جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور

 

*** 

 موضع ناشیانه العبادی تقاص گناه چه کسی بود؟

خبرگزاری ایسنا، روز چهارشنبه گذشته گزارش داد: «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در یک نشست هفتگی در پاسخ به سوالی در رابطه با از سرگیری‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: ما کاملا مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم.

او اما در عین حال تصریح کرد:

ما تحریم‌ها را یک خطای اساسی و استراتژیک می‌دانیم و با آن همراهی نخواهیم کرد، ما مخالف تحریم‌ -علیه ایران- هستیم اما به منظور حمایت از ملت‌مان به آن پایبند خواهیم بود!

العبادی همچنین افزود:

ما مخالفت تحریم هستیم ممکن است به آن پایبند باشیم زیرا کشورهای بزرگتر از ما پایبند هستند، اگر پایبند نباشیم شکست خواهیم خورد، من از تحریم‌ها راضی نیستم اما این مساله به این معنا نیست که من خدمتی را ارائه دهم و یا خودم را اذیت کنم، من به عنوان نخست وزیر عراق نمی‌توانم موضعی اتخاذ کنم که به ضرر شهروندانم باشد.[۱]

این اظهارات العبادی که همزمان با آغاز شکل جدیدی از تحریم‌ها از سوی آمریکا علیه ایران ابراز شد، اما واکنش گسترده چهره‌های عراقی را در پی داشت.

«نوری مالکی» معاون اول رئیس‌جمهور عراق در دیدار با سفیر کشورمان بر مخالفت خود با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران تاکید و اعلام کرد که «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که با این سیاست‌های ظالمانه که علیه ملت‌ها وضع می‌شود، مخالفت کند.»[۲]

«جلیل النوری»، معاون اول جنبش صدر عراق هم با انتشار مطلبی در صفحه اجتماعی خود با بیان اینکه دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت‌های استعماری همیشه ساری و جاری است، تأکید کرد: این جریان از سال‌ها پیش تصمیم به دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجمی گرفته است.[۳]

در همین حال، «سیدهاشم الموسوی»، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء هم به اظهارات العبادی واکنش نشان داده و گفته است: ایران به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است.

او خطاب به نخست‌وزیر عراق تصریح می‌کند: مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی!؟ جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟ ! [۴]

*موضع‌گیری ناشیانه و البته قابل پیش‌بینی العبادی در حالی است که گویا او نمی‌داند اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران هیچگاه بیش از میانگین ۳۰ درصد نبوده است و ایران اسلامی در زمان وجود همین تحریم‌ها بود که به قدرت ناجی عراق و منطقه تبدیل شده است.

اما جدای از این موضع ناشیانه، باید دانست که اظهارات العبادی تقاص رفتارهای دیپلماتیک دولت آقای روحانی در قبال کشورهای حاضر در محور مقاومت محسوب می‌شود.

وقتی رئیس‌جمهور ما درباره عبارتی به نام «مقاومت» دچار یک بی‌محلی آشکار است، هنگامی که وزیر خارجه دولت اصرار به خروج حزب‌الله از سوریه دارد و هنگامیکه آقای روحانی از زمان آغاز صدارت خود تاکنون زحمت حضور در عراق را به خود نداده است؛ طبیعیست که یک مقام عراقی در ابراز یک موضع ناشیانه، گشاده‌دستی کند.

به راستی چرا ایران اسلامی بایستی هزینه جهت گیری غلط دولتی را در دیپلماسی بدهد که مدعی آداب‌دانی بین‌المللی و دانستن فن مذاکره و تعامل است اما در طول ۶ سال گذشته از سفر به یک کشور بزرگ همسایه با حجم بالایی از روابط تجاری-امنیتی حذر کرده است!؟

اظهارات العبادی البته تقاص یک گناه دیگر روحانی هم بود…

آن‌هنگام که آمریکا و متحدان غربی تکفیری‌ها در سوریه بهانه استفاده بشّار اسد از «سلاح شیمیایی» را علم کردند و رئیس‌جمهور ما به جای موضع‌گیری صریح علیه این بهانه‌جویی غلط، در سخنان خود در سازمان ملل تصریح کرد که استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کند و راه حل معضل سوریه هم راه حل نظامی نیست. [۵]

بدیهیست رئیس‌جمهوری که در روز حادثه، متحد استراتژیک خود را تنها می‌گذارد، اصلا نباید تعجب کند از روزی که در یک ناشیگری دیگر، متحدی دیگر او را هم تنها بگذارد.

