جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » متخصصین جنگیری در نظام حاکم بر ایران، به مسلسل سازی روی آورده اند!!

متخصصین جنگیری در نظام حاکم بر ایران، به مسلسل سازی روی آورده اند!!

  • 24 ژوئیه 2018 – 02 مرداد 1397

علی‌اکبر رائفی‌پور در حال نمایش سلاحی که گروه “فرهنگی” مصاف ساخته

در مقاطع زمانی مختلف بسته به آنچه در عرصه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی در جریان است، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌های خاص و هماهنگ که در نهایت معمولا خیلی گسترده هم نمی‌شوند استفاده می‌کنند. این افراد غالبا به یک مضمون مشترک اشاره می‌کنند، از افرادی مشخص اسم می‌برند. محصولات فرهنگی مشترک مانند مستند، پوستر، نماهنگ و بازی کامپیوتری هم از جمله داده‌های مشترکی است که برخی کاربران، وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها باهم به اشتراک می‌گذارند یا منتشر می‌کنند. نگاهی اجمالی به برخی از این، به گفته علی‌اکبر رائفی‌پور، “جزیره‌های دشمن‌شناسی” که در “تبیین اهداف انقلاب” رویکرد مشترک دارند، به “حجامت نظام” معتقدند و فرهنگ “انتظار” را ترویج می‌کنند، ما را به نتایجی می‌رسانند که می‌توانند قطعی و نهایی نباشند اما به هر حال زوایایی را روشن می‌کنند.


یکی از نام‌های آشنای عرصه “مهدویت” به‌عنوان گونه‌ای از “موعودباوری” در مذهب شیعه دوازده‌امامی که برپایه باور به ظهور امام دوازدهم شیعه به‌عنوان منجی آخرالزمان بنا شده، علی‌اکبر رائفی‌پور است.

عبدالکریم سروش، فیلسوف و روشنفکر دینی معتقد است به طور کلی “مهدویت” سیاسی اساسا به دلیل ویژگی‌هایی که دارد با دموکراسی سازگار نیست.

آقای رائفی‌پور خودش را فعال یهودستیزیِ گذشته و امروزه فعال در زمینه تبیین جبهه انقلاب اسلامی ایران می‌داند. او که به‌خاطر نظریه‌پردازی‌های عجیب و غریبش شهرت دارد، نظریه‌ معروف تام و جری را ارائه داده و می‌گوید این کارتون و کارتون میکی‌ماوس والت‌دیسنی هردو با اهداف ویژه برای محبوب کردن یهودی‌ها ساخته شده‌اند. آقای رائفی‌پور می‌گوید تام و جری مملو از عناصر توهم و غضب و سکس است و برای کودکان ضرر دارد. او حتی می‌گوید “نام میکی‌ماوس میکی می تواند مخفف نام مایکل باشد، اصلا همه شخصیت خوب‌های کارتون کلاه یهودی دارند.”

آقای رائفی‌پور در یکی از سخنرانی‌هایش گفته که معتقد است شلوار جین همان “جن” است و کفش‌های پاشنه‌بلند، “سم‌های اجنه” هستند.

گروه “فرهنگی” و ساخت سلاح انفرادی

در روز قدس سال گذشته در حاشیه گردهمایی بسیجی‌ها با عنوان “آتش به اختیار” در محل سفارت سابق آمریکا سلاحی به نام سلاح انفرادی ذوالفقار رونمایی شد.

این سلاح به جای ژ۳ و با الگوبرداری از سه سلاح انفرادی خارجی ساخته شده است.

خبرگزاری فارس نوشته این سلاح از سوی گروه سازنده به صنایع دفاع ارائه شده و در آینده تست گرم این سلاح نیز با همکاری صنایع دفاع انجام خواهد گرفت.

پس این سلاح را صنایع دفاع برای آزمایش تایید کرده و در آینده آن را تست گرم هم خواهد کرد اما چه کسانی این سلاح را طراحی کرده‌اند؟ این سلاح توسط یک گروه “فرهنگی” به نام “گروه فرهنگی مصاف” طراحی و در مراسمی با حضور پدر مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز که حدود هفت سال پیش در میدان کتابی تهران ترور شد، رونمایی شده است.

نمایش عملی مشخصات و ویژگی‌های این اسلحه در این مراسم بر عهده علی‌اکبر رائفی‌پور بود.

