پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها!

اخبار ویژه روزنامه‌ها!

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

*********

کیهان

مردم به فعل دولت نمره می‌دهند نه قول شفافیت و قاطعیت

عمل دولت است که به قضاوت مردم درباره شعار شفافیت و قاطعیت، شکل می‌دهد، نه صرف گفتن و وعده.

به گزارش الف، روحانی در گزارشی به مردم از احتمال یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه‌ای و چند شرکت واردکننده خودرو سخن گفت.

روحانی همچنین در این گزارش تاکید کرد که به اصل شفافیت اعتقاد دارد و برای تحقق این اصل، دولت باید فسادستیزی را از خود آغاز کند.

بدون شک تاکید دولت بر اصل شفافیت و مبارزه با فساد در این مقطع زمانی که آمریکا جنگی اقتصادی علیه ایران را آغاز کرده، باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد؛ اما ضرورت دارد دولت در مسیر مبارزه با فساد و گسترش شفافیت با قاطعیت و عزم جدی اقدام کند و از برخوردهای گزینشی اجتناب کند. ارزیابی مردم نیز در نهایت نه بر اساس دستور فعلی رئیس‌جمهور بلکه در نتیجه کار می‌باشد.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در دیدار دیروز اعضای دولت دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد. ایشان با تاکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مسئله برخورد با مفاسد در وهله اول به عهده مسئولان دستگاهها است و پس از آن باید موضوع به قوه قضائیه واگذار شود.

لازم به یادآوری است چندی قبل بر اساس اظهارنظر رئیس‌جمهور، بانک مرکزی مبادرت به انتشار  فهرست گیرندگان میزان ارز دولتی برای واردات کالا کرد اما بعداً مشخص شد لیست منتشر شده ناقص بوده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات در فضای مجازی عنوان کرد بخش بزرگی از لیست دریافت‌کنندگان ارز منتشر نشده است.

بر این اساس ضرورت دارد تا بانک مرکزی در اولین اقدام لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی را به صورت کامل منتشر کند. بدون شک اقدامات گزینشی در مبارزه با فساد خود می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد و حتی به گسترش فساد منجر شود.

البته سیاست بانک مرکزی به گونه‌ای بوده که حتی موجب واکنش‌هایی در دیگر نهادها و دستگاه‌ها نیز شده است. چنانچه محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا از واسطه‌گری بانک مرکزی برای آزادی افرادی که «بیش از 30 مرتبه و هربار بین 4 تا 7 میلیون دلار ارز دریافت می‌کردند» سخن گفت. محسنی اژه‌ای همچنین عنوان کرد برخی از شرکت‌هایی که برای وارد کردن کالاهایی ارز دولتی دریافت می‌کردند، سابقه و فعالیتی در آن حوزه نداشته‌اند.

بدون شک باید گفت اولین گام دولت، شفاف‌سازی از تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی در اختصاص ارز دولتی است که برخلاف ظاهر شیشه‌ای آن در فضای تاریکی اتخاذ شده و موجبات ابهامات بسیاری شده است. اگر دولت در اولین قدم در راه شفاف‌سازی موفق بود می‌توان به ادامه مسیر آن نیز امیدوار بود و گرنه نباید انتظار چندانی در این زمینه داشت.

همشهری: آقای وزیر مجرم و فعال اقتصادی یکی نیستند

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد: سخنان وزیر اطلاعات درباره مجرمان اقتصادی سؤال‌برانگیز است.

روزنامه همشهری در سرمقاله خود نوشت: این روزها وقتی پای صحبت دوستان که یا فعال اقتصادی هستند یا پژوهشگر و دانشگاهی، می‌نشینیم، به‌نظر می‌رسد همه یا طعمه شارلاتان‌ها بوده‌اند یا قربانی کلاهبرداری شده‌اند… حال آنکه اعتماد و اعتبار اساس و مبنای هر فعالیت اقتصادی است.

