شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

کشته شدن دو نظامی آمریکایی در دیرالزور سوریه، سفر نظامیان اماراتی به اسرائیل، ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه برای جنوب غرب سوریه و ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر هیأتی از کره جنوبی به تهران برای رایزنی درباره تحریم‌های آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک مقام ارشد در وزارت خارجه کره جنوبی در اظهاراتی اعلام کرد: در آستانه آغاز گفت وگو با واشنگتن درباره تحریم‌ های نفتی ایران در اواسط ماه جاری میلادی، چندی پیش، هیأتی را برای رایزنی با مقات ایرانی نیز به تهران فرستاده است.

مقام ارشد در وزارت خارجه کره جنوبی در این خصوص گفت: آمریکا چهارم نوامبر (سیزده آبان) را به عنوان تاریخ بازگشت دوباره تحریم ها علیه ایران اعلام کرده است. این رویداد نه تنها بر صنعت پتروشیمی، که بر نظام پرداخت میان دو کشور اثر می گذارد.

وی ادامه داد: قرار است اواسط ماه جاری دومین دُور از رایزنی هایمان را با آمریکا برگزار کنیم. علیرغم اینکه رابطه ما با آمریکا مهم است، رابطه ما با ایران هم مهم است. به همین دلیل، هفته گذشته یک هیأت دولتی به ایران رفته بود.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هشتم ماه مارس سال جاری میلادی (هجدهم اردیبهشت) به بهانه های واهی و یکجانبه از این توافق خارج شد و تهدید کرد، تحریم های واشنگتن علیه تهران را ـ که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود ـ بازمی گرداند.

کشته شدن دو نظامی آمریکایی در دیرالزور سوریه

منابع سوری اعلام کردند، دست کم دو نظامی آمریکایی در انفجار بمب جاده ای بر سر راه نفربر گشتی آنان در دیرالزور در شرق سوریه کشته شدند.

به گزارش پایگاه «دیرالزور24»، حداقل دو سرباز آمریکایی با انفجار بمب جاده ای در روز چهارشنبه در حین گشت زنی در حوالی روستای «النملیه» دیرالزور واقع در شمال این استان کشته شدند.

منابع سوری می گویند، داعش اقدام به کاشت مین و بمب های جاده ای در مسیر اصلی رفت و آمد این روستا کرده است و گشتی مشترک نیروهای آمریکا و گروه معارض به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» در این تله افتادند و خودروی جیپ از نوع « همر » آنان منهدم شد.

ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران/سفر نظامیان اماراتی به اسرائیل/سفر هیأتی از کره جنوبی به تهران برای رایزنی درباره تحریم‌های آمریکا

بلافاصله پس از انفجار گشتی آمریکایی، تیراندازی و درگیری شدیدی در محدوده انفجار بین نیروهای گشتی و افراد مسلحی که گفته می شود عناصر داعش بودند، درگرفت و افراد مسلح به مناطق تحت سیطره خود در صحرای شمال دیرالزور گریختند.

ائتلاف بین المللی موسوم به مبارزه با داعش در سوریه هنوز این خبر را تأیید نکرده است.

امریکا دارای ده پایگاه نظامی در مناطق شرقی سوریه و نزدیک مرزهای عراق است که وظیفه آنها آموزش تروریست ها در سوریه و پشتیبانی از آنان در مواقع ضروری است.

سفر نظامیان اماراتی به اسرائیل

رسانه های رژیم صهیونیستی از سفر هیأت نظامی امارات به تل آویو و بازدید آنها از جنگنده های اف35 آمریکایی خبر دادند.

یک منبع آگاه عربی به شبکه اسرائیلی «i24News» گفت: هیأت نظامی اعزامی نیروی هوایی امارات به اسرائیل را یک نظامی آمریکایی بلندپایه همراهی کرده است.

بنا بر گزارش این شبکه، این سفر با هدف اطلاع از قابلیت های جدیدترین جنگنده های اف35 آمریکایی انجام شده است؛ جنگنده هایی که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به آن مجهز است و مسئولان اسرائیلی نیز به نمایش و معرفی این جنگنده به نظامیان اماراتی اقدام کردند.

ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران/سفر نظامیان اماراتی به اسرائیل/سفر هیأتی از کره جنوبی به تهران برای رایزنی درباره تحریم‌های آمریکا

رژیم صهیونیستی اولین طرفی بود که این جنگنده را از نیروی هوایی آمریکا در سال گذشته میلادی خریداری کرد و حالا آمریکایی ها با واسطه اسرائیلی ها برای فروش احتمالی این جنگنده ها به برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال زمینه سازی هستند.

ناکامی شورای امنیت در صدور بیانیه برای جنوب غرب سوریه

اعضای شورای امنیت به علت اختلاف نظر در مورد شمار آوارگان نتوانستند بیانیه ای در مورد عملیات نظامی جنوب غرب سوریه صادر کنند.

دو نشست شورای امنیت در مورد سوریه و یمن پشت درهای بسته برگزار شد و بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، ولی اعضا نتوانستند در مورد صدور بیانیه به توافق برسند.

عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان مسلح و عناصر تروریستی در جنوب سوریه از دو هفته پیش آغاز شده و طی این مدت، بیش از ۵۰ شهرک و روستا آزاد و پاکسازی شده است.

ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران/سفر نظامیان اماراتی به اسرائیل/سفر هیأتی از کره جنوبی به تهران برای رایزنی درباره تحریم‌های آمریکا

مناطق جنوب غرب سوریه از جمله درعا، قنیطره و السویداء جزو مناطق کاهش تنش به شمار می روند که روسیه، آمریکا و اردن از جولای ۲۰۱۷ در مورد کاهش تنش در این مناطق به توافق رسیده اند.

ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران

بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران پس از خروج آمریکا از برجام و بعد از حدود دو ماه ارائه شد.

آن گونه که از اظهارات حسن روحانی در تماس های تلفنی صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه برمی آید، این بسته نتوانسته درخواست های ایران را تأمین کند، به نحوی که روحانی آن را مأیوس کننده خوانده و گفته که بسته مزبور دربرگیرنده همه خواسته های ایران نیست.

عصر پنجشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار امیدواری کرد، اجلاس فردای وزرای پنج کشور اروپایی در وین، پیام صریح، روشن و امیدوار کننده ای برای ادامه برجام به همراه داشته باشد.

رئیس جمهوری ایران همچنین در تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بیان کرد، بسته پیشنهادی اروپا درباره ادامه روند همکاری ها در برجام دربرگیرنده همه خواسته های ما نیست و امیدواریم روند مذاکرات وزرای پنج کشور فردا در وین، بتواند خواسته های ایران را برای ادامه همکاری در برجام تأمین کند.

قرار است فردا (جمعه) نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا و در سطح وزرا با حضور وزرای خارجه ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس،چین و روسیه) و با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شود و ظریف در رأس هیأتی از جمله لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور ساعاتی قبل راهی اتریش شد.

این در حالی است که پیش از خروج آمریکا از برجام، دو دور نشست کمیسیون در سطح وزرا در نیویورک برگزار شد.

تا قبل از خروج آمریکا از توافق وین یازده دور نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل برگزار شد. بعد از خروج ترامپ از توافق وین، یک دور نشست در سطح معاونان در چهارم خرداد سالجاری در وین برگزار شد.