آقای رائفی‌پور که اظهار نظر‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی‌اش عموما در شبکه‌های اجتماعی واکنش ایجاد می‌کند، ۳۴ سال سن دارد و یک سال بعد از انتخاب محمود احمدی‌نژاد یعنی سال ۸۹ موسسه فرهنگی “مصاف ایرانیان” و جنبش مصاف را افتتاح کرد. مصاف مخفف “مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری” است. در سایت این موسسه آمده است:

“این موسسه که یکی از مهمترین پایگاههای مهدویت و دشمن شناسی ایران است، هم‌اکنون بزرگترین جنبش سایبری کاملا مستقل فرزندان انقلاب در فضای اینترنتی محسوب می‌شود.”

در بخش دیگری از توضیحات این سایت آمده: مصاف یک موسسه خصوصی است که اقدام به شناسایی کامل نقاط ضعف خودی و راهکارهای برون‌رفت از آن نموده است. از مراجعه کنندگان به این موسسه تا کنون تا کنون ۵۰۰ نفر به مذهب تشیع گرویده‌اند. مصاف به نوشته خودش به “نهادها، سازمان‌ها، و ارگان‌ها در حوزه مهدویت، صهیونیسم، نماد شناسی، معماری شهری، دشمن‌شناسی، شبکه‌های مجازی، ماهواره، جنگ نرم، رسانه و مقابله با فرقه ضاله و …” مشاوره می‌دهد. این موسسه به نوشته خودش، عضو ستاد عالی ساماندهی فعالیت‌های مهدوی ایران است که زیر نظر حوزه علمیه اداره می‎شود. راه ‌اندازی و مدیریت کمپین‌هایی چون “اهدای خون شیعی”، “ما محمد را دوست داریم”، “خودرو مهدوی” و “مهر مهدوی” از دیگر فعالیت‌های این موسسه است.

واحدهای بازی، کلیپ، نگارش، موسیقی، گرافیک، امنیت غذایی و کشاورزی، نرم‌افزار و مستند و فیلم کوتاه از جمله واحدهای این موسسه است که می‌گوید “غیرانتفاعی” است و هیچ‌گونه گرایش سیاسی ندارد.

مستند جن: ‘درهای زندگی‌تان را به روی شیاطین و جن‌ها باز نکنید’

واحد مستند و فیلم کوتاه این موسسه چند ماه پیش یک مستند یه نام “جن” ساخت که به نظر می‌رسد برای مقابله با پدیده‌هایی مانند فرادرمانی و عرفان حلقه و … ساخته شده است. در بخشی از این مستند حتی به کلاس‌ها و تکنیک‌های تندخوانی هم به شدت انتقاد شده است. آقای رائفی‌پور، که در برخی منایع خبری ایران محقق و پژوهشگر معرفی می‌شود، آقای مظاهری سیف، رئیس موسسه بهداشت معنوی و آقای حسین عرب، کارشناس عرفان‌های نوظهور، روش‌هایی را که برخی تشکل‌ها مانند عرفان حلقه و انرژی‌درمانی و … به کار می‌برند، راهی برای نفوذ اجنه یا موجوداتی که از انسان برترند و قدرت انتخاب دارند، معرفی می‌کنند.

 
این مستند که برای نفی فرادرمانی، عرفان حلقه و …ساخته شده از فیلم‌هایی بود که در وبسایت‌های مختلف با رویکرد مشترک بازنشر شد

این افراد در این مستند می‌گویند به هیچ ترتیب نباید اجازه داد راه اجنه و شیاطین به زندگی آدمها باز شود، علاوه بر این‌که این موضوع عواقب بسیار بدی دارد از محرمات دین هم محسوب می‌شود.

“فروشنده” نام یکی دیگر از مستندهایی است که “مصاف” منتشر کرده است. این مستند که نامی مانند فیلم موفق اصغر فرهادی برای آن انتخاب کرد‌ه‌اند، با انتقاد شدید از عملکرد حسن روحانی، سیاست‎های اقتصادی او را محکوم می‌کند و پذیرش برجام را کاری اشتباه و عبث عنوان می‎کند.

اما “مصاف” که با عنوان موسسه فرهنگی، فعالیت سیاسی مداوم دارد، در فعالیت‌های خود تنها نیست.