به خاطر اعتماد است که خریدار از فروشنده کالایی می‌خرد و فروشنده می‌تواند به پرداخت توسط خریدار اطمینان داشته باشد. این اعتماد نه زاییده نرخ برابری دلار و ریال است و نه ناشی از سیاست‌های پولی، بلکه محصول فضای کسب‌وکار در جامعه است و نتیجه چارچوب قانونی مبارزه با خلافکاری‌ها و مجازات کلاهبرداران. به‌خاطر این اعتماد است که فعالیت اقتصادی به آسانی صورت می‌گیرد، تولیدکننده می‌تواند سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌هایش بیابد، توزیع‌کننده می‌تواند تولیدکننده را راضی کند که توزیع محصولش را به او واگذار کند و مشتری اطمینان دارد که فردا و هفته دیگر هم این محصول در بازار موجود است.

چالش اصلی اقتصاد امروز این ناامنی حاکم بر آن و آزاد بودن دست اندازی مجرمان و خلافکاران است. برای همین است که سخنان اخیر وزیر اطلاعات درباره مجرمین اقتصادی برای بسیاری از قربانیان و مالباختگان سؤال‌برانگیز و برای فعالان اقتصادی هراس‌آور است.

سؤال اول این است که چطور وزیر محترم اطلاعات فعال اقتصادی را با مجرم اقتصادی یکی دانسته‌اند. بین فعالی که پیش‌بینی‌هایش درست از آب درنیامده و نتوانسته به تعهداتش عمل کند و تبهکاری که با صحنه‌سازی‌ و دادن اطلاعات نادرست و جلب اعتماد اقدام به اغفال افراد می‌کند تفاوت جدی وجود دارد. این دو یکی نیستند؛ اولی یک فعال اقتصادی است که نیاز به حمایت قانون دارد اما دومی کسی است که به ناامنی دامن زده است و حکم یک تروریست اقتصادی را دارد.

یک اقتصاد پویا و مقاوم که در آن چارچوب‌های قانونی مشخص و نهادهای اجرایی و قضایی مسئولانه در حال جلوگیری از آشفتگی بازار و ایجاد امنیت هستند، از هر گردنه‌ای می‌گذرد. اگر دلار گران می‌شود اقتصاد لزوما ضربه نمی‌خورد ولی وقتی اعتماد از بین می‌رود و اعتبار جای خود را به ظاهرسازی‌های دروغین می‌دهد دیگر نه سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را به‌کار می‌اندازد و نه تولیدکننده درپی تولید است. وقت آن است که مسئولان محترم برای ناامنی موجود در فضای اقتصاد چاره‌سازی‌ کنند و فراموش نکنند اقتصاد وقتی موفق است که برای همه بازیگران قانونمند جا داشته باشد؛ وگرنه فضایی آلوده که در آن شهروندان قربانی خلافکاران می‌شوند و خلافکاران فعال اقتصادی به شمار می‌آیند، هر اقتصادی را به زمین می‌زند.

شرق: کاش دولت روحانی از تحریم‌های سال 90 درس می‌گرفت

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت روحانی از درس‌های تحریم در سال‌های 90 و 91 عبرت نگرفت و مجددا کشور را نسبت به تحریم‌ها آسیب‌پذیر کرد.

روزنامه شرق نوشت: ایران در سال‌های 90 و 91 با تحریم‌های نفتی و بانکی جدی مواجه شد که کشور را در محدودیت‌های جدی قرار داد، اما با رفع این بحران پس از امضای برجام، باز درآمدهای نفتی به اقتصاد تزریق می‌شود. شاید اگر به جای تزریق درآمد نفتی، برنامه‌ای میان‌مدت برای تعاملات خارجی و مسایل داخلی در دستور کار قرار می‌گرفت، امروز آسیب‌پذیری اقتصاد ایران کاهش می‌یافت؛ چراکه در شرایط کنونی باز هم آمریکا دست روی بخش نفت و انرژی ایران گذاشته است. قبلا گفته‌ام اقتصاد ایران شبیه یک بیمار چاق است که به دلیل چربی و قند بالا بستری است و باید رژیم غذایی بگیرد؛ اما این بیمار به محض دریافت علائم اولیه کاهش قند و چربی، پرخوری را از سر می‌گیرد و دوباره به وضعیت سابق بازمی‌گردد. تحریم‌های جدید ایالات متحده، ارتباطات بانکی ایران را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند.

