پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ان بی سی: کره شمالی تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده

ان بی سی: کره شمالی تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که کره شمالی برای کسب امتیازات بیشتر در مذاکره با واشنگتن، تولید سوخت اتمی برای تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است. این مقام‌ها که نامی از آن‌ها برده نشده، ادعا کردند که کره شمالی دست کم یک سایت هسته‌ای اعلام نشده دارد که به فعالیت‌های هسته‌ای مخفی در آن ادامه می‌دهد و قصد کسب امتیازات بیشتر از دولت ترامپ را دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شدند که کره شمالی برای کسب امتیازات بیشتر در مذاکره با واشنگتن، تولید سوخت اتمی برای تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری ان بی سی آمریکا به نقل از چند مقام این کشور مدعی شد که کره شمالی در ماه‌های اخیر و حتی همزمان با دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور، تولید اورانیوم غنی شده برای تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است.
این مقام‌ها که ان بی سی نامی از آن‌ها نبرده، ادعا کردند که کره شمالی دست کم یک سایت هسته‌ای اعلام نشده دارد که به فعالیت‌های هسته‌ای مخفی در آن ادامه می‌دهد و قصد کسب امتیازات بیشتر از دولت ترامپ را دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز سه شنبه ۲۲ خرداد در سنگاپور دیدار و پیرامون خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ به توافق رسیدند.
اما سند امضا شده از سوی دو طرف هیچ اشاره‌ای به جزئیات و زمان آغاز روند خلع سلاح نکرد. منتقدان ترامپ می‌گویند که وی امتیاز‌های زیادی به کیم داده است.
ادعای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در حالی است که ترامپ پس از دیدار سنگاپور اعلام کرد که دیگر تهدید هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد.
ترامپ همچنین با «تحریک آمیز» خواندن رزمایش‌های بزرگ مشترک نیرو‌های آمریکایی با کره جنوبی، دستور توقف این رزمایش‌ها را داد.
پیشتر نیز وب سایت ‘شمال ۳۸’ که مسایل مربوط به تحولات شبه جزیره کره را رصد می‌کند، در گزارشی مدعی شد «پیونگ یانگ بر خلاف آنچه می‌گوید، در حال توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای از جمله به روز رسانی راکتور هسته‌ای خود است».
این رسانه می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد کره شمالی در حال به روز رسانی راکتور ‘یونگ بیون’ تنها راکتور هسته‌ای این کشور است که از آن برای تولید پلوتونیوم و سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود.
کره شمالی دو هفته پیش از دیدار ترامپ و کیم، سایت اتمی ‘پیونگه ری’ که شش آزمایش اتمی پیونگ یانگ در آن انجام شده است را با حضور خبرنگاران ۵ کشور خارجی به صورت رسمی تخریب و منهدم کرد.