‘مصاف’ تنها نیست

ادبیات همگون محتوایی که در برخی سایت‌های هم‌هدف مشترکا منتشر می‌شود، استفاده این سایت‌ها از محصولات فرهنگی یکدیگر مانند مستندها یا پیوندهایی که برخی از این سایت‌ها به یکدیگر می‌دهند تا مراجعه‌کنندگانشان را به سمت یکدیگر هدایت کنند موجب می‌شود بتوان این وبسایت‌ها، کمپین‌ها، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و برخی کاربران که به شکل هدفمند از هشتگ‌های کمپینی مشترک استفاده می‌کنند را در یک گروه تقسیم‌بندی کرد، هرچند آمار دقیقی از نیروها، سلیت‌ها یا ویلاگ‌های فعال با این رویکرد مشترک وجود ندارد.

برخی از این سایت‌ها یا گروههای تلگرامی که به نظر می‌رسد همراه و هم‌گام هستند بدون اینکه عضو آنها بشوید در دسترس نیستند، مانند شبکه اجتماعی “منتظر پاتوق” که برای مدتی فیلتر هم شده بود. این سایت از سال ۱۳۹۱ با “محوریت زمینه سازی ظهور توسط تیم جنبش سایبری ۳۱۳ و قبیله منتظر راه اندازی شد.”

وبسیات “جنبش سایبری ۳۱۳” خود، از دیگر وبسایت‌هایی که سخنرانی‌های آقای رائفی‌پور را از سال ۸۸ به طور مرتب منتشر می‌کند و از لحاظ التزام به فرهنگ انتظار و مهدویت به مصاف نزدیک است و رویکردی مشابه آن دارد، در این وبسایت آمده که با سرمایه فردی و کمک حامیان مالی اداره می‌شود. روی لینک حامیان مالی سایت که کلیک کنید این صفحه باز می‌شود:

در بخش کمک مالی به این سایت نام حامیان مالی بعضا به این شکل منتشر شده: بی‌نام، نوکر امام حسین، چشم به‌راه، به یاد محسن حججی، منتظرالمهدی و نام‌های دیگر

زمان گذشته از غیبت امام زمان هم با یک شمارشگر زنده در گوشه سمت چپ صفحه اول وبسایت مرتب به روزرسانی می‌شود. و عددی ۱۵ رقمی را نشان می‌دهد.

در این سایت آمده :

سایت جنبش سایبری ۳۱۳ در سال ۱۳۹۰ برای مقابله با هجمه های نرم دشمن فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کرد و طی این چهار سال با حدود بیش از ده هزار مقاله مرتبط با دشمن شناسی و مهدویت و … و قرار دادن آرشیو کاملی از سخنرانی های اساتید مربوطه و مستند ها و … به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

‘هم‌افزایی جزیره‌های دشمن‌شناسی’

در یکی از صفحات این سایت از علاقمندان دعوت شده نام و مشخصات خود را برای مدیران این سایت بفرستند و با ذکر اینکه روزی چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند با دست‌اندرکاران ارتباط ایجاد کنند و برای اشاعه اهداف آنها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت هدفمند داشته باشند.


زمان گذشته از غیبت امام زمان با یک شمارشگر زنده در گوشه سمت چپ صفحه اول وبسایت جنبش سایبری ۳۱۳ به روزرسانی می‌شود و عددی ۱۵ رقمی را نشان می‌دهد.

سازمان سراج سازمان دیگری است که به نظر می‌آید با همین رویکرد فعالیت می‌کند. این سازمان محصولات فرهنگی هم تولید می‌کند در معرفی خود نوشته، آتش توپخانه‌های فرهنگی باید در یک جهت متمرکز شود تا افسران جنگ نرم که عمل کننده هستند بدانند در چه میعادگاهی جمع شوند و برای عملیات مشترک آماده شوند. در این سایت آمده: ماموریت اصلی سراج کمک به تحقق اهداف انقلاب اسلامی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت مجموعه‌های خودجوش مردمی فعال در این عرصه است.

نگاهی به سمت سوی فعالیت این گروههای سایبری و شیوه آن نشان می‌دهد که تمرکز آنها بیشتر بر روی فعالیت‌های مجازی است و تلاش می‌کنند با عرضه محصولات نوین فرهنگی با استفاده از طراحی‌ها و تصویرسازی‌های به‌روز به اهداف خود که به گفته خودشان تبیین ارزش‌ها و اهداف انقلاب جمهوری اسلامی است برسند.