البته پس از برجام نیز گشایش چندانی در این حوزه صورت نگرفت؛ اما بخش کشتی‌رانی، بنادر نفت و انرژی و حتی پتروشیمی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

دولت در مقابل افزایش نقدینگی پنج سال دست روی دست گذاشت

دولت پنج سال پیاپی، هشدار کارشناسان درباره افزایش نقدینگی و اثرات تورمی آن را شنید اما دست روی دست گذاشت تا اینکه گرانی‌های اخیر اتفاق افتاد.

تیمور رحمانی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با الف تصریح کرد: اگر امروز در اقتصادایران اتفاقاتی رخ می‌دهد پیامد رشد نقدینگی است که در 5 ساله گذشته داشت؛ از سال 1392 سعی شده نرخ رشد تورم کنترل شود، ولی از سوی دیگر رشدهای بالای نقدینگی اتفاق افتاد و هیچ نگرانی بابت آن در دولت وجود نداشت.

نتیجه عدم نگران نبودن از رشد نقدینگی در سال‌های گذشته را امروز می‌بینیم و این رشد در اقتصاد حتماً پیامدهایی دارد؛ البته دولت برای حل مشکل تلاش هم کند، اما رشدهای بالای نقدینگی در 5 سال رخ داد و گفته شد این رشد نقدینگی نمی‌تواند آخرش خیر باشد و زمانی آثارش نمایان خواهد شد و امروز سیاست‌گذار دچار عدم انسجام فکری شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خیلی از افرادی که به دستگاه اجرایی مشورت می‌دادند و در تصمیمات تأثیرگذار بودند، نگرانی از رشدهای نقدینگی با این شدت نداشتند، گفت: دل آن‌ها خوش بود که پایه پولی کنترل می‌شود و رشد آن زیاد نیست و نرخ تورم پایین است و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی در مورد اینکه باید چه اقدامی انجام دهیم، بیان کرد: در شرایط کنونی دولت می‌تواند اقداماتی در زمینه سامان دادن بانک‌ها، انضباط بودجه، سیاست‌های مالیاتی و انتشار اوراق انجام دهد و مجلس و دولت باید به جمع‌بندی برسند و با هم هماهنگ باشند.

رحمانی گفت: دولت به عنوان نظام تصمیم‌گیری به مسئله اقتصاد نگاه جدی نداشت و اقتصادی‌های کابینه نظاره‌گر بودند آیا به رئیس‌جمهور نظر مشورتی می‌دهند که مؤثر واقع نمی‌شود و یا خیر؟

همشهری: دولت به شهرداری تهران 6 هزار میلیارد تومان بدهکار است

ارکان شهرداری تهران تصریح کرد دولت، بدهی خود به شهرداری کلانشهرها از جمله شهرداری تهران را تأدیه نمی‌کند.

روزنامه همشهری نوشت: شهرداران کرج، قم، یزد، زاهدان از بدهی‌های کلان دولت خبر می‌دهند.

