جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق، گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس، توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه و شرط طالبان برای مذاکرات مستقیم با آمریکا، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات ترامپ در مورد ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت: امیدوار است ایرانی‌ها در آینده برای توافق جدید تماس بگیرند.

وی گفت: «امیدواریم در برخی موضوعات، ایران با تماس بگیرد. ممکن است توافق جدید حاصل شود یا نشود. ایران کشور پنج ماه قبل نیست. آن‌ها دیگر زیاد به دنبال حضور در مدیترانه و کل خاورمیانه نیستند. آن‌ها مشکلات زیادی دارند که می‌توانند از طریق توافق با ما بسیار راحت تر حل کنند.»

ترامپ: ایران کشور ۵ ماه پیش نیست/توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه/ گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بار‌ها تهدید نمود کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق

شورای سوریه دموکراتیک شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوری اعلام کرده اند که تلاش می کنند با تشکیل یک هیأت، مذاکرات خود با دولت سوریه را آغاز کنند.

به گزارش «الیوم السابع، «شورای سوریه دموکراتیک» شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوری اعلام کرده اند: در حال تشکیل گروهی هستند که نماینده مردم و ساکن مناطق تحت کنترل این گروه است.

بر اساس این خبر، این گروه با هدف آغاز مذاکرات نیروهای دموکراتیک سوری با دولت سوریه تشکیل خواهد شد.

روز گذشته شورای سوریه دموکراتیک، نشست چند روزه ای را آغاز کرده که روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید. این نشست با حضور ۲۴۰ چهره وابسته به معارضان داخلی سوریه و نیروهای دموکراتیک سوری در شهر «الطبقه» برگزار شده است.

ترامپ: ایران کشور ۵ ماه پیش نیست/توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه/ گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق

«حکمت حبیب»، یکی از اعضای این شورا به رسانه ها گفته که هدف از برگزاری این نشست تشکیل هیأتی برای مذاکره با دولت سوریه است و تأکید کرد که این هیأت نمایندگی مردم ساکن در رقه، دیر الزور و المنبج و دیگر مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه را برعهده خواهد داشت.

گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس

هیأت دولت عربستان در نشست هفتگی خود که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد، تشکیل شورای هماهنگی با دولت کویت را به تصویب رساند.

هیأت دولت عربستان همچنین عادل الجبیر، وزیر خارجه را مأمور پیگیری و امضای موافقتنامه با دولت کویت در این زمینه کرد.

منابع خبری سعودی جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نکردند.

دولت عربستان طی ماه های گذشته با شماری از کشورهای عربی از جمله امارات، مصر و عراق هم برای ایجاد شورای هماهنگی میان دو طرف توافق کرده بود اما این تصمیم در خصوص امارات، بازتاب گسترده ای در منطقه و جهان داشت و از آن به تلاش دو کشور برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس تعبیر شد.

ترامپ: ایران کشور ۵ ماه پیش نیست/توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه/ گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق

ماه گذشته میلادی، عربستان و امارات، نخستین جلسه شورای هماهنگی میان دو کشور را برگزار و اعلام کردند که روابط ریاض و ابوظبی با امضای 44 طرح راهبردی مشترک در زمینه های اقتصادی، نظامی و توسعه ای بیش از گذشته افزایش خواهد یافت.

تلاش عربستان برای نزدیکی هر چه بیشتر به کویت در حالی است که تلاش های شخص امیر کویت برای حل تنش میان ریاض و قطر تاکنون نتیجه ای نداشته است.

توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه

منابع کردی می‌گویند، مذاکرات سه‌جانبه بین ترکیه، روسیه و آمریکا به منظور تعیین سرنوشت مناطق تحت سیطره شبه نظامیان کرد در شمال سوریه جاری است.

به گزارش وب‌سایت خبری «دمشق»، این منابع سه‌شنبه به نقل از یک منبع کردی «آگاه» که نخواست نامش فاش شود، نوشتند که منطقه عفرین سوریه به زودی براساس توافق ترکی و روسی به دولت سوریه واگذار خواهد شد.

این منبع همچنین گفت: «یگان‌های کردی از این توافق آگاهی دارند و به دنبال تبلیغات رسانه‌ای برای این توافق هستند؛ گویا که خود آن‌ها متن این توافق را خواهند نوشت».

یک منبع کردی آگاه مدعی شد، دولت ترکیه مراکز نظارتی در عمق ۱۵ کیلومتری مرزهای سوریه ایجاد خواهد کرد و شبه نظامیان کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» را نیز از شرق رودخانه فرات اخراج خواهد کرد.

او گفت: همزمان با برافراشتن پرچم دولت سوریه در مناطق شرقی فرات، اداره محلی نیز در این مناطق اجرا خواهد شد.

آمریکا و ترکیه اواخر تیر ماه در مورد شهر «منبج» و مناطق حومه آن در استان حلب به توافق رسیدند که شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک» این منطقه را تخلیه کردند تا نیروهای ترکیه و آمریکا مشترکا اداره این منطقه را برعهده بگیرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شورای نظامی منبج دوشنبه (دیروز) نوشت که آخرین گروه شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق شهر منبج را که غالب ساکنان آن عرب است، این شهر را ترک کرده‌اند.

دولت سوریه هرگونه توافق کشورهای آمریکا و ترکیه را که بدون موافقت دمشق در سوریه حضور دارند، مردود می‌داند و توافق آنکارا و واشنگتن در مورد منبج را محکوم می‌کند.

دولت ترکیه به کمک گروهک «ارتش آزاد» طی دو سال گذشته با دو عملیات به نام‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» توانست مناطق جرابلس تا اعزاز را از گروه تروریستی داعش و منطقه «عفرین» را از شبه نظامیان کرد به اشغال خود درآورد.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)را امتداد گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که گروهکی تروریستی است، می‌داند و بارها درباره قدرت گیری آن‌ها در شمال عراق و شمال سوریه هشدار داده است.

شرط طالبان برای مذاکرات مستقیم با آمریکا

یکی از مقام‌های ارشد گروه طالبان در قطر در گفت وگو با روزنامه «دیلی تایمز» چاپ هند، اعلام کرد که آنان تا کنون رسما هیچ نامه ای را برای آغاز مذاکرات از سوی آمریکا دریافت نکرده‌اند.

این مقام گروه طالبان گفت، به‌ خاطر ایجاد فضای اعتماد در بخش مذاکرات صلح با آمریکا، واشنگتن باید نام رهبران این گروه را از لیست سیاه حذف کند.

ترامپ: ایران کشور ۵ ماه پیش نیست/توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه/ گام جدید عربستان برای نابودی شورای همکاری خلیج فارس/آمادگی نیروهای دموکراتیک سوریه برای مذاکره با دمشق

طالبان در گذشته بارها گفت وگوهای صلح با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر پایان جنگ در این کشور شده بودند.

طالبان همواره تأکید دارد، جنگ جاری نتیجه حمله و اشغال این کشور توسط آمریکایی هاست و آنها برای پایان جنگ تنها با خود آمریکایی ها گفت وگو خواهند کرد.

گفتنی است، روز گذشته، نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از دیپلمات های ارشد خود خواسته است تا به دنبال ایجاد زمینه برای مذاکرات مستقیم با طالبان باشند.