این سایت‌ها علیرغم فعالیت گسترده‌ای که اعم از تولید محصولات فرهنگی جذب نیرو در شبکه‌های اجتماعی یا راه‌اندازی دوره‌های آموزشی دارند، عمدتا در بخش معرفی تاکید دارند که فعالیت‌هایشان را با هزینه‌های شخصی اداره می‌کنند و به هیچ گروه و دسته سیاسی وابستگی ندارند.

‘آتش‌به‌اختیاران دشمن‌شناس’

آقای رائفی‌پور در برنامه جهان‌آرا با اجرای وحید یامین‌پور با اشاره این گفته آیت‌الله خمینی که “حفظ نظام از از حفظ جان امام زمان هم واجب‌تر است” به انحرافاتی که در سال‌های بعد از انقلاب ایجاد شده اشاره کرد و گفت جوانهایی در ایران هستند که با “پول جیب خودشان برای تحقق آرمانهای انقلاب کار می‌کنند و اگر در عرصه رسانه و فرهنگ بتوانیم پیچ موجود را رد کنیم، بعد از آن دشمن باید پاسخگو باشد.”در این گفتگو به فرمان آتش به اختیار آیت‌الله خامنه‌ای اشاره شد و گفته شد که این جوانان که مانند جزیره های دشمن شناسی مشغول کارند بالاخره به هم متصل می شوند و هم‌افزایی اتفاق می‌افتد.” در این گفتگو به لزوم استفاده از شیوه‌های نوین بازار عرضه و تقاضا و تکنولوژی و فن برای تبیین ارزش‌ها و اهداف انقلاب که بعضا به انحراف کشیده شده‌اند هم اشاره شد.

در تعاریفی که این گروه‌ها و وبسایت‌ها ارائه می‌دهند تاکید بر”مجموعه‌های خودجوش مردمی” است که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند. این مجموعه‌ها مشمول یک بازه تعریفی گسترده هستند که می‌توانند فصل‌های مشترکی هم با تعریف آیت‌الله خامنه‌ای از عبارت آتش به اختیار داشته باشند.

خرداد ماه سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان، آنها را افسران جنگ نرمی توصیف کرد که باید مستقل و “آتش به اختیار” باشند. او عبارت “آتش به اختیار” را در انتقاد از وضعیت فرهنگی ایران به کار برد. با توجه به تفسیر های مختلفی که از این سخنان شد، آیت‌الله خامنه‌ای کمی بعد در خطبه‌های نماز عید فطر در توضیح فرمان آتش به اختیارش گفت: “آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی، فحاشی و مدیون کردن جریان انقلابی نیست.”

رهبر ایران گفته بود: “در دانشگاه خیلی می‌شود کار کرد، اتفاقا در دانشگاه باید کار کرد. چه کسی باید در دانشگاه کار بکند؟ شما تشکل‌ها هستید که در دانشگاه باید کار بکنید. البته خطاب بنده در غیر از این جلسه به همه است؛ من به همه‌ آن هسته‌های فکری و عملی جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتبا می‌گویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌ قول میدان جنگ، آتش‌ به ‌اختیار.”

 آقای رائفی‌پور علاوه بر تریبون‌های خودش از تریبون‌های صداوسیما هم برای تبیین و انتشار نظریه‌های خود استفاده می‌کند

شباهت ‘نیروهای خودسر’ به ‘آتش‌به‌اختیاران’

حسین باستانی از بی‌بی‌سی فارسی نیروهای آتش‌به‌اختیار را این گونه تعریف می‌کند: نیروهایی که در اقدام علیه کسانی که “دشمن” جمهوری اسلامی تشخیص می دهند، از چارچوب های معمول دستگاه های حکومتی عبور می کنند.

با توجه به مواضعی که گروه‌ها و سایت‌های مورد بررسی ارائه می‌دهند و تاکیدی که بر لزوم شناساندن “دشمن” دارند می‌توانند در این تقسیم‌بندی جا شوند.

به گفته حسین باستانی: “نیروهای آتش به اختیار در ادبیات سیاسی متاخر ایران، بیش از هر چیز به عبارت نیروهای خودسر شباهت دارند؛ یعنی همان‌ها که در دو دهه اخیر، از سوی نهادهای حکومتی به عنوان عاملان انجام طیفی از اقدامات خشونت آمیز – و از جمله اقدامات لباس شخصی ها– معرفی شده‌اند. اقداماتی که همواره با شعار دفاع از مواضع رهبری انجام شده و با وجود تاثیرات گسترده آنها در فضای داخلی و خارجی، هیچ نهاد حکومتی مسئولیت عملیاتشان را قبول نکرده است.”

