پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضع نخست وزیر عراق درباره تحریم ایران موجب لغو سفر عبادی به تهران شد

موضع نخست وزیر عراق درباره تحریم ایران موجب لغو سفر عبادی به تهران شد

در حالیکه قرار بود نخست وزیر عراق روز سه شنبه این هفته به تهران سفر کند،‌ خبرگزاری فرانسه می گوید موضع حیدر العبادی درباره تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی موجب لغو سفر وی به تهران شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق خبر لغو سفر العبادی به تهران را داد. هرچند این لغو سفر از سوی نخست وزیر عراق «شلوغی برنامه» عنوان شده اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه نوشت ایران در ابتدا با سفر عبادی به تهران موافقت کرده، اما بعد از اظهارات او درباره احتمال تبعیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این سفر را لغو کرد.

هفته گذشته رسانه‌های عراقی به نقل از عبادی گزارش دادند که عراق با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالف است، اما مجبور به تبعیت از آن‌هاست.

یک هفته پیش پرزیدنت ترامپ دستور بازگشت تحریم های جمهوری اسلامی را صادر کرد. در واکنش حیدرالعبادی نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد بغداد موافق تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست اما در راستای حفظ منافع خود از تحریم‌ها تبعیت می‌کند. وی گفت: «ما به خاطر حفاظت از منافع ملت‌مان از تحریم‌ها پیروی می‌کنیم. ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن عمل می‌کنیم».

ایالات متحده از هفته پیش از متحدان خود خواسته به آمریکا برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران بپیوندند.

روز یکشنبه آمریکا از طریق سفیر خود در بریتانیا، نزدیک ترین متحد ایالات متحده از لندن خواست موضع خود را در باره توافق اتمی مناقشه برانگیز با ایران تغییر دهد و به جای ایستادن در کنار اتحادیه اروپا برای حمایت از توافق برجام با ایران، از موضع پرزیدنت ترامپ حمایت کند.

بازگشت تحریم‌ها

روز دوشنبه ۱۵ مرداد پرزیدنت ترامپ فرمان اجرایی بازگشت تحریم های جمهوری اسلامی ایران را که از سه سال پیش توسط باراک اوباما معلق شده بود، امضا کرد.

این تحریم ها از روز ۷ اوت برابر با ۱۶ مرداد اجرایی شد و شامل بازگشت تحریم خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستد های مالی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین ارائه هر گونه کالا و خدمات در ارتباط با بخش خودرو سازی ایران منع می شود.

مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران نیز لغو شد. این در حالی است که مهمترین قراردادهایی که در فهرست لغو قرار می گیرد، فروش هواپیما به ایران است. پس از توافق هسته‌ای، شرکت بوئینگ قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری با ایران امضا کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که توافق اتمی ایران معیوب است و به همین دلیل واشنگتن از آن خارج می‌شود.

پرزیدنت ترامپ از زمان روی کار آمدن، ایران را به نقض برجام از طریق برنامه موشکی، بی ثبات سازی در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی متهم کرد.

خردادماه گذشته نیز وزیر خارجه ایالات متحده راهبرد و استراتژی جدید آمریکا در برابر ایران را شرح داد و ضمن اعلام فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، اعلام کرد اگر ایران به ۱۲ شرط آمریکا عمل کند، می تواند با ایالات متحده توافق جدیدی داشته باشد.

ایران با شرایط اقتصادی سختی حتی پیش از آغاز این تحریم‌ها روبرو است. ارزش دلار چند برابر شده و اثرات تورمی موجب اعتراضات مردم در شهرهای بزرگ شده است.

منبع: صدای آمریکا