جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جمعه شب؛ خیزش ظلم ستیزانه در چندین شهر ایران

جمعه شب؛ خیزش ظلم ستیزانه در چندین شهر ایران

گزارش‌ها و ویدئوهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شامگاه جمعه، ۱۲ مرداد، چهارمین شب از دور تازه اعتراضات ضدحکومتی در ایران آغاز شده‌است.

ویدئوهای تازه در شبکه‌های اجتماعی از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی امشب، جمعه، در حوالی پارک دانشجو در تهران و در گوهردشت کرج حکایت دارند.

بنا بر گزارش‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، جمعیتی از معترضین تهرانی در فرعی‌های اطراف میدان ولیعصر گرد آمده‌اند و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «ایرانی داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر می‌دهند.

معترضان رو به نیروهای انتظامی شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر می‌دهند.

گزارش‌هایی نیز حاکی از درگیری معترضان با نیروهای انتظامی و امنیتی در گوهردشت کرج است.

از گوهردشت کرج، بوق‌های ممتد اعتراضی‌ها خودروها، بستن خیابان‌ها و روشن کردن آتش توسط معترضان گزارش می‌شود.

سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» در دروازه خروجی ورزشگاه آزادی تهران بعد از بازی پرسپولیس، آتش زدن موتورهای پلیس در گوهردشت کرج، آتش زدن ایستگاه اتوبوس در سه‌راه گوهردشت، سر دادن شعار «مرگ بر بسیجی» توسط معترضان در همدان، آغاز اعتراضات در قرچک ورامین و در پارک ملت مشهد، از صحنه‌هایی است که در ویدئوهای ارسالی جمعه‌شب مشاهده می‌شود.

بررسی ​تاریخ بارگذاری این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بارگذاری آنها امروز، جمعه، انجام شده است و در برخی ویدئوها کاربران به تاریخ امروز نیز اشاره می‌کنند. رادیو فردا در ایران خبرنگار ندارد و قادر به تأیید این ویدئوها به‌طور مستقل نیست.

فیلم‌های دیگری نیز از حضور سنگین نیروهای یگان ویژه در شاهین‌شهر اصفهان طی روز جمعه، ۱۲ مرداد، منتشر شده‌است. از شاهین‌شهر استفاده از گاز اشک‌آور توسط مأموران نیز گزارش شده است.

در فیلمی از اشتهارد کرج مربوط به غروب جمعه نیز شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» از جمعی از راهپیمایان شنیده می‌شود.

دور تازه اعتراضات در ایران به دنبال سقوط ارزش ریال، واحد پول ملی ایران، در برابر ارزهای خارجی و همچنین افزایش بی‌سابقه بهای طلا در بازارهای ایران آغاز شده اما رنگ سیاسی و ضدحکومتی به خود گرفته است.

روز جمعه، تعدادی از امامان جمعه خواستار پایان تجمع‌های اعتراضی در ایران شدند و امام جمعه مشهد معترضان را نکوهش کرد که «به خاطر پایین افتادن شکم نباید مقابل نظام بایستید».

روز پنج‌شنبه نیز فشار بر دولت حسن روحانی برای حل مشکلات اقتصادی کشور با گفته‌های دو مرجع تقلید در قم افزایش یافت.

از شهر قهدریجان در استان اصفهان نیز فیلمی از اعتراض شبانه و روبه‌رو شدن معترضان با نیروهای انتظامی منتشر شده است. در این ویدئو صدای آژیر و تیراندازی نیز به گوش می‌رسد.

استان اصفهان که به‌خصوص کشاورزان آن مدت‌هاست با مسائل کمبود آب و سوءمدیریت منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کنند شاهد حرکات اعتراضی پرتعددی بوده است.