جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ادعای شگفت انگیز نظام ایران برای فرار از مسئولیت: متهمان پرونده بمب‌گذاری در نشست مجاهدین، اعضای این گروه هستند!

ادعای شگفت انگیز نظام ایران برای فرار از مسئولیت: متهمان پرونده بمب‌گذاری در نشست مجاهدین، اعضای این گروه هستند!

 

وزارت امور خارجه ایران، دستگیری یک دیپلمات ایرانی در آلمان در ارتباط با طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق را سناریویی برای تخریب روابط ایران و اروپا خوانده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که مجاهدین خلق در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به اروپا و برای تخریب جایگاه ایران در افکار عمومی “مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای سناریوی دیگری کرده‌اند.”

آقای قاسمی مدعی شده است که افراد بازداشت شده در بلژیک “از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی (مجاهدین خلق) محسوب می‌شوند و مقامات ذی‌صلاح ایران آمادگی دارند تا با ارایه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورد.”

دیروز پلیس بلژیک اعلام کرد که در جریان خنثی‌سازی طرحی برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی چندین دستگیری چندین نفر در آلمان، بلژیک و فرانسه دستگیر شده‌اند.

یک زوج ایرانی‌الاصل و تبعه بلژیک به نام‌های امیر س و نسیم ن جزو دستگیرشدگان هستند.

حق نشر عکس Getty Images
Image caption دیپلمات ایرانی در ارتباط با طرح بمب‌گذاری در گرد‌هم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شده است

یک دیپلمات ایرانی به نام اسدالله الف هم که در سفارت ایران در وین، پایتخت اتریش کار می‌کند روز شنبه ۹ تیر در آلمان بازداشت شده است.

پیشتر اتریش از ایران خواسته بود که مصونیت این دیپلمات لغو کند.

اتریش این درخواست را به سفیر ایران در وین تحویل داده که بعد از انتشار خبر طرح بمب‌گذاری به وزارت خارجه اتریش احضار شده بود.

به گفته یکی از سخنگویان وزارت خارجه اتریش، این کشور به ایران اطلاع داده است که این دیپلمات “به دلیل حکم جلب صادرشده در اروپا ظرف مدت ۴۸ ساعت از حقوق دیپلماتیک خود محروم خواهد شد.”

آقای قاسمی واکنشی به درخواست دولت اتریش درباره دیپلمات ایرانی نشان نداده است.

خبر این دستگیری‌ها هم‌زمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به اروپا منتشر شد.

آقای روحانی و هیئت بلندپایه همراهش قرار است امشب از سوئیس وارد وین پایتخت اتریش شوند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که آقای روحانی را در این سفر همراهی می‌کند دیروز در توییتی نوشت: “چه جالب که هم‌زمان با سفر ما (هیات ایرانی) به همراه رئیس جمهوری ایران به اروپا، عملیات ادعایی ایران مطرح و عاملان بازداشت شده‌اند. ایران به صراحت خشونت و تروریسم را در همه جا محکوم می‌کند و آماده است تا به تمام نگرانی‌ها در این زمینه پاسخ دهد.”

هم‌چنین خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا گزارش داده است که شهر وین روز جمعه میزبان وزاری خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام (توافق هسته‌ای ایران) خواهد بود. این نشست با هدف رسیدن به راه حلی برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق برگزار می‌‎شود.