چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » “ستاد برجام” دانشگاه علم و صنعت را هم تسلیم بازرسان سازمان انرژی اتمی کرد!

“ستاد برجام” دانشگاه علم و صنعت را هم تسلیم بازرسان سازمان انرژی اتمی کرد!

روحانی و بالگرد

یک چهره نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان و از اعضای مبرّز بنیاد باران به تازگی بر امکان عبور اصلاح‌طلبان از روحانی اشاره کرده است.

سرویس سیاست مشرق –  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشاره‌های بنیاد باران برای عبور از روحانی

«جواد امام»، از چهره‌های نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان و مدیر عامل بنیاد باران که به تازگی ظهور و بروز بیشتری در رسانه‌های چپ پیدا کرده است در مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه اعتماد گفت: اصلاح طلبان به جهت حمایت هایی که برای روی کار آمدن روحانی انجام دادند، مسوول پاسخگویی هستند اما نباید نادیده گرفت که بیشتر دولتی ها از جریان راست انتخاب شدند و در واقع اصلاح طلبان هیچ مشارکتی در کار اجرایی دولت نداشته‌اند.

او سپس در پاسخ به این سؤال که «اگر روحانی بخواهد به مطالبات اصولگرایان تن دهد و مطالبات اجتماعی مردم به خصوص حامیان و رای دهندگان را نادیده بگیرد این دوری اتفاق خواهد افتاد و قطعا فاصله بیش از این خواهد شد. با توجه به اینکه ناکارآمدی های جدی هم در دولت مشاهده می شود این دوگزاره باعث می شود اصلاح طلبان نتوانند در ادامه مسیر همراه روحانی بمانند» تصریح می‌کند:

اگر روحانی بخواهد به مطالبات اصولگرایان تن دهد و مطالبات اجتماعی مردم به خصوص حامیان و رای دهندگان را نادیده بگیرد این دوری اتفاق خواهد افتاد و قطعا فاصله بیش از این خواهد شد. با توجه به اینکه ناکارآمدی های جدی هم در دولت مشاهده می شود این دوگزاره باعث می شود اصلاح طلبان نتوانند در ادامه مسیر همراه روحانی بمانند.[۱]

*این فرد همچنین طی یادداشتی که دو شماره قبل در روزنامه اعتماد منتشر کرد از این گفت که اعضای کابینه رئیس‌جمهور روحانی مسئولیت‌پذیر نیستند و بی‌خاصیت‌اند. [۲] ماجرای عبور اصلاح‌طلبان از روحانی و طلاق سیاسی چپ‌ها از رئیس‌جمهور به حدی برای محافل تحلیلی کشور روشن بود که از سال‌ها قبل آنرا پیش‌بینی کردند و درباره آن هشدار دادند.

مثلا مرحوم حسن شایانفر، تحلیلگر برجسته اصولگرا ۲ سال قبل در یک مصاحبه تأکید کرد که شعار «عبور از روحانی» روزی از دهان اصلاح‌طلبان شنیده خواهد شد. [۳] او درست در روزهایی این حرف را می‌زد که اصلاح‌طلبان مشغول جاده صاف کنی بیشتر برای برجام بودند و از این می‌گفتند که ما «فدائیان روحانی» هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست و ما تضمین روحانی هستیم. [۴]

اما سؤال اصلی اینجاست که میان آن هوشمندی تحلیلی محافل اصولگرا و با فحاشی‌های گسترده این روزهای چپ‌ها به آقای روحانی چه ربط و ارتباطی هست؟

برخی معتقدند مسئله عبور اصلاح‌طلبان از روحانی از آنجا قابل پیش‌بینی بود که این مسئله یک پروژه است و اساسا ربطی به میزان کارآمدی دولت ندارد زیرا کابینه رئیس‌جمهور روحانی نسبت به دولت قبل هیچ تغییر راهبردی خاصی نداشته است.

در واقع چپ‌های ستادی در تمام طول این مدت، فقط آقای روحانی را تحمل کردند تا از انزوای سیاسی برهند و اکنون که دیگر نیازی به رئیس‌جمهور ندارند -و پروژه «اعتراض ظالمانه» را نیز در راستای یک فتنه بزرگ طراحی کرده‌اند- دیگر نیازی به صحنه‌آرایی احساس نمی‌کنند.

با این وجود و اگرچه ستاد جریان خاص در رؤیای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بدون روحانی است اما تحلیلگران معتقدند درهم‌تنیدگی که به واسطه رفتارهایی مثل «تَکرار می‌کنم» لیدر اصلاح‌طلبان در حمایت از رئیس‌جمهور بین چپ‌ها و اعتدالیون ایجاد شد، یک درهم‌تنیدگی همیشگی است و ایجاد انشقاق یا انفکاک در آن ممکن نیست.

