جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » متأسفم درباره امریکا اشتباه کردم

متأسفم درباره امریکا اشتباه کردم

وزیر خـارجه در گـفت‌وگـو با سی‌ان‌ان پـذیرفته که پیش‌بردن مذاکرات هسته‌ای با امریکا به‌رغم لغو نشدن تحریم‌ها اشتباه بوده و با تأیید تلویحی خوش‌بینی شخصی‌اش به امریکا گفته که فکر می‌کرده امریکا به بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها در شکل‌دهی به نتایج سیاسی پی برده است. اعتراف تلویحی ظریف به اینکه نگاهش به امریکا خوشبینانه بوده، تنها یک هفته بعد از سخنان رهبر انقلاب بیان شده که ایشان در آن، مذاکره با امریکا را اشتباه خواندند: «در قضیه برجام بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.»

وزیر خارجه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان پذیرفته که پیش بردن مذاکرات هسته‌ای با امریکا به‌رغم لغو نشدن تحریم‌ها اشتباه بوده و با تأیید تلویحی خوش‌بینی شخصی‌اش به امریکا گفته که فکر می‌کرده امریکا به بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها در شکل‌دهی به نتایج سیاسی در ایران پی برده است.
به گزارش «جوان» محمدجواد ظریف اولین گفت‌وگوی خارجی خود را بعد از خروج ترامپ از برجام به سی‌ان‌ان اختصاص داد؛ جایی که او به صراحت پذیرفت برداشتش درباره امریکا با خوش‌بینی همراه بوده است. ظریف در این گفت‌وگو که در سالگرد کودتای امریکایی ۲۸ مرداد انجام شده، با اشاره به تحریم‌های امریکا، می‌گوید: «من معتقدم که یک نوع بیماری در امریکا وجود دارد که این بیماری، اعتیاد به تحریم‌ها است.» ظریف ادامه می‌دهد: «حتی در طول دولت اوباما امریکا بیش از آنکه تأکیدش را روی اجرای تعهداتش در مورد تحریم‌هایی بگذارد که برداشته بود، بیشتر تأکیدش را روی حفظ تحریم‌هایی گذاشت که آن‌ها را برنداشته بود.» خبرنگار سی‌ان‌ان بلافاصله از ظریف می‌پرسد که پس چرا توافق را با وجود لغو نشدن تحریم‌ها پیش بردید که او پاسخ می‌دهد: «این شاید یکی از اشتباهات بوده است، اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها به‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آن‌ها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که امریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.» اعتراف تلویحی ظریف به اینکه نگاهش به امریکا خوشبینانه بوده، تنها یک هفته بعد از سخنان رهبر انقلاب بیان شده که ایشان در آن مذاکره با امریکا را اشتباه خواندند: «در قضیه برجام بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.»
ظریف امید دارد به بازگشت ترامپ به برجام
سی‌ان‌ان در مورد مصاحبه با ظریف نوشته است: «در بیشتر گفت‌وگو این طور به نظر می‌رسید که ظریف احتمال گفت‌وگوی آتی با دولت ترامپ را رد می‌کند، ولی همزمان این امید را حفظ کرده که توافق برجام می‌تواند احیا شود.» اینکه چرا سی‌ان‌ان چنین تصوری از گفت‌وگوی خبرنگار خود با ظریف دارد به این جمله او برمی‌گردد که گفته که فشار متحدین اروپایی (امریکا) می‌تواند ترامپ را به تغییردادن ذهنش اقناع کند در حالی او امریکا را به «قلدری» در مقابل اروپاییان توصیف کرد. ظریف گفته است: «ما نمی‌خواهیم توافق هسته‌ای بازنویسی شود. ما خواهان آن هستیم که امریکا توافق هسته‌ای را اجرا کند. امروز نزدیک‌ترین متحدین امریکا نیز در برابر این تحریم‌ها مقاومت می‌کنند. امریکا اساساً زورگویی می‌کند. تلاش‌های آن‌ها ایجاد فشار است. من نمی‌خواهم از عبارت قلدری استفاده کنم، ولی این کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند.» وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان درباره امکان توافقی پایدار با ترامپ گفته است که این موضوع به رئیس‌جمهوری امریکا بستگی دارد: «اگر ما وقت‌مان را صرف او کنیم و او توافق دیگری را امضا کند، چقدر این توافق پایدار خواهد بود؟ تا پایان دوره ریاست جمهوری او؟ یا تا وقتی که او محل امضای توافق را ترک می‌کند؟» ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا همچون دیدار رهبران امریکا و کره‌شمالی، امکان دیدار روحانی و ترامپ هم وجود دارد، چنین امری را منتفی دانست و گفت: «نه؛ وقتی پیشرفت بزرگ قبلی ما دور انداخته شده است». او افزود که «توافق پیشین برای ما آزمونی بود که آیا می‌توانیم به امریکا اعتماد کنیم یا نه.» ظریف در مورد امکان «توافقی پایدار» با رئیس‌جمهوری امریکا نیز گفت: «این به پرزیدنت ترامپ بستگی دارد. اینکه آیا می‌خواهد کاری کند که ما باور کنیم او طرفی قابل اعتماد است یا نه». ظریف همچنین با اشاره به مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ایران، به سیاست‌های جدید اقتصادی دولت ایران پرداخت و گفت: «تحولات اقتصادی که اکنون می‌بینید به دلیل اقداماتی است که باید انجام می‌شد تا برای روز‌های تحریم آماده شویم، لذا ما برای بد‌ترین سناریوی ممکن آماده‌ایم.»
نارضایتی ایران از کار با ۱+۴
سخنگوی وزارت خارجه درباره روند گفت‌وگو‌ها با طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد ایران از سرعت روند کار با ۱+۴ رضایت کامل ندارد. قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی از خطوط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای رعایت نشد و اینکه این خطوط چه مواردی بوده است، پاسخ داد: من سعی می‌کنم درباره اظهارات و بیانات مقام معظم رهبری ورود و تفسیر نکنم، زیرا معتقدم درباره اینکه مقصود و منظور خطوط قرمز کدام بخش‌هاست باید با دقت بیشتری صحبت کرد. به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اینکه من در این خصوص اظهارنظری نکنم بهتر است، ولی آنچه که شاهد بودیم این بود که تیم مذاکره‌کننده سعی داشتند رهنمود‌های ایشان را با دقت انجام دهند و در تماس دائم بودند و هیئت عالی نظارت بر برجام به عنوان ارگان و مرجعی که می‌توانست و می‌تواند در این خصوص به عنوان بازوی مشورتی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند، با نظارت کامل بر مذاکرات اشراف داشته و خواهد داشت. من در این خصوص قضاوت ندارم. قاسمی تصریح کرد: قطعاً صحبت‌های ایشان متین و دقیق است و باید بعداً در این خصوص صحبت کرد. وی در باره تشکیل کارگروه ضدایرانی در امریکا پاسخ داد: این رفتار و اقدامات و تبلیغات در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرینه امریکا است و جدید نیست و استمرار می‌یابد، باید به آن از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی توجه کرد و رفتاری مغایر با همه موازین شناخته شده بین‌المللی است. قاسمی ادامه داد: این سیاست‌ها همچون گذشته راه به جایی نخواهد برد و با مقاومت مردم و راهکار‌های موجود این اقدامات خنثی خواهد شد و یک بازی و جنگ روانی است که توسط تیم جنگ طلب هیئت حاکمه امریکا دنبال می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند گفت‌وگو‌ها با ۱+۴ و اینکه ایران تا کجا می‌تواند روی کمک بانک‌ها و شرکت‌های کوچک اروپایی حساب کند، گفت: کندی و عدم سرعت لازم مطلوب ما و مردم ما نخواهد بود. سعی می‌کنیم به سهم خود تلاش‌های لازم را داشته باشیم که این اراده سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. ولی وظیفه اساسی و عمده به عهده این طرف‌هاست و امیدوارم با توجه به وضعیت جدید و اتمام تعطیلات جهش و گام‌های بلندی را از سوی این کشور‌ها داشته باشیم.