جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بزرگترین بانک‏ های ژاپن معامله با ایران را ‘متوقف می‌کنند این تصمیم باعث می‌شود که مشتریان بانک های ژاپنی امکان معامله با ایران را نداشته باشند!

بزرگترین بانک‏ های ژاپن معامله با ایران را ‘متوقف می‌کنند این تصمیم باعث می‌شود که مشتریان بانک های ژاپنی امکان معامله با ایران را نداشته باشند!

آقای ترامپ در سخنان خود پس از شرکت در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل، در پاسخ به سوال جمال‌الدین موسوی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی گفت: “می‌دانم “آنها” -کارگزاران نظام حاکم بر ایران-  با مشکلات فراوانی مواجه هستند و اقتصادشان در شرف سقوط است. اما من این را به شما می‌گویم که روزی به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت که بیایید توافقی بکنیم.”

به گزارش بی بی سی فارسی به نقل از خبرگزاری رویترز  گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی و واحد بانکی گروه مالی میزوهو به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا از انجام معاملات بانکی با ایران خودداری خواهند کرد.

هم زمان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، متحدان واشنگتن را به حمایت از تحریم های ایران دعوت کرده است.

رویترز می گوید میتسوبیشی یواف جی به اطلاع مشتریان خود رسانده که تحریم‌ها از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) به اجرا درخواهد آمد و در صورتی که در این فاصله، تغییر در شرایط روی دهد، مشتریان را از آن آگاه خواهد کرد. بانک میزوهو هم روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که تصمیمی مشابه اتخاذ خواهد کرد.

تحریم بانکی به معنی دشواری ایران در دسترسی به عواید حاصله از صادرات، از جمله صادرات نفت و همچنین مشکلات واردکنندگان ایرانی در معاملات خارجی است.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، پنجشنبه، ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) در جلسه کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا بر پیشبرد سیاست اعمال “حداکثر تحریم ها” بر ایران تاکید کرد و گفت: “ما قصد داریم تحریم ها درباره نفت ایران را بر آنها، بر روسیه، بر اروپا و بقیه به اجرا بگذاریم.”

آقای منوچین از اظهار نظر صریح درباره چین خودداری کرد و گفت که بیان جزئیات در این خصوص را “نابجا” می داند.

بیشتر بخوانید:

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه امسال کشورش را از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران خارج و اعلام کرد که تحریم‌های هسته‌ای لغو شده در سال ۲۰۱۵ مجددا اجرایی خواهد شد.

دولت وی گفته است که تحریم‌های خارجی شامل واردات غذا و دارو نمی‌شود اما مشخص نکرده است که این معافیت به چه صورت به اجرا گذاشت خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در شبکه توییتر سایر کشورها را به حمایت از تحریم های واشنگتن علیه ایران دعوت کرده است.

مایک پمپئو نوشت: “ما از متحدان و شرکای خود می خواهیم که به کارزار فشار اقتصادی علیه رژیم ایران بپیوندند. ما باید تمام وجوهی که رژیم از آن برای حمایت مالی از تروریسم و جنگ های نیابتی استفاده می کند را قطع بکنیم.”

از طرف دیگر، سیگال ماندلکر، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، گفته است که ایالات متحده و امارات عربی متحده با همکاری یکدیگر “یک شبکه غیرقانونی انتقال ارز به ایران را متلاشی کرده‌اند.”

به گفته خانم ماندلکر، این شبکه با بهره‌برداری از تشکیلات مالی امارات متحده عربی پول نقد را از ایران خارج و پس از تبدیل به دلار آمریکایی، به نیروی قدس سپاه پاسداران منتقل می‌کرد.

او گفته است که این پول از طریق این نهاد در اختیار “گروه های وابسته به ایران” در منطقه قرار می‌گرفت.

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که نقل و انتقال پول از این طریق “زیر نظر مقامات ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی” صورت می‌گرفت که آن را زیر پوشش معاملات مشروع پنهان می‌کردند.

اعلام تحریم کسانی که “شبکه ارزی سپاه” معرفی شده‌اند، در ماه مه دو روز پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد.