چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » با شلیک گلوله های جنگی به سوی ساکنان خرمشهر، دوباره بوی خون در «خونین‌شهر» همه جا را گرفت!

با شلیک گلوله های جنگی به سوی ساکنان خرمشهر، دوباره بوی خون در «خونین‌شهر» همه جا را گرفت!

بعد از دو روز اعتراض مسالمت آمیز مردم در خرمشهر به وضعیت بد آب آشامیدنی، شنبه شب حکومت جمهوری اسلامی ایران به سوی آنها تیراندازی کرد.هنوز از تعداد تلفات خبری نیست. از عصر روز شنبه ۹ تیر، نیروهای امنیتی و انتظامی در شهر آرایش نظامی گرفته بودند اما با تاریک شدن هوا در چند محل تجمع مردم به آنها حمله کردند.
از عصر شنبه ماموران در شهر خرمشهر در مقابل معترضان آرایش نظامی گرفته بودند.
تصویری واضح از تیراندازی شنبه شب در خرمشهر به سوی مردم

فیلم‌های ارسالی به صدای آمریکا و دیگر رسانه ها نشان می دهد که ماموران به تحصن مردم در حوالی چهارراه «مطهری» در شهر خرمشهر حمله کرده اند.پیشتر فیلم هایی از حمله ماموران به مردم معترض، به صدای آمریکا ارسال شده بود.در فیلم هایی که شنبه شب منتشر شد همچنین صدای تیراندازی شنیده می شود.فیلم هایی هم منتشر شده که ماموران در حال تخریب اموال عمومی هستند.

اعتراض به وضع بد آب

تجمع در خرمشهر از پنجشنبه آغاز شد. مردم این شهر در اعتراض به شوری و جیره‌بندی آب با برگزاری تجمعی در برابر محل برگزاری نماز جمعه، به زبان‌های فارسی و عربی شعارهایی علیه برخی از مسئولان این شهر سر دادند. آنها شعار می‌دادند: «مسئول بی‌لیاقت، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «به نام دین، ما را غارت کردند» و «فرماندار، برو گم شو».

بازتاب تیراندازی در «خونین شهر»

تیراندازی به سوی مردم معترض خرمشهر بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است.

این شهر که حکومت بعضا از آن به «خونین شهر» یاد می کند، در ابتدای جنگ عراق برای مدتی توسط ارتش صدام اشغال شد اما در نهایت آزاد شد.

سه دهه بعد از جنگ، مردم این شهر هنوز از نابسامانی ها انتقاد دارند.

برخی از واکنش ها را در زیر ببینید:

حمایت آمریکا از اعتراضات و انتقاد از سرکوب مردم توسط حکومت

کاخ سفید روز جمعه توئیتی را منتشر کرد که ضمن حمایت از اعتراض های مردمی در ایران، اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه را تقبیح و محکوم می کند.

این موضع گیری کاخ سفید بعد از چند رشته توئیت وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر است.

آقای پمپئو در این توئیت تاکید کرد که آیت الله خامنه ای باید به خاطر بی ثبات ساختن منطقه و طولانی کردن زجر و مصیبت مردم یمن مسئول و جوابگو شناخته شود.آقای پمپئو پیشتر نیز در دو توییت دیگر نوشته بود رژیم فاسد ایران منابع آن کشور را برای سوریه، حزب الله، حماس و حوثی ها به هدر می دهد.