانبار خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری عراقی «المعلومة» اظهار داشت: شماری از نیروهای آمریکایی در نزدیکی این شهرستان که در مجاورت سوریه قرار دارد، مستقر شده‌اند و در حال انجام عملیات‌ اطلاعات و شناسایی در اطراف محل استقرارشان هستند.

 این منبع تأکید کرد، نیروهای مذکور با سلاح‌های مختلف و با پشتیبانی جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه «عید الاسد»، بدون هیچ دلیل اعلامی، عازم این منطقه در نزدیکی صحرای القائم شده اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مذکور در حال انجام عملیات‌های اطلاعاتی در مناطق نزدیک محل استقرارشان هستند و فرماندهان امنیتی عراقی نزدیک این مکان، هنوز هیچ اطلاعاتی درباره دلیل این استقرار آمریکایی‌ها ندارند.

اوایل تیرماه گذشته نیز یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق از استقرار غیرمنتظره شماری از نیروهای آمریکایی در امتداد مرز عراق و سوریه خبر داده بود.

وی اعلام کرد: نیروهای آمریکایی ناگهانی و بنا به دلایلی نامشخص در مناطق بیابانی شهرستان الرطبه و القائم در نزدیکی نوار مرزی با سوریه و دیگر مناطق غربی استان الانبار مستقر شدند و این استقرار با پرواز شمار زیادی از بالگردهای آمریکایی همراه بود.

این منبع گفت: ستاد فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و دیگر دستگاه‌های امنیتی مستقر در مناطق غربی الانبار تا نقطه صفر مرزی، امکان جلوگیری از تحرکات نیروهای آمریکایی در امتداد نوار مرزی عراق و سوریه را ندارند.

تحلیلگران این اقدام واشنگتن را در راستای تلاش برای تضعیف حضور نیروهای عراقی در خط مرزی با سوریه تلاش آمریکا برای شکستن خط محاصره تروریست ها و احیای مجدد داعش عنوان می‌کنند.

هشدار روسیه در مورد احتمال وقوع حمله شیمیایی در ادلب تا 48 ساعت آینده

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یک گروه از شبه‌نظامیان که تحت آموزش گروه به نام زیتون قرار گرفتند، ظرف دو روز آینده قصد دارند یک عملیات نجات قربانیان حمله با تسلیحات شیمیایی در ادلب به راه بیندازند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای به نقل از ساکنان محلی اعلام کرد، کارشناسان خارجی انگلیسی زبان وارد شهرک هبیت در جنوب منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه شدند تا یک حمله ساختگی شیمیایی با راکت‌های حاوی گاز کلر انجام دهند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه شنبه تأکید کرد: تجهیزات جنگی به همراه مواد سمی احتمالا ظرف دو روز آینده در منطقه کفرزیتا در ۶ کیلومتری جنوب هبیت استفاده می‌شود. پس از انجام حملات شیمیایی در سوریه، افرادی در پوشش کلاه سفیدها در بخشی از طرح ضبط فیلم‌های ویدیویی برای رسانه‌های انگلیسی زبان و در خاورمیانه مشارکت می‌کنند.

کشته شدن سرکرده داعش در افغانستان

«عطاالله خوگیانی»، سخنگوی والی ننگرهار با تأیید خبر کشته شدن «سعد ارهابی»، سرکرده داعش در افغانستان اعلام کرد او در منطقه جنگل کلی ولسوالی خوگیانی در جریان بمباران هوایی کشته شده است.

سخنگوی والی ننگرهار افزود: در این حملۀ هوایی، پایگاه داعش به همراه مقادیری از تسلیحات سبک و سنگین، مهمات و مواد منفجره متعلق به این گروه از بین رفته است.

هرچند منابع رسمی در افغانستان هنوز اعلام نکرده‌اند، سرکرده داعش در جریان حملات ارتش افغانستان کشته شده یا نیروهای خارجی، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در صفحه فسبوک خود گفت که «کشته شدن ابوسعید ارهابی، امیر داعش در ولایت ننگرهار نشانگر قاطعیت حکومت در مبارزه با تروریسم است.»

کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش در افغانستان در حالی است که به تازگی فعالیت این گروه در افغانستان شدت گرفته و اعضای داعش دوهفته پیش با حمله به یک مکان آموزشی در کابل، جان بیش از پنجاه دانش آموز را گرفتند.