شهرداری‌های کلانشهرهای کشور مطالبات انباشته عظیمی از دولت دارند و مقدار آن در برخی شهرها به حدی رسیده که ممکن است آنها را از تأمین هزینه‌های جاری نیز ناتوان کند. شهرداری زاهدان به‌دلیل بودجه بسیار اندک و کمبود در ساخت و ترمیم زیرساخت‌های شهری، نیاز فوری به دریافت نقدی مطالبات خود از دولت دارد. شهرداری کرج مطالبات انباشته شده‌ای از سال‌های قبل دارد که دائما بر آنها افزوده می‌شود. شهرداری مشهد ادعا می‌کند دستگاه‌های دولتی مبلغی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان به آن بدهکارند که ۵۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به انتشار اوراق مشارکت مترو است. شهرداری قم منتظر دریافت ابلاغ آیین‌نامه تهاتر مطالبات دولتی با بدهی‌های دولتی و همزمان نگران لایحه بازنگری مالیات بر ارزش افزوده است. در این بین شهرداری تبریز اعلام کرده شهرداران کلانشهرهایی که برای پرداخت حقوق کارمندان خود وام گرفته‌اند، امروزه دچار مشکل شده‌اند، اما تنها نگرانی شهرداری تبریز به تأخیر افتادن زمان افتتاح پروژه‌هاست. شهرها زمینگیر شده‌اند. به جز چند شهر بزرگ، دیگر شهرها مطالبات گوناگونی از دولت دارند.

همشهری می‌افزاید: دولت به شهرداری تهران 6هزار و 300میلیارد تومان بدهی قطعی دارد؛ یعنی بدهی‌هایی که طبق قانون موظف بوده به شهرداری پرداخت کند.‌ طلب 6هزار و 300میلیاردی شهرداری تهران از دولت موضوعی به‌حساب می‌آید که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. آنگونه که گزارش معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری حکایت می‌کند، هزار میلیارد تومان از این رقم به عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده مربوط می‌شود. همچنین عوارض مستمر در مناطق 22گانه 320میلیارد تومان، عوارض ساخت‌وساز ساختمان استانداری 65میلیارد تومان، آرای کمیسیون ماده 100و 77، 1277میلیارد تومان، سهم 50درصدی دولت در تخفیفات بافت فرسوده 575میلیارد تومان، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت واحد 1381 میلیارد تومان، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت بهره‌برداری مترو 704میلیارد تومان و سهم شهرداری از محل تخلفات وصول‌شده 970میلیارد تومان از این مقدار بدهی را شامل می‌شوند.

یادآور می‌شود در دوره قالیباف، بدهی دولت به شهرداری تهران 14هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

خراسان

دستور شرعی دولت درباره سرقفلی املاک اوقافی

با توجه به ایراداتی که فقهای شورای نگهبان به برخی مصوبات قبلی دولت درباره نحوه دریافت سرقفلی از مستاجران املاک وقفی وارد کرده بودند، یک مقام ارشد اجرایی در ابلاغیه جدید خود تاکید کرده است: از این پس احکام مربوط به دریافت برخی سرقفلی ها، تابع درصدهایی که در مصوبات قبلی دولت ذکر شده، نبوده و انتقال واحد تجاری به غیر یا احداث محل کسب در اراضی مذکور، در مواردی که نظر واقف به عدم اخذ سرقفلی بوده یا نظر به اخذ آن به نحو خاصی داشته، تسری نمی یابد.

مجوز مبهم به آخوندی برای گرانی عوارض آزادراه ها

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مقام مهم دولتی به عباس آخوندی، با اشاره به مصوبه جلسه اول مردادماه شورای اقتصاد درباره انتشار و عرضه اوراق مشارکت در زمینه ارتقای ایمنی و نگهداری راه های شریانی کشور و بهبود جاده ها، از وزیر راه و شهرسازی خواسته شده پیشنهاد بازنگری عوارض دریافتی از آزادراه های کشور را به سرعت برای تصویب آن، به این شورا ارائه کند.

