پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، همراه شوید.

*******

** تاجزاده: هدف اصلاح طلبان با براندازان مشترک است

مصطفی تاجزاده از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«تفاوت ما با براندازان عمدتاً در راه‌حلی است که ارائه می‌کنیم آنان یا به انقلاب باور دارند یا به سرنگونی با کمک قدرت‌های خارجی به طور مشخص امریکا. ما با هر دو راه مخالف هستیم به دلیل اینکه هزینه چنین اقداماتی به مراتب بیشتر از مزایا و فواید آنها می‌بینیم و معتقدیم که اصلاحات اگر چه کند و زمانبر اما با اطمینان بیشتر و هزینه کمتر و با حفظ نظم و ثبات می‌تواند ما را به اهداف مشترک نزدیک کند».

تاجزاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که «و این هدف مشترک چیست؟» گفت:

«نیل به ایرانی آباد و توسعه‌یافته و در عین حال امن و دموکراتیک».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که «منظورتان از اصلاحات بنیادین دقیقاً چیست؟» گفت:

«تحقق مطالباتی مثل بی‌طرف شدن دستگاه‌های انتصابی، چند صدا شدن صدا و سیما، واگذاری دیپلماسی به وزارت امور خارجه، رفع حصر و پایان دادن به همه بگیر و ببندهای موجود در جامعه و به رسمیت شناختن سبک‌های مختلف زندگی، توجه به حقوق زنان، ارتقای جایگاه برادران و خواهران اهل سنت و بالاخره به رسمیت شناختن نیروی سوم. از همه مهم‌تر لغو نظارت استصوابی و حرکت به سوی انتخابات صددرصد آزاد و عادلانه برای اینکه هر کسی که ملت می‌پسندد به عنوان صاحب خانه برگزیده شود و مسوولیت امور را بر عهده گیرد».

تاجزاده در این مصاحبه صراحتاً اعلام کرده است که هدف اصلاح طلبان و براندازان، مشترک است.

وی پیش از این در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود که «اکثر اصلاح‌طلبان اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه ندارند، از گذشته پشیمانند و معتقد به برجام منطقه‌ای هستند»! «عیسی سحرخیز» مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دولت اصلاحات نیز در اظهارنظری مشابه گفته بود: «بسیاری از اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به [امام] خمینی ندارند»!

امثال تاج زاده و سحرخیز به‌عنوان مدیران ارشد دولت اصلاحات، مافی‌الضمیر هم‌طیفان خود را این‌گونه بیرون می‌ریزند.

«دری نجف آبادی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات- اسفند ۹۶- گفته بود: «تاجزاده از ابتدا افراطی بود و امام را قبول نداشت. این‌ها از ابتدا با امام همراه نبودند».

البته طیف اصلاح طلب پیش از این و در جریان فتنه‌های ۷۸ و ۸۸، از هدف مشترک خود با براندازان رونمایی کرده بود. آنجا که با دروغ تقلب، قانون را زیر پا گذاشته و در ادامه شعار حذف جمهوری اسلامی سر دادند و تأکید کردند فراتر از بهانه انتخابات، اصل نظام نشانه و هدف آنهاست. در اغتشاش دی ماه سال گذشته نیز برخی اصلاح طلبان علناً از عناصر آدم‌کش و خرابکار حمایت کردند؛ در حالی که برخی از همین اوباش و تروریست‌ها، به مساجد و حسینیه‌ها حمله کردند و پرچم جمهوری اسلامی را آتش زدند و افراد بی‌گناه و حافظان امینت را به شهادت رساندند.

در حال حاضر نیز طیف اصلاح طلب با ادعای «به بن بست رسیدن کشور» و پیشنهاد تأمل برانگیز «آشتی ملی»، با جریان برانداز هم هدف شده است.

** فقط ۳۰ درصد اقتصاد در اختیار دولت است، انتظار شق القمر نداشته باشید!

«محمدجواد حق‌شناس» فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«از دولت به اندازه سهمش مطالبه کنیم…اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم به‌نظر نمی‌رسد که دولت بیش از ۳۰ درصد از اقتصاد را در اختیار داشته باشد و بخش عمده‌ای از فساد نیز در خارج از این ۳۰ درصد رخ می‌دهد».

پیش از این نیز افرادی همچون «بهزاد نبوی»، «علی یونسی»، «محمد هاشمی» و…با اعاهایی همچون اینکه «دولت ۳۰ درصد اختیار دارد، انتظار فیل هواکردن نداشته باشید»، «از دولت انتظار معجزه نداشته باشید» و…سعی در تقلیل مطالبات معیشتی مردم و ترغیب دولت به فرافکنی داشته‌اند.

هدف اصلی، کوچک نمایی مطالبات مردم و تشویق دولت به شانه خالی کردن از مسئولیت است.

این جماعت بهتر است به این سؤال پاسخ دهد که اگر دولت تنها ۳۰ درصد اختیار داشت، پس چرا برای تصاحب آن به هر کاری دست زده و خود را به آب و آتش زدند؟!

** آمارهای دولتی درباره نرخ تورم، برای مردم باورپذیر نیست

روزنامه شرق در گزارشی اقتصادی نوشت:

«ضرباهنگ قیمت کالاها تندتر از همیشه به صدا درآمده، از خوراکی‌ها تا مسکن و خدمات مصرفی همه با موج افزایش قیمتی روبه‌رو بوده‌اند… درحالی‌که بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال گذشته) تیرماه سال جاری را ۱۸ درصد اعلام کرده، مرکز آمار عدد ۱۳.۸ درصد را برای آن ثبت کرده و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه در محاسبات بانک مرکزی ۱۰.۲ درصد و در اطلاعات مرکز آمار همچنان تک‌رقمی است؛ ۸.۷ درصد. بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر آمار و ارقام تورم دست‌کاری هم نشده باشد، برای مردم باورپذیر نیستند».

روحانی سال ۹۲ در اولین نشست خبری خود گفته بود: «معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار». در شرایط فعلی مردم به شدت از سخت‌تر شدن معیشت و کاهش قدرت خرید خود ناراضی هستند.