سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » توافق مقدماتی پوتین و ترامپ درباره لزوم خروج ایران از سوریه

توافق مقدماتی پوتین و ترامپ درباره لزوم خروج ایران از سوریه

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه ۲۵ مرداد به نقل از یک منبع در دولت آمریکا گزارش داد که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمیرکا و روسیه، درباره ضرورت خروج نیروهای ایرانی از سوریه، به توافقی اولیه دست یافتند.

بنا بر این گزارش، این مقام مسئول آمریکایی افزود که جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با نیکولای پاتروشوف همتای روس خود، هفته آینده درباره کاهش تسلیحات و نقش ایران در سوریه، گفت‌وگو خواهد کرد.

این دیدار برای بررسی نتایج دیدار ترامپ و پوتین صورت خواهد گرفت که ژوئیه گذشته در هلسنکی برگزار شد و جنجال بسیاری در پی داشت.

حضور نظامی رژیم ایران در سوریه که متحد نظام بشار اسد است، به یکی از مسائل بحث برانگیز در منطقه و جهان تبدیل شده است.اسرائیل بر ضرورت خروج کامل نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران از سوریه تاکید دارد.نیروی هوایی اسرائیل چندین بار هم مواضع نیروهای ایرانی را در سوریه بمباران کرده و مقام‌های این کشور تاکید کردند اجازه حضور مستحکم نظامی ایران را در سوریه نخواهند داد.

روسیه هم متحد نظام بشار اسد است و از سال ۲۰۱۵مداخله نظامی خود را برای حمایت از این نظام آغاز کرد.علاوه بر آن مسکو، نفوذ بالایی بر نظام دمشق دارد.

گزارش توافق ترامپ و پوتین ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا، از تشکیل کار گروهی در وزارت‌خانه‌اش به منظور تشکیل کمپینی بین‌المللی برای مقابله با فعالیت‌های فرامرزی نظام ایران خبر داد.