پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دستگیری دو ایرانی به نام های “احمدرضادوستدار” و “مجیدقربانی” در آمریکا به اتهام جاسوسی برای حکومت ایران.. جزئیات اتهامات!

دستگیری دو ایرانی به نام های “احمدرضادوستدار” و “مجیدقربانی” در آمریکا به اتهام جاسوسی برای حکومت ایران.. جزئیات اتهامات!

دوستدار و قربانی به جاسوسی برای دولت ایران و ارائه خدمات به این دولت از راه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران، متهم شده‌اند.

احمدرضا محمدی دوستدار، ۳۸ ساله، که شهروند ایران و آمریکاست و مجید قربانی، ۵۹ ساله، که شهروند ایران و مقیم کالیفرنیاست روز ۹ اوت دستگیر شدند. محل دستگیری آنها اعلام نشد. اما اطلاعات مرتبط با آن‌ها، دوشنبه رسانه‌ای شد.
برپایه لایحه اتهامی، دوستدار، ژوئیه 2017 به شیکاگو رفت. نیروهای دفتر تحقیقات فدرال آمریکا، او را در حال عکاسی از دو مرکز «هیلیل سنتر» و «رور شاباد هاوس» واقع در نزدیکی دانشگاه شیکاگو رصد کردند.پس از ان دوستدار به کالیفرنیا رفت و برای اولین بار با قربانی دیدار کرد. دو ماه بعد قربانی به نیویورک رفت، در تجمع مرتبط با گروه مجاهدین خلق شرکت کرد و از حاضران عکس گرفت.ماه دسامبر، دوستدار برای دیگر به کالیفرنیا رفت تا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط قربانی درباره مجاهدین خلق را دریافت کند.برپایه لایحه اتهامی، دفتر تحقیقات فدرال، گفت‌وگو میان این دو متهم را ضبط کرد. دوستدار به قربانی گفت که برای جمع‌آوری این اطلاعات، از تهران دستور گرفته است. قربانی هم چگونگی نفوذش در گروه مجاهدین خلق را بازگو کرد. در ماه‌های مارس و آوریل، قربانی به ایران رفت تا مسئولان ایرانی را در جریان اطلاعات جمع‌آوری شده از مجاهدین خلق قرار دهد. مسئولان ایرانی هم به او فهرستی از ماموریت‌ها دادند.ماه مه، قربانی در کنفرانسی متعلق به مجاهدین خلق در واشینگتن به عنوان «عضو هیئت کالیفرنیا» حضور یافت و از شرکت کنندگان عکس گرفت.
دبی-العربیه.نت فارسی به گزارش خبرگزاری فرانس پرس،نیروهای امنیتی ایالات متحده آمریکا، دو ایرانی که یکی از آن‌ها تابعیت آمریکایی هم دارد را به اتهام جاسوسی برای دولت ایران دستگیر کردند.این دو متهم، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از مخالفان نظام ایران و عکس برداری سری از موسسه‌های یهودی کردند.بنا بر این گزارش، برپایه سند قضایی که دوشنبه 20 اوت منتشر شد، وزارت دادگستری آمریکا، احمد رضا محمدی دوستدار (38 ساله)، شهروند ایرانی-آمریکایی و مجید قربانی (59 ساله) شهروند ایرانی مقیم کالیفرنیا را، به جاسوسی متهم کرد. بنا بر این سند، این دو اقدام به زیر نظر گرفتن اماکن یهودی و تلاش برای نفوذ ذر صفوف گروه «مجاهدین خلق» کردند.

بازداشت دو ایرانی در آمریکا به ظن تجسس بر ناراضیان و مراکز یهودی

به گزارش بی بی سی فارسی دولت آمریکا دو ایرانی را به اتهام تجسس بر مراکز یهودی و جمع آوری اطلاعات درباره شهروندان آمریکایی عضو سازمان مجاهدین خلق به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دستگیر کرده است.

جان دمرز دستیار دادستان کل آمریکا در امور امنیت ملی، جسی کی. لیو دادستان ناحیه کلمبیا (پایتخت) و مایکل مکگاریتی دستیار موقت مدیر شاخه امنیت ملی اف بی آی روز دوشنبه اتهامات علیه این دو را در بیانیه ای فاش کردند.

