جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور

 خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی .

*** 

معاون روحانی «خیانت» کرد

«اشرف بروجردی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی یادداشتی در سرمقاله روزنامه دولتی ایران نوشته است:

«امروز در هر کوی و برزن و بر زبان آحاد مردم این جمله جاری است که اوضاع خوب نیست. در پس این جمله هم نگرانی و هم ناامیدی نهفته است. عاملی که موجب کاهش سرمایه اجتماعی و سوخت اعتماد عمومی به تصمیم مدیریت کلان نظام می‌شود. اکنون سؤال این است که میزان این ناامیدی تا چه اندازه با واقعیت در تطابق است. مدیریت جامعه می‌گوید واقعیت این نیست که مردم تصور می‌کنند اما مردم بر باور دیگری هستند. کدام نظریه می‌تواند مقرون به صحت باشد؟ پاسخ آن روشن است. آنچه مردم می‌گویند با زندگی روزمره آنان سر و کار دارد نه با آنچه اعداد و ارقام بازگو می‌کنند! »[۱]

او همزمان در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز نیز گفته است:

امروز جامعه ایران با خطر بی‌تفاوتی مواجه شده و اگر جریان‌های سیاسی هر چه زودتر در رویکردهای خود تغییر ایجاد نکنند مردم روزبه‌روز بی‌تفاوت‌تر از گذشته خواهند شد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و جامعه امید خود را از جریان‌های سیاسی و به خصوص جریان اصلاحات از دست بدهد ممکن است جامعه «هویت» خود را از دست بدهد. [۲]

*اشاره بروجردی به چیزی به نام دلسردی و ناامیدی در جامعه در حالیست که پیش از این، علی ربیعی، وزیر کار گفته بود: پخش ناامیدی بزرگترین خیانت است. [۳]

رئیس‌جمهور روحانی هم سخنانی دارد مبنی بر اینکه القای ناامیدی کار دشمن است. [۴]

البته پر واضح است که هیچکس نمی‌تواند منکر وجود مشکلات باشد اما اولا کشور در بن‌بست قرار ندارد و ثانیا چیزی که مشکل را تبدیل به بحران می‌کند، القای ناامیدی است.

و اما ناامیدی… پروژه‌ای شوم که از چند سال قبل با عملگری یک جریان سیاسی خاص در ایران و با تأکید بر کلید واژه ناامیدی آغاز شد و تا هم‌اکنون ادامه یافته است.

ما در وبلاگ مشرق، طی سال‌های گذشته کراراً به این مسئله اشاره کردیم و کدهای آنرا در مقابل دیدگان مخاطبان محترم قرار دادیم.

جالب است که همه‌گیری و اهتمام به این قضیه در میان چپ‌ها به حدی بوده است که فقط با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان کلمه «ناامیدی» را در گفتارهای عموم بزرگان جریان اصلاحات پیدا کرد.

برخی معتقدند این پروژه برای به خیابان کشاندن مردم ایران طراحی شده است.

قابل تأمل آنکه علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب، به تازگی طی اظهاراتی در خبرگزاری دولتی ایرنا از این گفت که اغتشاشات دیماه ۹۶ به دلیل ناامیدی و یأس مردم صورت گرفته است! [۵]

تکّه‌های این پازل وقتی در کنار یکدیگر معنای واضح‌تری می‌یابند که بدانیم عمده چهره‌های اصلاح‌طلب از قبیل حجاریان و تاجیک و غیره اگرچه در چیزی مثل تشکیل هسته سخت یا نرم اصلاحات اختلاف نظر دارند اما در تکرار پر قدرت اغتشاشات دیماه ۹۶ دارای اتفاق نظر هستند و صراحتا نیز آنرا بیان کرده‌اند.

اغتشاشاتی که به زعم آگاهان مسئله، کلیدواژه ناامیدی مقوّم آن است.