به سخن دیگر اینکه اصلاح‌طلبان حتی اگر تمام پرونده خود در حمایت از آقای روحانی را هم بسوزانند اما همانطور که جواد امام اشاره کرده است؛ در چشم مردم مسئول عملکرد روحانی هستند و باید تا همیشه پاسخگو باشند.

***

کلید نرخ ارز و آب خرمشهر در دست موسوی، خاتمی و کروبی!

«علی‌محمد حاضری»، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا ضمن تأکید بر اینکه کسانی که سعی می‌کنند مردم را از دولت ناامید کنند، آب در آسیاب دشمن و ترامپ می‌ریزند، گفته است: در حال حاضر همه جریانات موجود و علاقمند به سرنوشت ایران باید شرایط خطیر کشور را درک کنند و علی‌رغم وجود تنگناها و حتی گلایه‌مندی‌ها مسیر تقویت انسجام اجتماعی و امیدواری ملی را طی کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همبستگی اجتماعی و گفت‌وگوی ملی چقدر می‌تواند این مسیر را هموار کند، گفت: این بحث کلان است، باید در سطوح عالیه کشور شرایطی را برای ایجاد یک وفاق ملی فراهم کند و نقارهایی که از قبل باقی مانده است رفع و لوازم آن را فراهم کنند.

حاضری می‌افزاید:‌ گره‌گشایی از حصر یکی از این لوازم است امیدواریم تیم دست اندرکاران و مسئولان عالی نظام لوازم و بسترهای مناسب را فراهم کنند تا امکان ایجاد وحدت ملی تقویت شود! [۵]

*قبل از حاضری، محمدجواد حجتی کرمانی دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز اظهار کرده بود که راه حل گرانی دلار، «رفع حصر و بازگشت خاتمی» است. [۶]

در این لیست البته نام حسین مرعشی، عضو ارشد حزب کارگزاران و اصلاح‌طلب معروف نیز دیده می‌شود که چند هفته پیش اینطور تأکید کرده بود که راه حل گرانی نرخ ارز، رفع حصر است. [۷]

اظهارات این افراد در حالیستکه مشکلات اقتصادی در اثر حمایت اصلاح‌طلبان از دولت و کم‌کاری کابینه محترم بروز کرده و ربطی به دیدگاه‌های امنیتی کشور ندارد.

در مسئله ناامیدی نیز بایستی اشاره کرد که اساساً این گزاره و حتی این کلمه! تماما دستپخت ستاد اصلاحات است که طی ماه‌های گذشته از جانب ستاد مشترک چپ‌ها و دولت بارها و بارها به انحاء مختلف تکرار شد و ما نیز در وبلاگ مشرق در گزارش‌های مختلفی به آن پرداخته‌ایم. [۸]

کشور در شرایط ته درّه قرار دارد، کشور غرق در ناامیدی است، مردم ناامید شده‌اند و… تنها بخشی از تأکیداتی است که اصلاح‌طلبان و کسانی از درون دولت، در ماه‌های قبل بر زبان آوردند تا فضای ناامیدی در کشور رواج یابد.

جالب آنکه رئیس‌جمهور روحانی به سان نوشدارو پس از مرگ سهراب؛ به تازگی مسئله سیاه‌نمایی و ناامیدسازی را یک جرم دانسته و خواستار برخورد قضایی با آن شده است!

***

ستاد برجام دانشگاه علم و صنعت را هم تسلیم کرد

خبرگزاری فارس، عصر روز سه‌شنبه گذشته خبر داد که بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیر معمول از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده‌اند.

بر اساس گزارش یاد شده، این بازرسان در اقدامی غیرمتعارف از آزمایشگاه‌های دانشکده برق این دانشگاه اقدام به نمونه‌برداری کرده‌اند.[۹]

*مشخص نیست آیندگان و نسل‌های بعدی با شنیدن این رخداد دردآور چه قضاوتی درباره دولت آقای روحانی، اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد برجام خواهند داشت!؟

این واقعه تلخ و سازشکارانه، در شرایطی است که آمریکا از برجام رسما خارج شده و رئیس جمهور روحانی نیز در تازه‌ترین سخنرانی‌های خود ضمن کنارگذاشتن ادبیات و مشی سابق، از موضع مقاومت و حتی تهدید با طرفهای مقابل صحبت می‌کند و ورود بازرسان به محیط علمی – آموزشی پالس مناسبی به طرف‌های عهدشکن غربی تفسیر نخواهد شد.

***

۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۶۶۱۱۵

۲_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۷۶۴۹۲۸

۳_ http://fna.ir/KGO۱S۵

۴_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۵_ http://khabarfarsi.com/u/۵۶۳۳۴۴۹۹

۶_ mshrgh.ir/۸۷۰۱۳۴

۷_ mshrgh.ir/۸۶۸۵۳۱

۸_ mshrgh.ir/۸۳۰۳۴۰

۹_ http://fna.ir/bn۷r۷c