ایران

باز هم ادعای میانجیگری عمان بین ایران و امریکا

خبر اول اینکه، روزنامه العرب چاپ لندن نوشته که سفر روز جمعه یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع امریکا برای میانجیگری این کشور و کاهش تنش میان ایران و امریکا صورت گرفته است. به گزارش ایرنا، به نوشته العرب، سفر وزیر خارجه عمان به واشنگتن پس از دیدار اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از سلطان نشین عمان صورت گرفت. این روزنامه افزوده: سفر بن علوی به واشنگتن تأکیدی بر میانجیگری مسقط میان تهران و واشنگتن است؛ همانند آنچه که در سال 2013 صورت گرفت و در نهایت به توافق هسته‌ای (برجام) در تابستان 2015 ختم شد. سلطنت نشین عمان روابط نزدیکی با امریکا و ایران دارد و برخی ناظران سیاسی معتقدند این کشور می‌تواند نقش مؤثری در کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن ایفا کند.

تکذیب خبر بازداشت شکوری راد

خبر دیگر اینکه،  روز گذشته یک کانال خبری مخالف نظام ادعا کرد که علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بازداشت شده است. شکوری راد اما در تماس خبرنگار « ایران»  با بیان اینکه الان ( عصر دیروز) در دفتر فراکسیون امید است، این خبر را تکذیب کرد. حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب هم این ادعا را بی اساس و دروغ خواند.

«رنو»  ایران را ترک نمی‌کند

شنیدیم که،  یک مقام آگاه در شرکت رنوپارس گفت: رنو در سکوت خبری به دنبال اجرای برنامه‌های بلندمدت خود در ایران است و استراتژی این شرکت برای فعالیت در کشورمان تغییر نکرده است. به گزارش ایرنا، جمعه گذشته بلومبرگ در خبری کوتاه به نقل از مدیراجرایی رنو خبر از ترک ایران از سوی این خودروساز فرانسوی داد تا جمع فرانسوی‌هایی که می‌خواهند از ایران بروند کامل شود. یک مقام آگاه در شرکت رنوپارس که خواست نامش فاش نشود، گفت: حقیقت این است که قائم مقام مدیرعامل شرکت رنو – نیسان – میتسوبیشی در روزهای گذشته در جلسه‌ای در فرانسه در جمع برخی تحلیلگران اقتصادی به تشریح شرایط پیش روی این شرکت پرداخته بود و این جلسه از طریق اسکایپ برای خبرنگاران نیز پخش می‌شد. این مقام آگاه ادامه داد: قائم مقام مدیرعامل شرکت رنو – نیسان – میتسوبیشی در این جلسه خاطرنشان کرد که فعالیت‌هایمان در ایران را محدود می‌کنیم، اما هیچ گاه از ایران خارج نمی‌شویم، زیرا در این کشور منافع بلندمدت تعریف کرده‌ایم.

ادعای ضدایرانی نماینده پارلمان افغانستان

دست آخر اینکه،  کرام‌الدین رضازاده، نماینده پارلمان افغانستان مدعی شد که نیروهای طالبان در درگیری‌های ولایت غور در افغانستان سلاح ایرانی به کار گرفته‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری لوما نیوز،وی در ادامه ادعاهای واهی خود افزود که نیروهای مبارز مردمی در ولایت غور سلاح ایرانی کشف کرده‌اند که نیروهای طالبان از آن استفاده می‌کردند. نشریه تایمز چاپ لندن نیز پیش از این در گزارش ادعایی نوشت: مقامات افغانستان و طالبان می‌گویند که صدها جنگجوی طالبان در حال آموزش پیشرفته نظامی در خاک ایران هستند.

هم اکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ عضو طالبان در مراحل مختلف سرگرم آموزش نظامی هستند. یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح اما در گفت‌وگو با ایسنا، ادعای مطرح شده درباره آموزش نیروهای طالبان در ایران را قویاً تکذیب کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز در بیانیه‌ای این قبیل ادعاها را رد کرده است.

آرمان

فردا؛ انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان

سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: ‌انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان به جلسه روز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی موکول شد. بهروز نعمتی پیش از این قرار بود انتخاب عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین سه گزینه معرفی شده از سوی قوه قضائیه و همچنین انتخاب نمایندگان ایران در شورای اجرایی بین‌المجالس در جلسه دیروز مجلس انجام شود که هر دوی اینها به جلسه علنی فردای مجلس شورای اسلامی موکول شد.