***

علیخانی: روحانی فاتحه اصلاحات را می‌خواند

«قدرت‌ا… علیخانی»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی به تازگی در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز تأکید کرده است:

من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند.

او همچنین می‌گوید:

واقعیت‌ها با اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور می‌دهند، فاصله دارد. آقای روحانی گفت که مردم مرتباً با وزرا و نهاد ریاست جمهوری تماس می‌گیرند، اما این سخنان با واقعیت‌های جامعه و مشکلات عدیده مردم سازگار نیست. انگار رئیس‌جمهور اطلاعات جای دیگری را بیان کرد چرا که اساسا اطلاعات او با آنچه که در جامعه رخ می‌دهد، منطبق نبود.

علیخانی در ادامه صحبت‌های خود تأکید می‌کند: دولت در مجموع خوب عمل نکرده است. [۶]

*ما قضاوت درباره اظهارات علیخانی را به مخاطبان محترم وا می‌گذاریم…

لازم به توضیح است که این قبیل اظهارات تند اصلاح‌طلبان که درست از فردای روز انتخابات دولت دوازدهم آغاز شدند، صرفا به دلیل لزومات راهبرد «عبور از روحانی» است که ایراد می‌شوند. و گرنه رئیس‌جمهور روحانی، کارنامه او و عملکرد او نسبت به دولت یازدهم هیچ توفیری ندارد.

تغییر بزرگ را اما بایستی در اردوگاه اصلاحات مشاهده کرد!

کسانیکه روزگاری می‌گفتند ما فدائیان روحانی هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست، باید دستبوس ظریف و روحانی بود و ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم [۷] اما امروز آهنگ عبور از روحانی کرده‌اند و از این می‌گویند که روحانی باید استعفا کند و او دارد فاتحه ما را می‌خواند!

قبل از علیخانی، سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی درباره رئیس‌جمهور روحانی گفته بود: دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند. [۸]

***

ما نمایندگان اصلاح‌طلب از روحانی سؤالی نداریم، در «مصاحبه‌ها» حرف‌هایمان را می‌زنیم!

«پروانه مافی» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و عضو فراکسیون امید در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون طرح «سؤال از رئیس‌جمهور» گفته است:

ما نمایندگان تهران این متن را امضا نکردیم، ولی در گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها نظرات خود را به طور کامل به سمع و نظر رئیس جمهوری رسانده و همچنان مطالبه‌گر هستیم! [۹]

*بایستی از باب کنایه به این نماینده اصلاح‌طلب گفت که همین روش سیاست‌ورزی شماست که اقتصاد کشور را درگیر برخی مشکلات کرده است.

سکوت نمایندگان اصلاح‌طلب تهران در رخدادهای اقتصادی کشور، انتقادات زیادی را متوجه این افراد کرده است.

انتقاداتی که حتی صحبت‌های اصلاح‌طلبان نیز در میان آن دیده می‌شود و گویا آنها هم از کارنامه فراکسیون امید رضایتی ندارند.

مسئله جالب‌تر، خوشبینی عجیب این خانم نماینده به روند سیاسی رئیس‌جمهور روحانی است!

چه اینکه بنا به اذعان فعالان سیاسی، آقای روحانی توصیه‌پذیر نیست و در مسیر مشترکی که با اصلاح‌طلبان دارد نیز ترجیحی به خواندن حرفهای آنها از طریق رسانه هم ندارد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که نمایندگان اصلاح‌طلب تهران، چرا ولو با چند برابر شدن یک‌شبه قیمت دلار و سکّه اما باز هم ضرورتی به استفاده از ابزارهای نظارتی قوه مقننه نمی‌بینند و از طرفی میزان تأثیرگذاری مصاحبه‌های خود را در چه حدّی می‌دانند که حاضر به استفاده از امکانات قانونی خود در جهت حفظ حقوق مردم نیستند!؟

***

۱_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۵۱۷۰۹۱۱۸/

۲_ http://fna.ir/bnuo۷c

۳_ http://fna.ir/bnuo۷c

۴_ mshrgh.ir/۸۸۲۴۸۰

۵_ http://hamshahrionline.ir/details/۲۳۲۴۳۴

۶_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۹۳۸۸

۷_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۸_ mshrgh.ir/۸۸۲۰۰۸

۹_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۹۶۷۰۲