جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعتراف ناگزیرِ “مرکز پژوهش‌های مجلس ایران”: تسلیم شدن به اجبار “لچک به سرکشیدن” به عنوان پوشش اسلامی، پَر زد و رفت به ناکجا آباد!

اعتراف ناگزیرِ “مرکز پژوهش‌های مجلس ایران”: تسلیم شدن به اجبار “لچک به سرکشیدن” به عنوان پوشش اسلامی، پَر زد و رفت به ناکجا آباد!

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که در وبسایت این نهاد منتشر شده، جوانان تحصیلکرده شهرهای بزرگ ایران را «کانون بد حجابی» و طراح اصلی «حرکت‌‌های ضد حجاب» معرفی کرده است.

به گزارش صدای آمریکا این نهاد رسمی همچنین از «بی‌‌رغبتی در خصوص حجاب شرعی» در میان بخشی از افراد جامعه خبر داده و مدعی شده است ۸۵ درصد از جمعیت افراد «بد‌‌ حجاب» حجاب شرعی را «ارزشمند» می‌دانند اما نسبت به مداخله دولت در کنترل حجاب «مقاومت ذهنی» دارند و استعداد تبدیل به «بدحجابان هنجارشکن» را دارا هستند.

در اسفند ماه ۱۳۵۷ و تنها چند روز پس از پیروزی انقلابیون، آیت‌الله خمینی فرمان حجاب اجباری را صادر کرد. این تصمیم از آن زمان تاکنون مورد مخالفت جامعه مدنی ایران قرار گرفته است.

حجاب اجباری در ایران، یکی از موارد نقض حقوق شهروندی شمرده می‌شود و زنان بسیاری در طول سالیان گذشته به دلیل آنچه بدحجابی یا بی‌حجابی خوانده می‌شود با برخوردها و محرومیت‌های فراوانی مواجه شده‌اند.

در ماه‌های اخیر و پس از به راه افتادن کمپین‌هایی برای برداشتن حجاب اجباری از جمله حرکت اعتراضی زنان که به «دختران خیابان انقلاب» معروف شد، صدور حکم قضایی برای این دسته از معترضان شدت گرفته است.

نسرین ستوده، وکیل «دختران خیابان انقلاب» نیزبه اتهاماتی از جمله پذیرفتن وکالت معترضان به حجاب اجباری در بازداشت به سر می‌برد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با اعتراض به بازداشت ۳۰ زن به دلیل اعتراض به حجاب اجباری، عنوان کرده که «مردم ایران استحقاق دارند به حقوق انسانی‌شان احترام گذاشته شود».