آقای دمرز گفت: “ادعا می شود که دوستدار و قربانی به نمایندگی از سوی ایران عمل کردند، و از جمله مخالفان سیاسی را زیر نظر گرفتند و درگیر سایر فعالیت هایی شدند که می تواند جان آمریکایی ها را به خطر بیاندازد.”

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا تاکید شد که این دو نفر تا زمانی که اتهامات آنها در دادگاه ثابت شود بی گناه فرض خواهند شد.

مایکل مکگاریتی هم گفت که این اتهامات نشانه ادامه علاقه ایران به هدف گرفتن “گروه های بالقوه مخالف” در آمریکاست.

او گفت: “اف بی آی همچنان به شناسایی و اخلال در فعالیت افرادی که به نمایندگی از طرف ایران در پی فعالیت های غیرقانونی در خاک آمریکا هستند ادامه می دهد.”

براساس ادعانامه وزارت دادگستری آقای دوستدار در ژوئیه ۲۰۱۷ از ایران به آمریکا سفر کرد تا اطلاعاتی امنیتی درباره نهادها و افرادی که دولت ایران دشمن خود می داند جمع آوری کند. اینها شامل منافع اسرائیل و یهودی در آمریکا و افراد مرتبط با سازمان مجاهدین خلق بود.

ادعا شده که دوستدار روز ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ یک مرکز یهودیان موسوم به “خانه خباد” در شیکاگو را زیر نظر گرفت و عکس هایی از جنبه های امنیتی آن تهیه کرد.

براین اساس ادعا می شود که آقای قربانی در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در یک تجمع سازمان مجاهدین خلق در نیویورک شرکت کرد و از شرکت کنندگان در این تظاهرات علیه حکومت ایران عکس گرفت.

در این ادعانامه آمده است که آقای دوستدار حوالی دسامبر ۲۰۱۷ از ایران به آمریکا بازگشت و در ناحیه لس آنجلس با قربانی تماس گرفت و سپس در جریان دیداری تقریبا دو هزار دلار پول نقد به او پرداخت کرد و قربانی ۲۸ عکسی که در سپتامبر ۲۰۱۷ از تجمع مجاهدین گرفته بود را تحویل او داد. پای بسیاری از این عکس ها نام کسانی که عکس شان گرفته شود با دست خط نوشته شده بود.

وزارت دادگستری می گوید که این عکس ها به همراه رسید خطی آن دو هزار دلار در چمدان های دوستدار به هنگام عبور او از یک فرودگاه آمریکا در دسامبر ۲۰۱۷ موقع بازگشت به ایران پیدا شد.

در این ادعانامه آمده است که مجید قربانی حوالی مارس ۲۰۱۸ به ایران سفر کرد. او پیشتر احمدرضا محمدی دوستدار را از برنامه سفرش به ایران برای ارائه “گزارشی به صورت حضوری” مطلع کرده بود.

ادعا می شود که قربانی پس از آن در حدود روز چهارم مه در یک گردهمایی وابسته به سازمان مجاهدین خلق تحت عنوان “گردهمایی آزادی برای حقوق بشر” در شهر واشنگتن دی سی شرکت کرد و طی آن ظاهرا از بعضی از سخنرانان و شرکت کنندگان عکس گرفت. حدود ده روز بعد آقای دوستدار در تماسی تلفنی با قربانی در مورد چگونگی راه های ارسال مخفیانه این اطلاعات به ایران صحبت کرد.

آقای قربانی قرار است روز سه شنبه در دادگاهی در پایتخت آمریکا حاضر شود تا قاضی در مورد قرار بازداشت او نظر دهد.

در این بیانیه آمده است که حداکثر مجازات برای اتهام توطئه پنج سال، حداکثر مجازات برای عمل کردن به عنوان مامور یک قدرت خارجی ده سال و حداکثر مجازات برای نقض قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین المللی ۲۰ سال زندان است.

وزارت دادگستری آمریکا می گوید که این تحقیقات را دفتر میدانی اف بی آی در پایتخت و دفتر این نهاد در لس آنجلس انجام داده اند.