50 اختلاسگر را به اشد مجازات برسانیم

نماینده ایذه و باغ ملک در مجلس با بیان این که این مردم با این دولت و مجالسی که ساخته‌اید هرگز توسعه و پیشرفت را نخواهند دید ادعا کرد: در ۴۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ خانواده سرنوشت این کشور را به گروگان گرفتند و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌روند.

هدایت خادمی افزود: برای برون رفت فوری و حل معضلات کشور باید از فسادهای اقتصادی و اختلاس‌ها پرده‌برداری شود. ۵۰ نفر از اختلاس‌گران و دزدان دولتی را محاکمه و به اشد مجازات برسانیم. دولتمردانی که ظرف ۳۰ سال گذشته این کشور را به این روز انداخته‌اند برکنار شوند و اموال آنها که از کشور برداشته‌اند به خزانه بازگردانده شود.

اعلام وصول «سوال از رئیس‌جمهور»

عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در صورت داشتن نصاب لازم برای سوال از رئیس‌جمهور، این موضوع هفته آینده در مجلس اعلام وصول خواهد شد. احمد امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد سوال از رئیس‌جمهور به هیات رئیسه مجلس رسیده و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر بعد از هفت روز نصاب لازم یعنی ۷۴ امضا را داشته باشد در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سوال از رئیس‌جمهور ۹۲ امضا دارد، از احتمال اعلام وصول سوال تا هفته آینده خبر داد. به گفته وی، ‌ناتوانی دولت در کنترل قاچاق، استمرار تحریم‌های بانکی، افزایش بیکاری، رکود اقتصادی، افزایش قیمت ارز و کاهش ارز پول ملی از محورهای سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور است.

از ایران گاز نخریم؛ از کجا بخریم؟

رئیس‌جمهور ترکیه، بار دیگر در یک سخنرانی اعلام کرد که کشورش از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت نخواهد کرد. رجب طیب اردوغان در یک سخنرانی خطاب به دولت آمریکا گفت: تحریم کردن ایران یک تجربه ناموفق است. ایران با این تحریم‌ها ورشکسته نمی‌شود.

اردوغان در ادامه با اشاره به اینکه باراک اوباما نیز پیشتر درخواست‌هایی را از وی برای همراهی با تحریم ایران مطرح کرده بود، اضافه کرد: ما در زمان دولت قبلی آمریکا هم به اوباما گفتیم که از ایران گاز می‌خریم. اگر از ایران نخریم از کجا بخریم؟ اگر از ایران گاز نخریم در فصل زمستان چه کار کنیم؟ شهروندانمان اذیت خواهند شد. این موضوع را به ترامپ هم گفته‌ایم. این اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته یک هیات از آمریکا برای رایزنی درباره تحریم‌های ایران و همراه کردن آنکارا با دولت ترامپ به ترکیه سفر کرد.

تلاش برای تسهیل حضور زنان در استارت‌آپ‌ها

عضو فراکسیون زنان مجلس با حضور در اولین روز نمایشگاه الکامپ در پنل (زنان در آینده اکوسیستم استارت‌آپی) شرکت کرد. در این پنل که با حضور زنان فعال و استارت‌آپی و کارآفرینان فضای فناوری اطلاعات برگزار شد جمعی از زنان فعال این عرصه عنوان کردند که خواهان حمایت بیشتر در تسهیل برای فعالیت زنان شدند.

همزمان با برگزاری این پنل، آذری جهرمی به جمع حاضران پیوست و تاکید کرد که در فضای آی سی تی شرایط برای حضور زنان مهیاست و زنان می‌توانند در این حوزه توانمند باشند. طیبه سیاوشی در این نشست با بیان این‌که کمیته کسب و کارهای نوین در مجلس برگزار شده، گفت: تمام سعی ما این است که حضور خانم‌ها در اکوسیستم را تسهیل و تلاش‌هایشان منتج به نتیجه شود.