آقای رائفی‌پور اخیرا گفته: ‏”قویاً معتقدم ‎نظام نیاز به حجامت دارد. خون فاسدها را بریزید قبل از آنکه عفونت همه گیر شود. می‌گویند مستحب است پس از حجامت، خون گرفته شده را به شخص حجامت شده نشان بدهی. مردم باید برخورد با فاسدان را به چشم ببینند تا دلشان آرام شود این گفته او را همفکران این جریان با هشتگ حجامت نظام در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کردند.”

پرونده ظهور و مهدویت و انتظار و امام زمان پرونده‌ای است با قدمت فراوان. با این حال، فیلم مستندی که دربارهٔ امام زمان و آخرالزمان در سال ۱۳۸۹ در ایران تولید و به طور گسترده و رایگان تکثیر و توزیع شد، انتقادات فراوانی از سوی سیاستمداران و روحانیون ایجاد کرد و موجی از دستگیری‌ها را به راه انداخت. هرچند بعدا همه دستگیرشدگان آزاد شدند.

برخی ادعا کردند که سازندگان فیلم “ظهور بسیار نزدیک است” با اعضای ارشد دولت آقای احمدی‌نژاد ارتباط داشته‌اند و حتی مورد تشویق آقای رحیم مشایی قرار گرفته‌اند، ادعایی که آقای مشایی ان را رد کرد.

در چنین شرایطی بود که محمد تقی مصباح یزدی، یکی از روحانیون بلندپایه طرفدار دولت ایران هم سال ۱۳۹۰ درباره “نفوذ غیر خودی ها در میان خودی ها” یا “شدیدترین خطری است که اسلام تاکنون با آن مواجه بوده” هشدار داد. اشاره آقای مصباح یزدی، به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد بود که مرد پشت پرده دولت محسوب می شد.

در همان فضا، علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران هم نسبت به “جریان انحرافی که با اصول و مبانی اسلام و انقلاب فاصله دارد” هشدار داد و آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه خواستار برخورد قضایی با “سرایت شبهات عقیدتی، مفاسد اخلاقی و مکتب های عرفانی کاذب” به سپاه پاسداران شد.

برخورد با ‘انحراف’ بعد از اختلاف احمدی‌نژاد با رهبر ایران

حسین باستانی در همین مورد می‌گوید: “برخی از این هشدارها ذهن را به سمت مریدان علی یعقوبی در سپاه هدایت می کرد. او یک واعظ مذهبی بود، روحانی نبودو در هیات‌های مذهبی از سال‌های گذشته مریدان و طرفدارانی داشت. این مجالس مذهبی محل رفت و آمد پرسنل سپاه و بسیج بود و او در این مجالس از مراجع تقلید و روحانیت با لحنی تحقیرآمیز سخن می‌گفت و معتقد بود که مراجع اطلاعات زیادی درباره اسلام ندارند دوره‌شان سرآمده.” به گفته آقای باستانی، “آقای یعقوبی معتقد بود حالا به دوره ظهور نزدیک می‌شویم بحث ولایت فقیه و مرجعیت و روحانیت بلا موضوع است. او تاکید داشت که در دوره تحسس هستیم و و جود امام زمان را می توانیم حس کنیم. آقای یعقوبی حتی می گفت امام زمان قسم خورده که دیگر یک رهبر روحانی را برای جامعه اسلامی تعیین نخواهد کرد و دوره روحانیت تمام شده است.”

علی یعقوبی چندین سال فعال بوده و دیدگاه‌هایش را منتشر می‌کرد. او ادعای کرامات و معجزات هم داشت.

کمی بعد از اینکه آقای احمدی نژاد به نافرمانی از رهبر جمهوری اسلامی متهم شد، نزدیکان او از جمله کسانی که گفته می‌شد دیدگاه‌های علی یعقوبی را نشر می داده‌اند دستگیر شدند اما دستگیری‌ها به مرز آقای یعقوبی که رسید متوقف شد. هرچند فعالیت های او، نسبت به گذشته محدود شد.

آقای باستانی معتقد است تا قبل از نافرمانی سال ۱۳۹۰ آقای احمدی‌نژاد در مقابل آیت الله خامنه ای بر سر وزارت اطلاعات، برخوردهای اینچنینی اصلا شروع نشده بود و احتمال داشت اگر چنین اختلافی بین آقای احمد‌ی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد نمی‌شد، هرگز شروع نشود.