آماری که از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر شد، نشان داد این کشور در ماه ژوئن ۵.۴۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که در مقایسه با ۹.۳۱ میلیون بشکه در ژوئن سال میلادی گذشته، ۴۱ درصد کاهش داشته است. واردات نفت کره جنوبی از ایران از نوامبر سال گذشته که واردات این کشور به میزان ۲۶.۸ درصد بر مبنای سال به سال کاهش یافت و به ۱۰.۳۷ میلیون بشکه رسید، پیوسته رو به کاهش بوده است. همچنین واردات نفت کره جنوبی از ایران در ژوئن نسبت به ماه می ۸.۶ درصد کاهش داشت. واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال ۲۰۱۷ بر مبنای سالانه ۳۲.۱ درصد رشد کرد و به ۱۴۷.۸۷ میلیون بشکه رسید. علاوه بر تهدید تحریم‌های جدید آمریکا، افت چشمگیر واردات نفت کره جنوبی از ایران به واردات محموله‌های میعانات کمتر پس از راه‌اندازی واحدهای اسپیلیتر میعانات جدید در ایران نسبت داده می‌شود. کره جنوبی که یکی از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌رود، برای دریافت معافیت از تحریم‌های واشنگتن درخواست کرده است. با این حال واردکنندگان کره‌ای برای جبران خرید کمتر نفت ایران، وارداتشان از عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان غیراوپک را افزایش داده اند.

بازار اوراق مسکن؛ سقف «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) تقریبا بدون تغییر به قیمت 65 هزار و 354 تومان معامله شدند. با وجود رشد «تسه»ها در میانه تیر تا سقف 70 هزار تومان، در ادامه شاهد روند نزولی «تسه»ها بودیم. آمار دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن، افت ۱۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر نسبت به خرداد را نشان می‌دهد. پیشتر نیز پس از تشدید روند صعودی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، (رشد ۲۷۸ درصدی) در خرداد افت ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران را شاهد بودیم. در شرایط کنونی شاهد نوسان «تسه»ها در کانال ۶۵ و ۶۶ هزار تومانی هستیم. به این ترتیب نرخ سود واقعی وام در سطح ۱/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، جهش اخیر قیمت مسکن با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و جهش قیمت نهاده‌های تولید، کم‌نوسانی «تسه»ها مورد انتظار است.

تلاش ژاپن برای دریافت معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی

ریو مینامی، مدیرکل بخش نفت، گاز و منابع معدنی در وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن، اعلام کرد این کشور برای دریافت معافیت زودهنگام از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تلاش می‌‌کند و این مسأله، یکی از اولویت‌های مهم برای امنیت انرژی و تأمین نیاز پالایشگاه‌های داخلی ژاپن به نفت ایران است. مینامی گفت: اصل مهم ما این است که معافیت قاطع دریافت کنیم؛ بهتر خواهد بود این معافیت هرچه زودتر به دست بیاید. به نقل از شانا، وی افزود: درخواستی از آمریکا دریافت کرده‌ایم که همه واردات نفت از ایران را متوقف کنیم، اما ما ایران را یکی از کشورهای بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن می‌دانیم. به گفته این مدیر ژاپنی، توقف همه صادرات نفت ایران سبب از دست رفتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت جهانی می‌شود که نمی‌تواند هضم شود و سبب رشد شدید قیمت‌ها می‌شود که به سود هیچ‌کس نیست. مینامی گفت: با توجه به این که ژاپن ادامه واردات نفت از ایران را بررسی می‌کند، ما قصد داریم این موضع را به آمریکا اطلاع دهیم و با آنها به تفاهم برسیم. وی با اشاره به کاهش واردات نفت ژاپن از ایران در سال‌های اخیر، اعلام کرد، این کشور باید از تحریم‌های آمریکا معاف شود. واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی، به بیش از ۱۶۵ هزار بشکه در روز می‌رسید. /پایگاه اینترنتی پلاتس از توکیو

تحلیل تکنیکال قیمت هفتگی طلا در بازارهای جهانی
جدیدترین تحلیل تکنیکال حاکی است که نوسانات ارزش دلار آمریکا و نگرانی های مربوط به تنش های تجاری در عرصه بین المللی همچنان مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در روزهای آینده خواهد بود. بر اساس این گزارش ارزش دلار آمریکا که پس از اظهارات جرومی پاول رئیس فدرال رزرو درباره بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا با افزایش روبه رو شده بود، طی روزهای اخیر پس از انتقادات شدید دونالد ترامپ از سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو با کاهش نسبی همراه شده است. تحلیل تکنیکال نشان می دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1240 دلار خواهد بود و اگر این سطح مقاومتی شکسته شود، قیمت این فلز گرانبها تا 1250 دلار افزایش خواهد یافت. اگر سطح مقاومتی 1250 دلاری نیز شکسته شود قیمت طلا تا 1268 دلار افزایش خواهد یافت. به نقل از سایت طلا، از سوی دیگر سطح حمایتی قیمت هر اونس طلا نیز 1221 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1210 دلار کاهش خواهد یافت.