تمام تصمیمات تحت شعاع وضعیت اقتصادی باشد

یک نماینده مجلس تاکید کرد: همکاران دولت و مردان ساعی باید توجه کنند که اقتصاد خط مقدم و اولویت اول است باید تمامی تصمیمات تحت شعاع وضعیت اقتصادی باشد آیا تفکیک وزارتخانه عدم صدور حکم صندوق تامین اجتماعی و شش ماه سرپرست غیرقانونی همسویی با حل مشکلات اقتصادی کشور را دارد.

محمد محمودی شاهنشین افزود:آیا استفاده از بازنشستگان در مجموعه اداری شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی و تعطیلی پروژه‌های درمانی، عدم ارائه راه حل برای تامین ارز مورد نیاز بخش صنعت و تولید با حل مشکلات اقتصاد همسو است؟ وی تصریح کرد: جای تاسف دارد که بیش از ۳۵ درصد آب‌های تولیدی در شبکه‌ها و لوله‌های فرسوده آب به هدر می‌رود و هیچ کس به فکر ترمیم نیست. در بخش آب کشاورزی هم این موضوع وجود دارد.‌ آب‌های حاصل از کارکرد تصفیه‌خانه‌های شهریار، قدس، ملارد و شاهد شهر به هدر می‌رود. تاکنون شاهد هیچ اقدام عملی برای بازگشت این آبها نبوده‌ایم.

یک کارگر متولد ۱۳۶۵خریدار ۳۸هزار سکه

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه یکی از مقامات بانک مرکزی فهرست 50 نفر اول خریدار سکه را به ما اعلام کرده است، گفت: همه اینها شناسایی شدند و بالاترین خریدار سکه به تعداد 38 هزار و 200 سکه، جوان متولد سال 1365 پادو و کارگر یک شرکت است که تنها اظهار نامه مالیاتی او بیمه نامه اتومبیل پرایده بود.

سیدکامل تقوی‌نژاد افزود: یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعات داریم که هر رکورد شامل بیش از هزار رقم اطلاعات و در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور موجود است. وی درباره فرارهای مالیاتی اظهارکرد: تاکنون با شناسایی 605 نفر مودی در کشور که تراکنش های سنگین مشکوک داشتند 8 هزار و 150 میلیارد تومان مالیات را مطالبه کردیم.

واکنش طیب‌نیا به شایعه حضورش در دولت

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه«به سهم خود از هیچ کمک فکری و در صورت لزوم و نیاز، همکاری با دولت دریغ نخواهم کرد»،گفت:«متأسفانه در روزهای اخیر خبرهایی از مذاکراتم با رئیس جمهوری در برخی رسانه‌ها منتشر شده که بعضاً خلاف واقع بوده و با واقعیت فاصله دارد».

علی طیب نیا درباره گمانه زنی برخی رسانه ها از بازگشت وی به بدنه دولت اظهار داشت:«به نظر می‌رسد آنچه در شرایط خطیر کنونی اهمیت دارد حمایت و پشتیبانی کامل از رئیس‌جمهوری، دولت و بویژه تیم اقتصادی ایشان است تا بتوانند با طراحی و اجرای سیاست‌های مناسب به مواجهه کارآمد با تحریم‌های نامشروع و تحمیلی آمریکا بپردازند؛ تحریم هایی که به‌زعم دشمنان هوشمندانه طراحی شده است و مقابله با آن نیز هوشمندی مضاعفی را می‌طلبد». طیب‌نیا تأکید کرد: در این شرایط نباید اجازه داد، انتشار چنین اخبار تحریف شده ای سبب بروز خلل و سستی در پیشبرد سیاست ها و برنامه‌های دولت خدمتگزار شود.