***

لعنت به تو و امان‌نامه‌اَت

تکرار امان‌نامه شمر و پاسخ عبّاس در سال ۲۰۱۸

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه شب گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا از این گفت که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفت‌وگو کند.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که چند ماه قبل از توافق برجام با دولت آقای روحانی خارج شده بود، به خبرنگاران گفت: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم) .»[۶]

اظهارات ترامپ در داخل ایران اما مقولات سمت و سوهای مهمی را آشکار کرده است…

*پیشنهاد عجیب ترامپ با ابراز شوق برخی چهره‌های داخل کشور مواجه شده است.

یکی از چهره‌های نزدیک به جناح چپ طی اظهاراتی در همین رابطه گفته است: اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش بینی هم می‌شد و می‌شود، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است.

او می‌افزاید: ابتدا به ساکن ما نباید مذاکره را رد کنیم و بگوییم بیخود کرده است؛ باید تامل داشته باشیم و دستپاچه نشویم، ذوق زده هم نشویم که ترامپ از همین ذوق زدگی ممکن است سوء استفاده کند، ممکن است تست باشد.

به گزارش جماران، این مقام سابق اضافه کرد: مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورایعالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد، ببینند چگونه عمل کنند.

ناطق نوری گفت: نباید همین طوری این پیشنهاد را رد کنیم که بگویند ایران به دنبال خشونت و جنگ است و متهم نشویم از این طرف هم ذوق زده نشویم باید به عنوان یک موضوع از طریق مسئولان ذیربط مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد و بعد تصمیم گیری شود! [۷]

در همین حال، حسین موسویان از مروّجین برجام در مصاحبه‌ای تأکید کرده است که مسئول اجازه مذاکره با آمریکا مقام معظم رهبری است.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در اشتیاق برای پیشنهاد ترامپ از لزوم «صلح و دوستی» نوشته‌اند و یا چاپ دوم خود با عکس بزرگ ترامپ را در روز گذشته روانه دکّه‌های مطبوعاتی کردند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، اصلاح‌طلب دیگری است که طی اظهاراتی که روز گذشته در روزنامه آرمان امروز منتشر شد، به لزوم اتخاذ یک تصمیم سخت، شبیه به تصمیم سخت ۳۰ سال قبل (پذیرش قطعنامه) اشاره کرده است تا صلح به ارمغان بیاید. [۸]

این رفتارها اما در قبال پیشنهادی ابراز شده‌اند که عامل آن یعنی ترامپ، همچنین چند ماه قبل از برجام روحانی خارج شد و تندترین ادبیات و تهدیدها را نیز علیه مردم ایران روا داشته است. ضمن اینکه به اذعان کارشناسان امر، برجام نیز هیچ آورده‌ای برای مردم ایران نداشت و یک خسارت محض بیشتر نبود.

در کنار این ابراز علاقه ها به مذاکره با ترامپ، ولی امان‌نامه پسابرجامی ترامپ با یک پاسخ دندان‌شکن و عبّاس‌گونه از سوی ایران مواجه شد.

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، سه‌شنبه شب گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نوشت:

«آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.»

در بخش دیگری از متن این نامه آمده است: مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران هم سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه نموده‌اند.

سردار جعفری در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تأکید کرد: شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملتشان دریافت نمایند. هرگز چنین روزی را نخواهید دید. همچنان در کاخ سیاهتان بنشینید و در توهم ملاقات با مقامات ایرانی بمانید، و بدانید این یک آرزویی است که تا پایان دوران ریاست جمهوری‌تان با شما همراه خواهد ماند و حتی رؤسای جمهوری بعدی آمریکا هم آن را نخواهند دید.[۹]

***

۱_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/۴۷۶۳۴۶

۲_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۸۴۰۴

۳_ mshrgh.ir/۸۳۰۳۴۰

۴_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۲۰۹۰۵۱۶۱/

۵_ mshrgh.ir/۸۷۸۶۶۷

۶_ http://fna.ir/bnsc۵r

۷_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۹۷۶۹۴۶

۸_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۸۴۰۲

۹_ http://fna.ir/bnsjzm